SAS Plus Stockholm-London

SAS Plus Stockholm-London – med den nya kvällsmåltiden

Bakgrund

Det har gått lite över ett år sedan SAS slopade sitt gamla kabinupplägg inom Europa med business class och economy flex och ersatte dessa med den nya kabinklassen SAS Plus. Efter några månader av test och utvärdering meddelades under våren att en justering skulle göras i SAS Plus-konceptet, den kanske mest intressanta att en kvällsmåltid skulle införs på flygningar till destinationer utanför Skandinavien med avgångstid efter klockan 16.00.

Vi satte kurs mot London med en kvällsavgång kl 18.20 för att utvärdera det nya matkonceptet.

På flygplatsen

Incheckning två timmar före avgång på Stockholm Arlanda flygplats . Två diskar var öppna vid SAS premiumincheckningsområde i terminal 5 med en disk för business class/SAS Plus och en disk för guldkortsresenärer. Jag blev omedelbart framvinkad till den sistnämnda.

En mycket artig och hjälpsam ung kvinna tog hand om incheckningen. Min väska taggades till London med en röd prioritetstagg och hon skrev ut boardingkort med min förbokade sittplats 01F. Jag skulle dock resa vidare interkontinentalt nästa dag vilket hon noterade i systemet då dessa flygningar tydligen var öppna för incheckning. Hon ordnade med APIS för dessa, dvs så mina personuppgifter lades in för flygningarna, och erbjöd sig även att checka in mig på anslutningsflygen om jag önskade, för att minimera formaliteterna nästa dag. Detta var mycket vänligt och betydligt mer än hon nog hade behövt att göra enligt reglerna.

SAS Plus Stockholm-London Heathrow

SAS guldkortsincheckning på Arlanda terminal 5

Foto: Jacob Molin

Ingen kö vid fast track, jag var igenom säkerhetskontrollen på två minuter. SAS Gold Lounge bjöd denna eftermiddag på broccolisallad med kyckling samt korv med bröd. Sedvanligt utbud av drycker.

Lounge: SAS Gold Lounge, Stockholm Arlanda (ARN), Terminal 5

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Avgången till London gick från Gate F60 i F-piren, en skaplig promenad från loungen. Vid passkontrollen, knappt 25 före avgång, kom besättningen i rask fart. De hade tydligen blivit försenade från Umeå och var märkbart stressade men ändå på förvånansvärt gott humör med tanke på situationen och hälsade glatt på övriga passagerare i kön.

Trots den knappa tiden påbörjades ombordstigningen tio minuter före avgång kl 18.10 med prioritet för EuroBonus Diamond och Guld, Star Alliance Gold och SAS Plus. Vid gaten fanns ett ställ med svenska och internationella tidningar. Personalen hade nätt och jämt hunnit få klart allt i kabinen när de första passagerarna kom ombord.

Pushback kl 18.30, tio minuter efter tidtabell, vilket med tanke på den tidigare förseningen var imponerande. Flygtiden till London hade beräknats till två timmar och 15 minuter.

Stolen

Det var en Boeing 737-600 som tog oss till London denna kväll. SAS Plus upptog två rader med en 3-3- konfiguration varav den första raden endast fanns på höger sida. Detta innebar nio platser totalt varav tre var upptagna på denna flygning. Ekonomiklass, SAS Go, var däremot helt fullt, kanske inte så förvånande då detta var mitt under semestersäsongen i juli.

I SAS Plus har man inget garanterat ledigt mittsäte. Dock med endast tre passagerare kunde vi alla få tre säten var.

SAS Plus Stockholm-London Heathrow

Stolen i SAS Plus Stockholm-London

Foto: Jacob Molin

Stolarna på vissa av SAS Boeing 737-flygplan är tämligen smala och detta var ett av dessa flygplan. Inte så att det är ett problem om man är normalstor, men det finns inget extra utrymme att tala om.

Fördelen med att sitta på första raden på höger sida är att det finns en ihålighet vid golvet där man kan sträcka ut sina fötter. Nackdelen är att man måste lägga upp allt handbagage på hatthyllan under start och landning samt att bordet finns i armstödet, ett mindre bord som är lite mer instabilt än på övriga rader.

Måltider

Uppe i luften rullade cafévagnen ut och vi i SAS Plus blev serverades först. Att välja mellan fanns den nya kvällsmåltiden (som enbart erbjuds i SAS Plus), en sallad med lax samt två olika smörgåsar. Dessutom fanns det sedvanliga utbudet av cafévaror som choklad och muffins. Jag valde kvällsmåltiden, en enklare kall trerättersmåltid som serveras i en papperslåda.

SAS Plus Stockholm-London

Kvällsmåltiden i SAS Plus

Foto: Jacob Molin

Förrätten var en liten skål med oliver och grönsaker. Huvudrätten var fläskfilé med shopskasallad som är en traditionell sallad från Bulgarien. Och slutligen desserten var en choklad- och apelsinbrownie samt en liten chokladbit. Till maten erbjöds bröd från en korg.

SAS Plus Stockholm-London

Kvällsmåltiden i SAS Plus

Foto: Jacob Molin

Tydligen låg varken bestick eller servett med i lådan, vilket exempelvis är fallet med frukostlådorna och vilket även var fallet med lådorna i gamla Economy Flex-klassen, som SAS hade tidigare. Detta glömde flygvärdinnan men kom så småningom på detta självmant.

Jag beställde in en flaska mousserande vin att dricka samt ett glas vatten. Det mousserande vin som serveras är av sorten Bernard Massard. Tillsammans med vinflaskan kom dessutom ett riktigt glas, det är riktigt trevligt att de gamla glasen nu är tillbaka i SAS Plus, i glas istället för i plast. Det förhöjer upplevelsen. Kaffet serveras dock fortsatt i pappersmugg och för de flesta övriga drycker som vatten, avec och cocktails verkar plastglas fortsatt användas, även i SAS Plus.

SAS Plus Stockholm-London

Mousserande vin och ett riktigt glas

Foto: Jacob Molin

Överlag smakade maten bra, inget som helst att klaga på. Naturligtvis inte upp till standard med den varm mat som tidigare serverades i business class, men klart bättre än att bara kunna välja från det ordinarie sortimentet med sallad, smörgåsar och wraps.

Efter maten serverades kaffe och te och till detta tog jag ett glas Amarula (som ersatt Baileys ombord). Apelsin- och chokladbrownien till kaffet var dessutom riktigt god.

Service

Besättningen bestod av en manlig purser och två kvinnliga flygvärdinnor varav den ena hade hand om oss i SAS Plus. Trots den knappa tiden på Arlanda och ett nästan helt fullt flygplan var de glada och trevliga.

Det tog dock en bra stund innan jag blev erbjuden kaffe efter maten då samtliga tre hade fullt upp i ekonomiklass. Detta är en av de stora skillnaderna mellan SAS Plus och tidigare koncept då det nästan alltid fanns en person dedikerad för de främre kabinerna. Då blev det en helt annan servicenivå med påfyllning av dryckesglasen, servering av kaffe/te och avplockning. Nu är allt detta betydligt mer i mån av tid och beroende på hur mycket jobb det är i ekonomiklass.

I övrigt var det inga problem att ringa på klockan om man önskade något mer som i samtliga fall gav snabb respons.

Ankomst

Inget vänteläge över London som omväxling, landning fem minuter före tidtabell kl 19.50.

SAS använder än så länge terminal 3 men i september 2014 blir det ändring på det då SAS flyttar till nya Star Alliance-terminalen, terminal 2. Detta kommer innebära modernare faciliteter och enklare byte till andra flygbolag i Star Alliance. Men i övrigt finns det ändå en viss charm med terminal 3, få platser i världen kan nog erbjuda en större blandning av flygbolag och nationaliteter.

Vid passkontrollen kunde jag tack vare mitt biometriska EU-pass använda en automatgate, vilket gick snabbt. Värre var det med bagageleveransen. Förutom att det tog sin tid innan bagaget faktiskt kom fungerade prioritetstaggen uselt. Min väska dök upp som nr 50, knappast godkänt.

SAS Plus Stockholm-London

Ankomsthallen på Heathrow terminal 3

Foto: Jacob Molin

Slutsats

Det är positivt att SAS sett över sitt SAS Plus-koncept, den nya kvällsmåltiden smakade faktiskt riktigt bra på denna flygning. Men så klart saknar jag den varma maten. I övrigt en okej flygning med vänlig och pålitlig besättning.

2
Populäraste / senaste

  1. Rustscheff den

    Hej, Sas plus kostar i bland "inget", men deras laxkvällsmat var oätbar och sist satt jag med en mittenkille som bredde ut både armar och ben maximalt. Det var så långt från business class man kunde komma. Förutom att man satt långt fram. På ditvägen hade vi perfekt Crew, Micke Sjöö som pilot-Hej Micke! och ledigt mittsäte. Vilken skillnad! Så, när man nu blivit bortskämd i LH F så kan jag bara säga-visst-jag väljer sas plus varje gång-och jag får vad jag betalar för.

  2. joelflight den

    Skulle du kunna skriva om SAS Business a330/40

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×