British Airways First Class London-Seoul

”Som att gå ombord på ett rymdskepp”, British Airways nya första klass till Seoul

Bakgrund

Detta var min första upplevelse med British Airways i första klass. Jag hade tidigare testat såväl Club Europe som Club World (business class på kortdistans och långdistans), premium economy samt vanlig ekonomiklass. En riktigt bra deal mellan London och Seoul i samband med öppnandet av den nya linjen till Sydkorea möjliggjorde att även första klass kunde testas på en långflygning till Asien.

För att få upplevelsen komplett och för att optimera första klass-vistelsen på Heathrow valde jag att flyga till London redan kvällen innan och sova en natt på ett av flygplatshotellen.

På flygplatsen

Redan fyra timmar före avgång, strax efter klockan 9 på morgonen, anlände jag terminal 5 som är British Airways nya hem på Heathrow. Första klass-passagerare har tillgång till en särskild incheckningslobby i den södra delen av terminalen, ett avskärmat område med en servicedisk och flera incheckningsdiskar. Om man av någon anledning behöver stanna kvar där en längre stund finns även fåtöljer och soffor.

British Airways First Class London-Seoul

British Airways First Class check-in på Heathrow

Foto: Jacob Molin

Jag blev omedelbart framvinkad till en ledig incheckningsdisk där en vänlig men ganska tystlåten kvinna tog hand om min incheckning. Jag hade redan förbokat sittplats så incheckningsproceduren gick snabbt. En gul första klass prioritetstagg sattes på min incheckade väska, helt enligt reglerna. Som första klass passagerare kunde jag därefter använda fast track-kanalen vid säkerhetskontrollen runt hörnet med minimal kö.

Jag hade fortfarande mer än tre timmar kvar till ombordstigning, en tid som jag valde att spendera med frukost i British Airways första klass-lounge ”Concorde Room” följt av en shoppingrunda, 15 minuter gratis massage i Elemis Spa samt slutligen ytterligare ett besök i Concorde Room för en lättare lunch. Både loungen och spat var utmärkta upplevelser men inte riktigt i nivå med de första klass-faciliteter vissa konkurrenter erbjuder på sina hemmaflygplatser. Concorde Room var packat med folk när jag anlände och det var nästan svårt att finna en sittplats. Restaurangen hade visserligen god mat från en à la carte meny och både champagne och bra viner men kändes i övrigt mer som en snabbmatsrestaurang. Dessutom glömdes flera av mina beställningar bort. Mycket av det jag uppskattar med första klass som finess och personlig uppmärksamhet infann sig tyvärr inte riktigt.

British Airways Concorde Room, London Heathrow Terminal 5

British Airways Concorde Room, London Heathrow Terminal 5

Foto: Jacob Molin

Massagebehandlingen i Elemis Spa var dock mycket behaglig, om möjligtvis något kort. Den ordinarie massagen kombinerades med en förinställd massagestol som jobbade med rygg och ben medan massösen fokuserade på huvud och nacke.

Lounge: British Airways Concorde Room, London Heathrow (LHR), Terminal 5

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Strax före klockan 13 begav jag mig mot gaten. Ombordstigningen började tidigt, redan en timme före schemalagd avgång. Förklaringen kom snabbt, gate 10D visade sig vara en bussgate med en obligatorisk bussfärd ut till flygplanet, och att bussa närmare 300 passagerare tar sin tid. Vid gaten fanns en separat kö för premiumpassagerare men väl därefter var det samma buss för alla. Det förvånade mig att de inte använde en parkeringsplats vid terminalen för ett stort Boeing 777-flygplan.

En trappa användes till flygplanet till andra dörren vilket innebar en vänstersväng för att komma till första klass. Första intrycket av första klass-kabinen var kanske det bästa på hela flygningen. I kabinen har specialbyggda fönster placerats framför de ordinarie fönstren, ett större fönster per två ordinarie mindre fönster, och dessa större fönster har inbyggd belysning och svarta persienner som går att dra upp och ner. Under ombordstigningen hade persiennerna dragits ner och all effektbelysning i kabinen slagits på. Den nya kabinen och den nya första klass-stolen med de små runda lamporna vid sidan var som gjorda för ett utomordentligt första intryck. Det kändes nästan som att gå ombord på ett rymdskepp.

British Airways First Class London-Seoul

Kabinen i British Airways första klass

Foto: Jacob Molin

En manlig steward anlände snabbt och välkomnade mig ombord. Min jacka hängdes upp och därefter erbjöds tidningar, en necessär, tofflor samt en passande pyjamas, allt snyggt presenterat vid min plats. Dessvärre fanns inga magasin ombord. Därefter blev jag erbjuden något att dricka, ett val mellan champagne, vatten eller apelsinjuice. Ett glas bubbel fick det bli. Champagnen som serveras i British Airways första klass är Laurrent Perriers Grand Siècle som BusinessClass i februari 2013 röstade fram som flygvärldens bästa champagne. Även en påfyllning hanns med på marken innan avgång.

British Airways First Class London-Seoul

Champagne, necessär och pyjamas

Foto: Jacob Molin

Punktlig pushback knappt tio minuter efter schemalagd tidtabell. En säkerhetsvideo visades på skärmarna och 20 minuter senare lämnade vi Heathrow och satte kurs mot Sydkorea med en beräknad flygtid på tio timmar och 45 minuter. En ganska lång flygtid på grund av kraftig motvind, vilket dock inte gjorde mig något överhuvudtaget. Intressant nog fälldes aldrig persiennerna i första klass upp inför start, däremot kunde man själv fälla upp dessa genom att trycka på en knapp.

Stolen

I första klass fanns totalt 14 stolar i en 1-2-1 konfiguration. Fyra rader vid fönstren samt tre rader i mitten mellan de två mittgångarna. Plats 03K och 04K, de två sista platserna vid fönstret på höger sida, användes av besättningen vilket innebar 12 passagerarsäten. Samtliga var upptagna på denna flygning.

British Airways nya första klass-stol är en ordentlig uppgradering mot tidigare produkt med en snygg och tilltalande design. Funktionellt och komfortmässigt var stolen riktigt bra men det fanns vissa förbättringsmöjligheter. Stolskontrollen var något enkel med en ratt man vred på för att höja eller sänka stolen.

British Airways First Class London-Seoul

Stolen i första klass

Foto: Jacob Molin

Vid sidan av stolen fanns en garderob där man kunde hänga de ordinarie kläderna under natten. Min garderob var dock ganska trång och det gick inte att få plats med byxor, skjorta och tröja utan att kläderna blev klämda. I garderoben fanns även en nätficka där man kunde lägga personliga tillhörigheter. Min stolsgranne på andra sidan mittgången hade en betydligt större garderob där det dessutom fanns inbyggd belysning.

Underhållningssystemet

Underhållningssystemet ombord, Highlife Entertainment, var okej men inte spektakulärt i utbud. Det var dock bra bild på skärmen (som man fällde ut från väggen) samt utmärkt ljud genom de brusreducerande hörlurar som delades ut. Den lilla lampan vid stolen skapade också en mycket behaglig atmosfär när alla lampor i kabinen släckts och fönsterskydden dragits ner. Det var riktigt mysigt att sitta och titta på film, insvept i en filt med något gott att dricka.

British Airways First Class London-Seoul

Underhållningssystemet

Foto: Jacob Molin

Jag tittade på en dokumentär om underjordiska rum i London följt av filmen Being Julia. En annan kul funktion var att man parallellt med filmen kunde få upp flygkartan i en mindre separat ruta på skärmen.

Måltider

Uppe i luften kom Inflight Directorn förbi. Han välkomnade personligen varje passagerare i första klass genom att ta i hand och tilltala med namn. Han hade också fått information från medlemsservice på British Airways Executive Club att detta var min första flygning i första klass och hoppades att jag funnit mig tillrätta ombord. En mycket trevlig gest. Även några dagar före flygningen fick jag ett mail från Executive Club med information om vad jag kunde förvänta mig i första klass. Det är denna typ av initiativ som är så trevliga att få uppleva.

En stund senare erbjöds en varm handduk och en första cocktail. Samtidigt delades menyerna ut. Jag beställde ytterligare ett glas champagne som serverades med en skål med nötter, perfekt att smutta på medan jag bestämde mig för vad jag ville äta och dricka till middag.

British Airways First Class London-Seoul

Menyn och ytterligare ett glas champagne

Foto: Jacob Molin

I den mörkblåa menyn fanns förutom måltidsalternativen även drinklistan som såg mycket bra ut. I vinlistan fanns en champagne, tre vita viner, tre röda viner, dessertvin samt portvin. Utöver detta fanns ett riktigt bra utbud av spritsorter med flera bra märken samt givetvis allehanda alkoholfria drycker. För tefantaster fanns åtta olika tesorter att välja mellan.

Middagsmenyn bestod av förrätt, huvudrätt och dessert. Till förrätt fanns fyra olika val – gravlax med sallad och tillbehör, mezetallrik, morot- och apelsinsoppa samt slutligen grönsallad med två olika val av dressing. Det som kändes märkligt var att man förväntades välja en av dessa, på de flesta flygbolag brukar förrätt, soppa och sallad vara separata rätter i menyn, som en naturlig del av en längre lunch- eller middagsservering. Kanske hade det varit möjligt att beställa flera rätter, jag frågade aldrig, men i så fall misstänker jag att det hade varit i mån av tillgänglighet.

Till huvudrätt fanns fyra valmöjligheter – ”British Airways Classics” som var biffilé med potatis och grönsaker, koreansk Bibimbap med biff, kyckling med koreansk sås samt sjötunga med couscous. Slutligen som avrundning fanns olika ostar, färsk frukt samt två val av dessert.

Efter några minuter var stewarden tillbaka för att ta måltidsbeställningar. Dessvärre visade det sig att mitt förstahandsval av huvudrätt, den koreanska kycklingen, var slut och jag fick välja något annat. Även valet av förrätt höll på att bli problem, när jag nämnde mezetallrik började han skruva på sig och sade att han var tvungen att dubbelkolla antalet, denna löste sig dock. I vilket fall tyckte jag det var anmärkningsvärt att i betald första klass inte kunna få mitt förstahandsval och att även förrätten höll på att bli problem.

Det tog ganska långt tid innan serveringen påbörjades, under tiden njöt jag av ytterligare ett glas champagne medan några bekanta vyer passerade utanför fönstret, bland annat centrala Köpenhamn, Kalmar, Ölandsbron och Gotland. Skandinavien bjöd på bästa tänkbara sommarväder och trots att vi flög på 10.000 meters höjd gick det utan svårighet att urskilja smådetaljer på marken.

British Airways First Class London-Seoul

Köpenhamn från luften

Foto: Jacob Molin

I höjd med Gotland påbörjades serveringen. Dukningen var mycket elegant, allt mitt porslin anlände på en bricka och placerades för hand ut på bordet ovanpå en vit duk. Bordet var något smalt men utrymmet togs igen på längden, allt fick plats utan problem.

British Airways First Class London-Seoul

Förrätt: Mezzetallrik

Foto: Jacob Molin

Först ut var mezetallriken, en alldeles utsökt förrätt. Jag förstår om den är populär bland de som flyger ofta. Jag blev även erbjuden bröd från en korg och valde två skivor vitlöksbröd. Till maten beställde jag ett glas rödvin och valet föll på det australienska alternativet, Kilikanoon Parable Shiraz 2011.

Näst på tur var huvudrätten. Jag fick aldrig mitt förstahandsval (den koreanska kycklingen) men det visade sig inte spela så stor roll. Mitt andrahandsval, den brittiska biffrätten (”British Airways Classics”) visade sig vara riktigt god och klart över förväntan. Jag fick även påfyllning av vinglaset.

British Airways First Class London-Seoul

Huvudrätten: British Airways Classic

Foto: Jacob Molin

Slutligen blev jag erbjuden ost eller dessert som avrundning på måltiden. Igen förvånades jag över ordet ”eller”, ostbricka/osttallrik brukar finnas som separat rätt innan desserten. Jag valde hur som helst att hoppa osten och satsa på dessert. Det fanns två val – sommarpudding med mascarpone eller citronkaka med citrusfrukt och vaniljsås. Jag valde det första alternativet. Kaffe och te erbjöds men då jag ville gå och lägga mig efteråt fick det bli en kopp te samt ett glas whisky. I whiskysortimentet fanns tre sorter att välja mellan, bland annat Johnnie Walker Blue Label. Tet serverades mycket elegant i en vit teservis med mjölk och socker i separata skålar.

British Airways First Class London-Seoul

Dessert

Foto: Jacob Molin

Sammantaget smakade all mat och dryck mycket bra. Maten var dock något ordinär och tre rätter är mindre än vad de flesta flygbolag erbjuder som huvudmåltid i första klass. Serveringen var också relativt långsam i förhållande till antal rätter som serverades.

Frukost serverades två timmar före landning, jag frågade om det var möjligt att senarelägga denna till 90 minuter före ankomst för att maximera sömnen, vilket de godkände.

Lamporna i kabinen tändes två timmar före landning men jag kunde som sagt ligga kvar ytterligare en halvtimme. Precis som överenskommet kom stewarden förbi för att hälsa god morgon och ta min frukostbeställning. Med sig hade han även en varm handduk. Frukosten hade precis som middagen ett à la carte-upplägg med flera olika frukosträtter man kunde beställa som yoghurt, müsli, färsk frukt samt tre olika varmrätter.

Jag inledde frukosten med en frukttallrik, lite yoghurt samt en fruktsmoothie. Jag blev även erbjuden croissanter och varma wienerbröd från en korg.

British Airways First Class London-Seoul

Frukost

Foto: Jacob Molin

Det fanns tre val av varmrätt – traditionell engelsk frukost, Arnold Bennett omelett samt pannkakor med pekannötter och blåbärskompott. Eftersom jag reste med ett brittiskt flygbolag kändes engelsk frukost som ett naturligt val. Jag tycker generellt att den brittiska frukosten är alldeles för mäktigt på morgonen men frukosten ombord smakade faktiskt riktigt bra och var klart över förväntan. Till varmrätten serverades även rostbröd (toast), samt ytterligare bröd och croissanter. Jag beställde en kopp kaffe och ett glas apelsinjuice att dricka och blev senare erbjuden påfyllning. Hela frukostserveringen tog ungefär en timme.

Service

Servicen ombord var både trevlig och elegant. I min rad var det huvudsakligen en ung man i 30-årsåldern som serverade som senare visade sig vara polack. Han pratade dock med en så perfekt brittisk accent att hans ursprung hade varit omöjlig att gissa om han inte haft ett ganska icke-brittiskt namn på sin namnskylt.

Han var helt föredömlig i sitt sätt att servera och bemöta mig som passagerare med stor uppmärksamhet och proaktivitet och med all den korrekthet man kan förvänta sig i första klass. Mitt namn användes så fort tillfälle gavs och vid första tilltalet frågade han om uttalet var korrekt. Varje besök vid min stol med något form av längre serviceärende avslutades dessutom med meningen ”Is there anything else I can do for you?”, och det kändes helt och hållet genuint. Bemötandet var dock inte mer formellt än att det fanns utrymme till att skoja och småprata utan att det kändes stelt eller konstlat.

British Airways First Class London-Seoul

Första klass under middagsserveringen

Foto: Jacob Molin

Baksidan med servicen var det stora antal passagerare i första klass. Vi var 12 passagerare ombord som serverades av två personer vilket innebar sex passagerare per flygvärdinna/steward. I jämförelse med många andra flygbolag är det ganska mycket, och det märktes, det var en ganska stor skillnad i personlig uppmärksamhet mot flygningar där vi varit 6-7 personer i första klass.

Kabinpersonalen på British Airways gjorde ett utmärkt jobb men med fler passagerare att servera tog det helt enkelt mer tid innan de kunde återvända till en passagerare för att plocka av, erbjuda mer att dricka eller servera nästa rätt.

Sömn

Efter jag druckit upp mitt te efter middagen bad jag stewarden göra i ordning min stol inför natten medan jag bytte om till pyjamasen. Stolen fälldes under tiden till en helt horisontellt platt säng och därefter plockades kudde, täckte och madrass fram som fanns förvarade på hatthyllan. Jag fick också frågan om de kunde väcka mig för frukost, vilket jag godkände.

British Airways First Class London-Seoul

Sängen klar inför natten

Foto: Jacob Molin

Stolen var bekväm att sova i och pyjamasen mycket behaglig, dock med både ett tjockt täcke och en ganska varm kabin blev det allt som allt lite för varmt. Det jag annars mest saknade var bättre avskärmning, när stolen var helt fälld låg jag fortfarande och tittade rakt ut i mittgången, stolen borde konstruerats så att huvudet blev naturligt avskärmat vid fällt läge, det gör ganska mycket. Med många smålampor i kabinen fick jag plocka fram ögonskydden från necessären för att slippa störas av ljusen.

Ankomst

Före landning bytte jag tillbaka till mina ordinarie kläder medan mina sängkläder och resterande frukostporslin plockades av. Även frukostserveringen avslutades för övrigt med den trevliga frågan ”Is there anything else I can do for you?”. En verkligt trevlig fras att få höra. Resterande tid under flygningen tittade jag på en dokumentär om en man som skulle springa 20 maraton i Sydafrika i Mandelas fotspår.

Inflygningen mot Seoul var en ordentlig omväg, tveklöst för att slippa flyga i nordkoreanskt luftrum. Före landning gjordes en noggrann kontroll av första klass-kabinen, flera av oss hade ännu inte tagit på oss skorna men blev ombedda att göra detta då golvet behövde vara tomt av säkerhetsskäl.

British Airways First Class London-Seoul

Boeing 777-flygplanet efter landning i Seoul

Foto: Jacob Molin

15 minuter sena landade vi på Incheonflygplatsen, en försening som berodde på kraftig motvind. Till skillnad från Heathrow användes två dörrar och vi i första klass kunde gå av via den främre dörren. Hanteringen av det prioritetstaggade bagaget var dock inte optimalt, trots att min väska hade en gul första klass-tagg hann ett 50-tal väskor passera innan min väska kom på bandet.

Slutsats

British Airways nya första klass-produkt är en klar förbättring mot tidigare produkt med en riktigt trevlig och gemytlig kabin och en bra stol, men trots detta finns fortfarande en del att jobba på om man ska matcha den tuffa konkurrensen. Den komprimerade middagen med bara tre rätter, huvudrätten som tog slut, en ganska långsam servering på grund av många passagerare, samt en full lounge är några tecken på att man kanske gått lite för hårt fram med att hålla nere kostnaderna och samtidigt försöka maximera antal passagerare.

På den positiva sidan ska nämnas en riktigt läcker kabin som gjorde ett fantastiskt första intryck när jag kom ombord. Den polske steward som serverade var också helt suverän och föredömlig i sin service och bemötande och det var kul att de uppmärksammat att detta var min första flygning i British Airways första klass. Även pyjamasen, necessären och drinklistan är delar där British Airways lyckades mycket bra.

16
Populäraste / senaste

  1. skyraider den

    Har åkt gamla BA First ett antal gånger men aldrig varit särskilt imponerad. När de serverade de viner som blivit över efter att man slutade flyga Concorde var de dock kanske världsledande på det området. Annars är det som en bättre C. Nya stolen ser dock bra ut.

  2. Stefan62 den

    Jag är nu på väg att boka BA F för resa under 2015.

    Du skriver att det var val mellan ost "eller" dessert – vad är Din bedömning…hade de fixat båda om Du frågat?

    Ibland kan man läsa om att flyger man F så kan man välja själv när och hur samt i vilken takt serveringen ska ske – är det inte så på BA?

  3. 011430121 den

    Jacob, du skriver så (ursäkta) jä..a bra!
    Kommer förmodligen att boka F till BOS under våren.
    Väljer mellan LH och BA, är redan Guld på SAS och kommer att ha det i minst ett år till.
    @doc sa att jag borde satsa på BA, men där är jag status lös ännu, skulle väl förmodligen komma upp i silver med två legg i F eller?
    Har åk med BA First för 10 år sedan, men aldrig provat LH/LX.
    Motivera inte, LH eller BA vilket skall jag välja?

  4. Jacob den

    Mycket kommentarer. Kul!

    Jag betvivlar inte att man säkert kan få fler rätter att äta, alternativet är ju att maten slängs, men det är fortfarande skillnad att få det i mån av tillgänglighet (efter alla andra beställt) och ha det som en del av menyn. De flesta flygbolag brukar köra aptitretare, förrätt, soppa, sallad, huvudrätt, ost och dessert (med möjlighet att hoppa någon rätt, så klart) i interkontinental första klass.

    Jag har gjort drygt 40 flygningar i First och detta är den enda gången (vad jag kan minnas) som en rätt på menyn inte funnits tillgänglig.

    Några undrar om ranking. Detta är något som kommer till våren. Nu har vi även vår betygsfunktion igång vilket öppnar upp för många spännande möjligheter.

  5. traveller den

    Flög med BA i F för en månad sedan. Då var det med en 777. Men även jag blev väldigt förvånad för även då bussades vi från 10 ut till plattan. Det förtar verkligen en del av F känslan att dom gör så. Klokt vore ju att dom minst hämtade i Concorde room eller minst körde från gaten.

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×