Norwegian Economy Class Stockholm-Köpenhamn

Norwegian Economy Class Stockholm-Köpenhamn – Fräsch inredning utan något gratis

Bakgrund

Norwegian börjar bli en allt mer betydande operatör i Skandinavien. Under 2012 reste 17,7 miljoner passagerare med Norwegian, att jämföra med 28,2 miljoner på SAS.

Även om BusinessClass i första hand fokuserar på fullserviceflygbolag och alliansflygbolag är det tydligt att Norwegian är här för att stanna. Vi valde därför att testa vad Norwegian har att erbjuda på en flygning mellan Stockholm och Köpenhamn och hur de står sig i förhållande till huvudkonkurrenten SAS.

På flygplatsen

Jag anlände till Arlanda klockan 13.15, en timme före avgången till Köpenhamn. Efter att i många år trafikerat terminal 2 har Norwegian nu flyttat till terminal 5 på Arlanda och håller främst till i B-piren med incheckning i den gamla avgångshallen.

Norwegian erbjuder ingen online check-in via mobil eller internet, dock om man reser inom Skandinavien och endast har handbagage kan man gå direkt till gaten för att checka in där senast 30 minuter före avgång. Detta gör man genom att scanna den streckkod som finns på bokningsbekräftelsen som man får skickad både per e-mail och till mobilen. Jag valde dock att checka redan i avgångshallen via en av incheckningsautomaterna.

Norwegian Economy Class Stockholm-Köpenhamn

Norwegian check-in på Arlanda

Foto: Jacob Molin

Incheckningsförfarandet var ungefär detsamma som på övriga flygbolag. Jag hade redan blivit tilldelad en sittplats, 30F, men lyckades byta denna till 01A istället. För att få sitta på första raden behövde man dock godkänna vissa villkor, bland annat att man inte reste med barn eller hade någon form av funktionshinder. Därefter skrev maskinen ut boardingkortet på sedvanligt vis.

Kort kö till säkerhetskontrollen vid B-piren där allt gick snabbt, alla formaliteterna på flygplatsen klarades av på mindre än tio minuter. Eftersom Norwegian inte erbjuder business class och saknar allianstillhörighet gavs ingen naturlig möjlighet att besöka en lounge på Arlanda. Dock kunde jag med hjälp av mitt Priority Pass komma in i Menzies Business Lounge i terminal 5 för en kopp kaffe.

Lounge: Menzies Business Lounge, Stockholm Arlanda (ARN), Terminal 5

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen påbörjades redan 30 minuter före avgång klockan 13.45 vid gate 16, på minuten enligt den information som fanns på boardingkortet. Både den främre och den bakre dörren användes till flygplanet och därför hänvisades passagerare med radnummer 1-15 av gå ombord fram och passagerare med radnummer 16-31 att gå ombord bak.

Norwegian Economy Class Stockholm-Köpenhamn

Strax dags för ombordstigning

Foto: Jacob Molin

En vänlig ung flygvärdinnan mötte vid den främre ingången och jag hittade snabbt min sittplats 01A precis runt hörnet. Under hela ombordstigningen spelades en video i kabinen med vackra landskapsbilder från bland annat Norge.

Beläggningen ombord låg på över 90 procent men trots ett närmast fullt plan lämnade vi gaten tio minuter före avgång. En säkerhetsvideo på svenska och engelska spelades på skärmarna innan vi satte kurs mot Köpenhamn. Flygtiden hade beräknats till en timme.

Stolen

Boeing 737-800 flygplanet gav ett mycket positivt första intryck. Interiören kändes snygg och modern med skärmar på varannan rad. Flygplanet kan inte varit många år gammalt.

Konfigurationen ombord var 3-3 med totalt 31 rader. Norwegian har endast en klass ombord på flygningar inom Skandinavien och Europa. På interkontinentala flygningar till USA och Asien erbjuds även en Premium klass som bäst får beskrivas som premium economy.

Norwegian Economy Class Stockholm-Köpenhamn

Norwegians stol på Boeing 737-800

Foto: Jacob Molin

Stolarna ombord var traditionella ekonomiklasstolar i mörkgrått läder. Fullt acceptabla för en flygning på en timme. Benutrymmet på första raden var dessutom mycket bra med utmärkta möjligheter att sträcka på benen eller komma ut från fönsterplatsen utan att personerna bredvid behövde flytta på sig. Dock behövde allt handbagage läggas på hatthyllan under start och landning, precis som på övriga flygbolag.

Underhållningssystemet

Det är under kategorin underhållning som Norwegian sticker ut. På alla flygningar med Boeing 737-800 erbjuds internet ombord, gratis för alla passagerare, och så även på denna flygning till Köpenhamn. Internet slogs på drygt fem minuter efter start, innan vi ens kommit upp på marschhöjd, och stängdes av igen 15 minuter innan landning.

Uppkopplingen fungerade utmärkt, trots att samtliga passagerare kunde använda internet utan avgift var det acceptabel hastighet för att vara uppe i luften. Att ansluta sig var också enkelt. När man startade webbläsaren kom man automatiskt till Norwegians startsida, där krävdes en knapptryckning och så var man igång. Enkelt och smärtfritt. På samma sida fanns också en interaktiv flygkarta samt en klocka som räknade ner flygtiden till destinationen, så man själv kunde avgöra kvarvarande tid på uppkopplingen.

Förutom internet erbjuder Norwegian ett ordentligt underhållningssystem ombord som man kommer åt via samma portal. Via underhållningssystemet får man tillgång till ett flertal filmer och TV-serier som man tittar på via sin dator eller surfplatta. Systemet kostar 7 euro att använda och är förstås mer användbart på längre flygningar än en entimmesflygning inom Skandinavien. Dock gäller avgiften under hela dagen vilket gör att man får tillgång till systemet även på returflygningen om man åker fram och tillbaka över en dag.

Måltider

På Norwegian är all mat och dryck till försäljning till skillnad från huvudkonkurrenten SAS som erbjuder gratis kaffe och te i ekonomiklass. På SAS kan mat och övriga drycker köpas från försäljningsvagnen med undantag för dyrare ekonomiklassbiljetter (SAS Plus) då all mat och dryck från vagnen är inkluderad i biljettpriset.

Norwegian Economy Class Stockholm-Köpenhamn

Försäljningsmenyn ombord

Foto: Jacob Molin

Prismässigt ligger de båda bolagen på en närmast identisk nivå. Exempelvis 45 kronor för en öl och 30 kronor för en muffins. Läsken är dock fem kronor billigare på SAS medan en flaska vin är fem kronor billigare på Norwegian. Båda bolagen erbjuder dessutom olika kombierbjudanden, exempelvis vin och en flaska mineralvatten som kostar 80 kronor hos båda.

Det som dock sticker i ögonen är priset för en kopp kaffe, 30 kronor är i häftigaste laget.

Service

Personalen ombord var glad och vänlig och jag reflekterade framförallt över att medelåldern på personalen var ganska låg. Det blir dock en skillnad i den relation man får med kabinpersonalen när flygbolaget saknar bonusprogram med statusnivåer och när inget erbjuds gratis på flygningen.

Även om personalen ombord gjorde ett utmärkt jobb gavs ingen direkt anledning att skapa en relation eller inleda en konversation med de som jobbade i kabinen (om så endast av det enklaste av småprat) om man inte önskade köpa något från vagnen. Jag brukar normalt uppskatta att kunna växla några ord med kabinpersonalen under en flygning.

Ankomst

Utmärkt väder i södra Sverige med en fantastisk utsikt över Ängelholm och senare Helsingborg och Helsingør. Vi landade på Kastrup flygplats 15 minuter före tidtabell och kunde snabbt parkera vid A-piren. Eftersom jag satt på första raden blev jag den första att gå av.

Vid gaten visade en skärm bokade anslutningar. Från Stockholm fanns resenärer som skulle resa vidare till Amsterdam, Nice och Rom.

Norwegian Economy Class Stockholm-Köpenhamn

Norwegian Boeing 737 på Köpenhamn Kastrup

Foto: Jacob Molin

Slutsats

Det är interiör, komfort och underhållning som är Norwegians starka sidor. Planen är nya och fräscha, internet fungerar utmärkt och det finns underhållning om man har långtråkigt. Men det är lite tråkigt när allt i övrigt måste betalas för. Även en gratis kopp kaffe skapar en annan atmosfär ombord och en helt annan relation till kabinpersonalen. Sedan vad den är värd i pengar, det är nog ganska individuellt.

9
Populäraste / senaste

  1. andy.c den

    Med Norwegians app går det att checka in via mobilen, dock ej välja säte – det blir man tilldelad.

  2. Trumis den

    Flög för första gången med Norwegian för några veckor sedan. Priset avgjorde, skulle till Stockholm (ARN) från Malmö och SAS var bra mycket dyrare. Efter alla avgifter med Norwegian var skillnaden mindre men fortfarande tillräckligt stor för att testa bolaget. Helt ok flygning, internet fungerade bra.

  3. ante_77 den

    Det positiva med Norwegian är denna säkerhetspresentation som körs på skärmarna och tidigare boarding än 20min innan avgång.
    Hade SAS infört det så hade det varit kanon.

  4. Fredrik Bodin den

    Instämmer med artikeln. När nätet funkar bra kan jag dessutom jobba hela vägen till/från London, vilket bara det tjänar in flygbiljetten och mycket därtill.

  5. perhall den

    Att Norwegian inte har något bonusprogram kanske inte riktigt stämmer, de har ju Norwegian Rewards. Tsf SAS där man sparar till en större resa med många små får man i NR kontinuerlig möjlighet att använda ihopsamlade poäng för betalning. Men bonus är det, hur som helst.

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×