Finnair Business Class Embraer 170 Stockholm-Helsingfors

Finnair Business Class Stockholm-Helsingfors – Kort hopp över Östersjön

På flygplatsen

Som resande i business class kunde jag förboka sittplats redan före avgång genom att logga in med bokningsreferensen på Finnairs webbsida. Med bonuskort på One World Sapphire eller Emerald-nivå (Finnair Plus Gold eller Platinum) får man dessutom stolen bredvid sig automatiskt blockad och den blir en av de sista att ges till någon annan passagerare.

Jag anlände till Arlanda terminal 2 klockan 11.45 med 70 minuter kvar till avgång. Eftersom jag bara hade handbagage var det enkelt att checka in via automat som efter några snabba frågor på skärmen skrev ut mina boardingkort. Det enda jag ogillar med incheckningsautomaterna är de tunna pappren som används som väldigt lätt går sönder i en fullpackad väska.

Finnair Business Class Embraer 170 Stockholm-Helsingfors

Avgångshallen på Arlanda terminal 2

Foto: Jacob Molin

Vid terminal 2 finns sedan något år tillbaka även en fast track-kanal för resenärer i business class eller med guldkort eller motsvarande. Normalt brukar denna inte vara nödvändig då den ordinarie kön oftast är väldigt kort men denna dag var det något helt annat med en kö som ringlade sig en bra bit in i avgångshallen, fast tracken sparade in åtskilliga minuter och upplägget fungerade mycket bra. Trots att de två öppna kontrollstationerna var gemensamma var köerna finurligt placerade så det inte upplevdes som man trängde sig in i någon annans kö.

En snabb lunch hanns med i Menzies Aurora Lounge där det bjöds på pasta och kyckling med sallad i självserveringsbuffén och kakor och minimuffins till kaffet. Allehanda drycker fanns att tillgå men tyvärr bara vin på kran istället för på flaska. I övrigt är det en ganska trevlig lounge.

Lounge: Menzies Aurora Lounge, Stockholm Arlanda (ARN), Terminal 2

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Flygplanet anlände tidigt från Helsingfors och från besättningen fanns ett önskemål om att försöka komma iväg lite tidigare från Arlanda. Skärmarna ändrades till ”ny avgångstid 12.45”, tio minuter tidigare än ordinarie avgångstid, och redan 12.15 påbörjades ombordstigningen som ganska snabbt ändrades till ”final call”. Det var ett antal passagerare som fick det aningen mer stressigt än planerat.

En svensktalande flygvärdinna mötte upp vid ingången och jag fanns snabbt min plats 02F, en fönsterplats på andra raden. Business class bestod av tre rader med 12 stolar och totalt blev vi åtta passagerare. Seat blockingen gjorde sitt och stolen bredvid min, 02D, hölls ledig. Beläggningen i economy class var nästan 100 procent.

Finnair Business Class Embraer 170 Stockholm-Helsingfors

Kabinen i business class på Embraer 170

Foto: Jacob Molin

Pushback tio minuter före avgång klockan 12.45. Välkomstutrop gjordes på svenska, engelska och finska följt av en säkerhetsdemonstration. Även tidningar erbjöds i business class, bland dessa även några svenska titlar som Expressen och Svenska Dagbladet. Klockan 12.55 lyfte vi med en flygtid på 40 minuter till Helsingfors.

Stolen

Det var en Embraer 170 som gjorde det korta hoppet till den finska huvudstaden. Kabinen bestod av 76 stolar, 19 rader i en 2-2 konfiguration med business class som upptog de tre första raderna. Till skillnad från Airbus-flygplanen där mittsätet alltid är ledigt i business class finns ingen sådan garanti på Embraer-planen. Är det fullt i business class kommer samtliga stolar vara upptagna och man får inget extra i stolskomfort.

Kabinen gick i ljusgrått med stolar i tyg. Benutrymmet var kanske inte spektakulärt men det kändes inte heller trångt. Den lediga platsen bredvid hjälpte också till att skapa mer plats och rymlighet. Överlag tycker jag Embraer 170/190 är ett behagligt flygplan att åka med, definitivt ett av de bästa regionalflygplanen.

Finnair Business Class Embraer 170 Stockholm-Helsingfors

Stolen i Finnairs business class

Foto: Jacob Molin

Formellt var det inte Finnair som opererade flygningen utan Flybe på uppdrag åt Finnair. I praktisk mening var skillnaden minimal, interiören och serviceupplägget var desamma som på Finnairs egna flygningar, det var bara under utropen före start och efter landning som namnet Flybe nämndes.

Måltider

Kort efter start delades brickor ut i business class till de som önskade äta. Ingen vagn användes, istället erbjöds brickorna individuellt av flygvärdinnan. En enkel snack serverades bestående av en mörk rågsmörgås med räkröra samt en chokladbit efteråt. Smörgåsen smakade bra, förutsatt att man gillar mörkt bröd, men kändes i övrigt något enkel för en flygning i business class precis vid lunchtid.

Finnair Business Class Embraer 170 Stockholm-Helsingfors

Enkel snack och champagne

Foto: Jacob Molin

Efter brickorna delats ut passerade serveringsvagnen med ett fullt dryckesutbud. Jag beställde en flaska champagne att dricka. Finnair har numera bytt champagnesort, tidigare var det Joseph Perrier som serverades, numera har man gått över till Nicolas Feuillate, samma champagnesort som SAS hade under många år inom Europa. Personligen gillar jag båda sorterna.

Champagnen serverades i de välkända iittalaglasen, en signaturdel i Finnairs businessclasskoncept, en glasserie som heter Ultima Thule. Glasen är ett rent nöje att få dricka ur och hjälper till att lyfta upp upplevelsen till något som faktiskt känns lite lyxigt och elegant, det är något helt annat än de ganska tråkiga dryckesglas och vinglas som de flesta flygbolag använder inom Europa. Det är fascinerande vilken skillnad några designglas kan göra för upplevelsen.

Trots en ganska kort flygtid hann jag med ytterligare en halv flaska champagne samt ett glas vatten. I ekonomiklass fick passagerarna nöja sig med kaffe eller juice.

Service

Två flygvärdinnor arbetade ombord varav den ena, pursern, hade ansvar för business class innan hon senare hjälpte till med serveringen i economy class. Hon hade finska till modersmål men pratade utmärkt svenska och engelska. Det intressanta med finlandssvenska är att det i många fall är mer formellt än rikssvenska. Bemötande ombord var även det mycket artigt och respektfullt, något mer än vad det förmodligen hade varit på ett svenskt flygbolag, och jag blev genomgående niad i all konversation. I Sverige kan det där med niande kännas lite tillgjort när det används, här kändes det tvärtom helt naturligt och bara trevligt.

Ankomst

Med en tidig avgång från Arlanda blev det även tidig ankomst i Helsingfors där vi landade 20 minuter före tidtabell på Vanda flygplats med en rekordsnabb parkering efter landning.

Vanda är en mycket behändig flygplats att använda. Det är kanske inte den största i Europa och Schengentransithallen börjar bli väl trång, men strukturen är enkel att ta till sig och gångavstånden korta oavsett vart man ska. Många passagerare på Stockholmsplanet skulle resa vidare till någon destination i Asien.

Slutsats

Kort hopp över Östersjön. Något enkel snack för att vara business class men bemötandet var bästa tänkbara och iittalaglasen är ett rent nöje att få dricka ur.

5
Populäraste / senaste

  1. jonw den

    Några kommentarer:
    Du kunde ha bokat plats inte bara innan avgång, utan redan direkt vid bokning, även om det skulle var typ 10 månader innan.
    Seatblock på Embraer har ju diskuterats i en annan tråd, och jag har samma uppfattning som majoriteten där; seatblock förekommer knappast.
    Iaf har jag som Emerald bokat 1F och fått sällskap av en trevlig finne på 1D, trots att kabinen var långt ifrån full.
    Sen var det nog tur att du var fullt upptagen med att tömma två flaskor champis i Ittalaglasen. För att dricka vin ur dem är långt ifrån något nöje…. Och alternativ saknas tyvärr helt.

  2. Jacob den
    traveller

    Åkte denna tur i går från Helsingfors -> Stockholm som ju är en direkt kopia förutom några punkter.

    Jag kom från Shanghai i går till Vantaa och skulle vänta 2 timmar på flyget till Stockholm. Gick trött upp i loungen för att vila. Den är ju rätt stor den loungen, som är SAS gamla men något uppfräschad, men där var kö till sittplatserna. Fullt med folk överallt. Inte en särskilt kul upplevelse med trött sinne och behov av att jobba.
    Smörgåsen ombord smakar inte så mycket tycker jag. Men servicen är bra.

    I övrigt är ju Vantaa flygplats inte särskilt rolig. Utrop om försenade passagerare och avgående flyg precis hela tiden. Det blir lätt jobbigt. Men, ibland också roligt som till exempel då man ropar ut "Herr xxxxxx på väg mot Göteborg kom till gate X".. Någon som redan är på väg kan väl knappast höra… Eller som det utropet som kom vid klockan 16- "Planet till Stockholm 17.30 är försenat och avgår 16.45". Alltså ingen information om vilken flight och det lustiga är att klockan 17.30 avgår två maskiner till Stockholm så man fick helt enkelt lista ut själv.

    Om du anländer från en non-Schengendestination är det normalt inga problem att komma in i non-Schengenloungen som både är större och trevligare. Bara man avsätter tillräckligt med tid för att hinna med passkontroll och ta sig till gaten (fast knappt ens därifrån är det några avstånd att tala om). Även denna lounge kan dock bli ganska full när det är högtrafik med många Asienavgångar.

  3. HKG Flyer_1 den

    Gjorde också en kopia strax före påsk, då med en Embraer 190 och helt ensam i C kabinen.

    Jag gillade den nya champagnen lite mer än den gamla faktiskt. Håller med om att det alltid är en artig och trevlig service och i övrigt en helt ok business produkt.

  4. gusten den

    Tack Jacob för denna rapport. Tycker att Finnair har en mycket bra service och jag, som flyger sträckan varje vecka, starkt föredrar den lugna T2 framför T5. Och jag måste nog säga att komforten i både Embraer och Airbus maskinerna slår SKs 717 or…

    För övrigt kan nämnas att du-reformen är ett ganska unikt Sverige fenomen. I Finland har man inte på något vis genomfört någon du reform inom servicenäringen och det tycker jag personligen är mycket sympatiskt.

  5. traveller den

    Åkte denna tur i går från Helsingfors -> Stockholm som ju är en direkt kopia förutom några punkter.

    Jag kom från Shanghai i går till Vantaa och skulle vänta 2 timmar på flyget till Stockholm. Gick trött upp i loungen för att vila. Den är ju rätt stor den loungen, som är SAS gamla men något uppfräschad, men där var kö till sittplatserna. Fullt med folk överallt. Inte en särskilt kul upplevelse med trött sinne och behov av att jobba.
    Smörgåsen ombord smakar inte så mycket tycker jag. Men servicen är bra.

    I övrigt är ju Vantaa flygplats inte särskilt rolig. Utrop om försenade passagerare och avgående flyg precis hela tiden. Det blir lätt jobbigt. Men, ibland också roligt som till exempel då man ropar ut "Herr xxxxxx på väg mot Göteborg kom till gate X".. Någon som redan är på väg kan väl knappast höra… Eller som det utropet som kom vid klockan 16- "Planet till Stockholm 17.30 är försenat och avgår 16.45". Alltså ingen information om vilken flight och det lustiga är att klockan 17.30 avgår två maskiner till Stockholm så man fick helt enkelt lista ut själv.

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×