
Swiss Economy Class Zürich-London – Snabb flygning inom Europa
På flygplatsen
Jag landade på Zürich Klotens flygplats vid 18-tiden med två timmar och 45 minuter till nästa avgång. Eftersom jag reste på en genomgående biljett kunde personalen i Stockholm skriva ut boardingkort även för nästa flygning och bagaget skickades även det direkt till London. Den enda formalitet som återstod i Zürich var passkontroll då flygningen gick till en destination utanför Schengen.
Swiss har numera även en lounge i non-Schengen området på flygplatsen, i det som kallas D-piren. Loungen ligger något avsides från piren och gaterna, i slutet på en lång korridor, men är i övrigt väl skyltad. Loungen var dock en positiv överraskning. En mycket snygg, modern och välskött lounge med fin utsikt över plattan, trevlig personal och ett bra utbud av mat och dryck. Dessutom fanns en stor frys med Mövenpick glass till efterrätt. Ovanpå detta var loungen nästan helt tom, vi var inte fler än en handfull besökare under hela mitt besök.
Lounge: Swiss Senator Lounge, Zürich Kloten (ZRH), non-Schengen
Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.
Läs mer om den besökta loungen »Ombordstigning och första intryck
Ombordstigningen påbörjades 25 minuter före avgång vid gate D35 med prioritet för business class passagerare och passagerare med guldkort som kunde använda en separat disk och kö. Detta kontrollerades dessutom ordentligt, vilket var uppskattat. Direkt bakom gaten följde kontroll av resedokumenten.
Jag blev den första att gå ombord och välkomnades av en vänlig och leende flygvärdinna vid ingången. Jag hittade snabbt min plats på sjunde raden och kunde i lugn och ro komma i ordning innan de flesta övriga kom ombord. Beläggningen på flygningen var god med en kabinfaktor på drygt 90 procent. Business class tog upp tre rader, övriga kabinen användes för ekonomiklass.
På grund av några sent ankommande transferpassagerare kom vi iväg från Zürich en kvart efter tidtabell, dock med en beräknad flygtid på en timme och 15 minuter fanns det en del marginal i tidtabellen.
Stolen
Stolen ombord var en bekväm läderstolar i svart design. Benutrymmet var fullt acceptabelt för en flygning inom Europa, jag misstänker dock att benutrymmet var något mindre längre bak i planet.
Överlag kändes kabinen ny och modern och gav ett fräscht intryck. Att resa inom Europa är sällan spektakulärt när det kommer till komfort, men interiören var nog så bra den kunde bli.
Underhållningssystemet
Inget underhållningssystem fanns ombord, dock visades kortare TV-serier på skärmarna i kabinen under flygningen. Först visades ett avsnitt av Mr Bean och därefter två avsnitt av den tecknade serien Looney Tunes.
Måltider
I ekonomiklass serverades en ostsmörgås och till detta valfria drycker från serveringsvagnen. I dryckesutbudet fanns öl och vin, allehanda alkoholfria drycker, kaffe och te. Senare under flygningen erbjöds schweizisk choklad från en korg. Ostsmörgåsen smakade helt OK och det var positivt att kunna få ett glas vin helt utan kostnad.
Service
Servicen ombord var vänlig och artig även om det förstås blev en ganska snabb service i economy class. Kabinpersonalen pratade både tyska och utmärkt engelska och kunde dessutom konversera på de övriga officiella språk som finns i Schweiz. Inget särskilt gjordes dock för mig som guldkortsresenär.
Ankomst
Flygningen avslutades med en närmast magisk inflygning till London med en fantastisk vy över centrala London följt av de västra förorterna. Det fanns inte ett moln på himlen men däremot en vacker solnedgång att beskåda i fjärran. Ännu mer förvånande var att det inte var någon kö till Heathrow, det brukar närmast vara standard att få cirkulera åtminstone ett varv innan man tillåts påbörja inflygningen, denna kväll var det ingen väntan överhuvudtaget.
Som följd av den snabba inflygningen landade vi tio minuter före utsatt tidtabell på Heathrow och kunde snabbt parkera vid terminal 1. Passkontrollen gick snabbt då jag använde en av automatkontrollerna och prioritetstaggen fungerade skapligt, min väska var nummer 6 på bandet.
Slutsats
En kort och omärkvärdig men i övrigt trevlig flygning med Swiss i ekonomiklass. Swiss erbjuder ett bra servicekoncept inom Europa med en ordentlig snack och fria drycker, bättre än vad många andra reducerat till nuförtiden.
Detta var kanske det mest udda reportage jag har läst. Vem hade trott att Jacob skulle recensera en ekonomiklass produkt intra-Europa? 😉
Kan dock hålla med om att SWISS Economy på Europaflyg är bra jämfört med konkurrenterna.