British Airways har gjort en utfästelse att investera GBP 4,5 miljard för att förbättra passagerarupplevelsen. Det senaste året har varit turbulent för flygbolaget med strejker och ett IT-haveri som lämnat tiotusentals passagerare strandsatta utomlands. Bolaget har även fått utstå mycket kritik på grund av alla nedskärningar – för att inte tala om indragningen av det mest engelska som finns, nämligen gratis te! Det här är bakgrunden till att British Airways gör den här investeringen.
Med allt detta tumult och kaos, kommer flygbolaget kunna återta sin ställning de hade under sina glansdagar, eller är det förpassat till samma segment som lågprisbolagen? Låt oss ta en titt på vad som egentligen sker hos British Airways och var bolaget är på väg.
Enorm investering
VD:n, Alex Cruz, har gjort ett uttalande att han vill att flygbolaget ska återigen bli lönsamt. Han har också indikerat inom vilka områden där det ska investeras. Detta inkluderar GBP 400 miljoner för en uppgradering av Club World, affärsklass på långdistansflygningar, Club Europe ska introduceras på inrikes linjerna i Storbritannien, nya och uppgraderade lounger, direkt- och loungeaccess från First Wing på Heathrow, Wi Fi installeras på lång- och kortdistanslinjererna under de närmaste två åren, check-in automater för självbetjäning och biometriska gater för att snabba upp den del av resan som tas upp av vistelse på flygplatsen.

Alex Crux – Styrelseordförande och VD
Foto: British Airways
Vid en presentation för World Travel Market London tidigare i veckan avslöjade Cruz att flygbolaget kommer återinföra sin policy att erbjuda två mål mat på vissa långdistanslinjer, ett tecken att bolaget tagit till sig av en del av kritiken.
Han sade också att en ännu större satsning kommer ske affärsklassprodukten för långdistanslinjer, Club World. Den ska få en vitamininjektion på GBP 600 miljoner snarare än de 400 miljoner som nämnts tidigare.
Ingen återvändo
Även om fri mat ombord kommer dröja så påpekade Cruz att några förbättringar som genomförts efter diskussioner med passagerare och ombordpersonal.
”Jag vet att introduktionen av betalmat i ekonomiklass på korta distanser hade sina kritiker. Jag vet att vi inte levererade så bra som vi borde initialt. Vi har nu lyssnat på våra kunder och kabinpersonal och vi har gjort förändringar.” säger Cruz.
”Vi har förenklat menyerna, vi har satt in mer personal på bråda tider, fyllda flyg, så vi kan kan leva upp till en snabbare service. Vi börjar få grepp på situationen, och det går snabbt, mycket snabbare än vad vi trodde, men vi är fast beslutna att göra detta till den bästa kundupplevelsen i flygbranschen. ”
Uppgraderade lounger
Concorde Room på Heathrow T5
Foto: British Airways
Det första tecknet på denna investering syns på Concorde Room på Heathrow Terminal 5, där i veckan denna lounge har genomgått en uppgradering och förfinad elegans. Förbättringar inkluderar omklädda möbler, tillägg av nya soffor, vilstolar på terrassen och installation av fler telefonuttag.
Concorde Room på Heathrow T5
Foto: British Airways
Nästa punkt på denna agenda så står förbättringar av British Airways lounge på New York JFK Terminal 7 samt förbättringar av incheckningen. Lounger i Aberdeen, Rom och Genève står sedan på tur. Ytterligare investeringar planeras för San Francisco, Johannesburg, Chicago och även British Airways övriga lounger på Heathrow.
Nytt säte i Club World inom två år
British Airways har satt lanseringen till 2019 för sitt nya säte i Club World, en utveckling som kommer att vara en av hörnstenarna i sin nya och förbättrade affärsklass-produkt.
Lanseringen av den nya stolen kommer knapp två decennier sedan flygbolaget lanserade världens förts helt ’fully-flat’ stol 2000.
Världen förts ’fully-flat’ stol/säng som lanserades 2000
Foto: British Airways
Vi har inte fått veta så mycket om den nya stolen i affärsklass ännu, men vi har fått veta att varje passagerare i C-kabinen kommer få direkt åtkomst till gången – något som inte går med dagens produkt – även om 2-4-2 konfigurationen kommer bestå. Vi har även fått veta att den nya stolen kommer installeras på bolagets Airbus A350-1000 och Boeing 787-10 maskiner. Även en del flygplan i den nuvarande flottan kommer få den nya stolen installerad.
BAs nuvarande Club World säte
Foto: British Airways
Det nya sätet sägs också erbjuda mer integritet samt en del design orienterade finesser såsom mer utrymme att stuva undan saker i och större skärmar för IFE.
Höghastighets Wi Fi för samtliga plan i flottan
Tillförlitligt och snabbt Wi Fi är anses inte längre vara någon lyx för de flesta passagerare, utan är en nödvändighet. Därför installerar British Airways höghastighets Wi Fi på samtliga flygplan i flottan för att hänga med marknaden. På kortdistansflottan kommer en markbaserad variant användas, men för långdistansflottan blir det en satellitbaserad tjänst. Grundläggande Internettjänster (surfning, epost) börjar på GBP 4,99. ”Connect Plus” kostar mer och börjar på en högre nivå, GBP 7,99 och har bland annat möjlighet att strömma Netflix. Tjänsten kommer byggas ut under de närmaste två åren och bli tillgänglig allteftersom.
British Airways, ett premium flygbolag?
Med alla dessa förbättringar – och med mer än fyra miljarder brittiska pund – kommer British Airways anses vara ett premiumbolag? Det är i alla fall vad Vdn Alex Cruz anser.
Nya Club World sängen
Foto: British Airways
Trots mycket kritik sedan han tog över ordförandeskapet och posten som VD i april 2016, har han blivit anklagad för att nedmontera bolaget. Han hävdar att vissa förändringar måste genomföras om British Airways ska överleva i flygbranschen. I en bransch där British Airways är utsatt för mycket konkurrens från lågprisflygbolagen och välbärgade flygbolag baserade i Mellanöstern.
”Som ett nationellt flygbolag får vi ingen särbehandling av att branschen har förändrats. Vi har inget gudomligt ämbete som skulle ge oss rätt ha fördelar eller andra privilegier och vi ber inte om några heller. Dagens situation, med Alitalia som exempel, bevisar detta. Det är något som andra nationella flygbolag i hela Europa har fått lära sig de senaste åren, om du inte ändrar dig, så kommer din marknadsandel krympa och slutligen riskerar du bli irrelevant.” säger Cruz.
Inte ett lågkostnadsbolag, men inte heller ett premiumbolag; var British Airways passar in i dagens flygmarknad är öppet för gissningar. De kommande åren kan komma visa sig avgörande för flygbolaget. Låt oss hoppas det inte drabbas av fler oförutsedda problem och att flygbolaget åter kan blomstra.
Flög med BA till Johannesburg i november – december 2017. Nerresan gjordes i deras Premium Economy vilken är helt OK men inget speciellt. Mera plats för benen och man kan fälla sätet lite mera. Service, mat och dryck var acceptabel men inte mer än så.
Hemresan gjorde jag i First. Jag har ingen större erfarenhet av första klass på långlinjer men jag betvivlar att en flygresa kan bli så mycket bättre än så här. En service utöver det vanliga (jag antar att BAs mest erfarna personal jobbar i första) och mat, viner och champagne av yppersta klass. Efter ombyte till pyjamas kryper man sedan ner i bädd med nystrukna lakan och sover .Att sedan under stoppet på Heathrow kunna besöka deras Concorde lounge och ta en dusch och en kort massage samt avsluta med ett glas årgångschampagne gör lyckan fullständig.
Jag vet sedan tidigare din åsikt @agehall om att du anser att det inte är värt att lägga en extra krona eller poäng på att flyga förstaklass med BA. Visst, BA ligger definitivt inte i topp så du har rätt i att det kan vara bra att börja med BA när det gäller att inta förstaklassvärlden. Jag gjorde också i december resan LHR – JNB med BA F klass i A380 och hem CPT -LHR i business. Jag håller inte riktigt med dej. Jag var ganska nöjd med F sträckan, förutom att matutbudet kunde varit bättre.
Hemresan i business på B747 var däremot inget som man blev direkt glad över. Överlag en ganska dålig service. Men det spalade mindre roll eftersom avsikten var att sova så mycket som möjligt under resan.
Det som mest överraskade var service och utbud mellan ARN och LHR åt båda håll. Bra matutbud och en superservice på BA gamla 767.
Jah har börjat skriva på en reserapport från resan så jag lämnar detaljerna till dess. Jag skall försöka lägga ut denna inom närmaste månaden så kan vi diskutera vidare efter det.
Så vad vill du? Att jag ska ljuga om mina erfarenheter för att andra inte håller med? Det kommer inte att hända. När jag ser något jag inte håller med om kommer jag att påtala det
Jag har aldrig påstått att jag testat alla förstaklassprodukter (har nog en hel del kvar) men när tex AA Trancon F i USA känns bättre än BA F så är något snett för de flesta här är nog ganska överens om att domestic F i USA inte riktigt är i nivå med internationell F… Visst kan man råka ha tur med en bra BA F flight, men jag har haft många fler dåliga än bra F-flighter med BA.
Var glad att du började med BA för de är det absolut sämsta bolaget att flyga förstaklass med. I princip får alla andra bolag jag testa BA att framstå som amatörer.
Det kunde man ju hoppas på men så är det inte. Det är ren tur om man får någon som faktiskt har lite erfarenhet.
Tyvärr bara på 767…