Korean Air First Class Seoul-Tokyo

Korean Air First Class Seoul-Tokyo – Regional första klass som kunde levererat lite mer

På flygplatsen

Jag var sen till Incheon och checkade in inte mer än en timme före avgången klockan 18.40. Detta blev i sig inget problem men det blev aningen nervöst och svettigt, särskilt då detta var den sista avgången till Tokyo för dagen. Trafikproblem är aldrig kul.

Korean Airs incheckning låg i den östra delen av avgångshallen med förstaklassincheckningen vid område C, tydligt uppmärkt med röda Sky Priority-skyltar och med texten First Class. Två diskar var öppna men aningen förvånande var båda upptagna, det tog dock inte mer än två minuter innan det blev min tur. Incheckningen var ordentlig men effektiv och som vanligt i Sydkorea väldigt artig. Väskan taggades med en first class-prioritetstag och kvinnan vid incheckningen dubbelkollade att jag var nöjd med min förbokade sittplats 01H.

Korean Air First Class Seoul-Tokyo

Korean Air first class check-in på Seoul Incheon

Foto: Jacob Molin

Precis som tidigare gånger jag flugit Korean Air i första klass från Seoul fick jag frågan om jag ville ha eskort från incheckningen. Senaste gången jag gjorde detta tillförde det egentligen ingenting alls, vi använde samma kö som alla andra. Dock tickade tiden snabbt och då kvinnan vid incheckningen bekräftat att det skulle innebära snabbare formaliteter valde jag att nappa på erbjudandet. Hon ringde ett samtal och två minuter senare var en trevlig ung kvinna på plats. Mycket riktigt kunde vi använda den lugnare säkerhetskontrollen för crews utan någon som helst kö följt av en ganska kort kö vid passkontrollen. Därefter eskorterade hon mig den korta biten till Korean Airs förstaklasslounge. Ungefär 20 minuter sade hon att jag borde ha i loungen innan jag behövde gå till gaten. Hon visade även på en karta var min avgångsgate låg i terminalen.

En annan fördel med att bli eskorterad är att man inte heller behöver visa boardingkort vid receptionsdisken. Kvinnan vid receptionen reste sig upp när jag kom och hälsade mig välkommen med några formaliteter behövdes inte, vi kunde direkt gå vidare in i loungen där jag blev tillfrågad var jag ville sitta. Jag valde en plats vid de stora panoramafönstren.

Korean Airs förstaklasslounge på Seoul Incheon är snygg och välskött med bra service, bland annat finns en conciergedisk mitt i loungen där man kan få hjälp med allehanda frågor. Men i övrigt är det ingen märkvärdig lounge. Utbudet av drycker är högst ordinärt, exempelvis finns det ingen champagne vad jag kunde se. Maten är förvisso mycket fräsch (levererad från Hyatt Regency Incheon Hotel) men i övrigt är det inte heller på den fronten något spektakulärt. Färdiga smörgåsar, färsk frukt, grönsaksbuffé, enklare varm mat, några bakverk och en frys med glass.

Korean Air First Class Lounge, Seoul Incheon

Korean Air First Class Lounge, Seoul Incheon

Foto: Jacob Molin

Jag fick knappt 20 minuter i loungen men hann i alla fall med en kopp kaffe, en tallrik med frukt och en snabb koll av mailen. Har man tid över finns annars vilorum och massagefåtöljer. Något man heller inte ska missa är att be att få en personligt graverad bagagetag hos conciergen med namn och bonusnummer. De finns i guld eller silver och kostar inget extra.

Lounge: Korean Air First Class Lounge, Seoul Incheon (ICN)

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen startade punktligt 30 minuter före avgång vid gate 30, en ganska lång promenad från loungen. Som alltid i Seoul fanns en separat passage för Sky Priority till höger om podiet, vilket inkluderade mig som förstaklassresenär utan kö.

Korean Air First Class Seoul-Tokyo

Korean Airs Airbus A330-200

Foto: Jacob Molin

Den främre dörren användes för business class och första klass där en flygvärdinna välkomnade mig och eskorterade mig till min sittplats 01H där hon sedan hjälpte mig med handbagaget. Även min jacka togs och hängdes in i en garderob.

Därefter följde det vanliga av välkomstformaliteter – varm handduk, engelska tidningar och magasin samt landing card för Japan. Alltid skönt att få denna del klar innan avgång. På kortare flygningar i norra Asien serveras ingen champagne ombord, varken som välkomstdryck eller under måltiden, vilket är lite tråkigt. Det fick bli ett glas apelsinjuice istället som serverades med en skål med nötter. Även påfyllning erbjöds innan det var dags att stänga dörrarna.

Pushback några minuter före tidtabell med en flygtid till Tokyo på drygt två timmar.

Korean Air First Class Seoul-Tokyo

Välkomstdryck med nötter och landing card

Foto: Jacob Molin

Stolen

Flygplanet som skulle ta oss till Tokyo denna kväll var en Airbus A330-200 med enbart en rad första klass i en 2-2-2 konfiguration, vilket innebar totalt sex stolar. Korean Airs första klass på Airbus A330 är kanske ingen imponerande svit och är inte på något sätt jämförbar med exempelvis deras nya första klass på Airbus A380, men stolen fungerade fint för en kortare regionalflygning.

Korean Air First Class Seoul-Tokyo

Korean Airs regionala första klass på Airbus A330-200

Foto: Jacob Molin

Benutrymmet var även det acceptabelt, det fanns gott om plats, och stolen gick att få nästan helt horisontellt platt om man ville vila eller sova. Kudde fanns vid stolen och filtar delades ut av personalen, dock inga ordentliga täcken.

Möjligtvis kändes dock en 2-2-2-konfiguration lite mindre spännande i första klass, stolsbredden blir förstås mindre än på de flygplan där det är fyra stolar i bredd och är kabinen full blir det inte särskilt privat. På denna flygning var vi dock endast två passagerare i första klass med en man från Mellanöstern vid den andra fönsterplatsen 01A som sov hela flygningen utan att göra mycket väsen av sig.

Korean Air First Class Seoul-Tokyo

En rad med sex stolar i bredd

Foto: Jacob Molin

Korean Air använder en rad olika flygplan på sträckan Seoul-Tokyo – Airbus A330, Boeing 747 och Boeing 777. Bäst är om man kan få en flygning med en Boeing 777 som i de flesta fall har den senaste förstaklassprodukten ombord med Korean Airs suveräna Cosmo Suite.

Underhållningssystemet

Korean Airs underhållningssystem kallas Sky Program och är en AVOD version (Audio Videon On-Demand) med ett hyfsat utbud av filmer, tv-serier, CD-album och spel. Dessutom finns nyheter, information om flygningen samt taxfreesortimentet att titta på via systemet. Under den ganska korta flygningen nöjde jag mig med att titta på några TV-serier.

Korean Air First Class Seoul-Tokyo

Korean Airs underhållningssystem

Foto: Jacob Molin

Hörlurarna var dock ganska enkla, på Korean Airs långflygningar erbjuds ordentliga brusreducerande hörlurar, på denna flyg var det traditionella hörlurar. Det fungerade okej men gav långt ifrån någon upplevelse att tala om. Systemet kontrollerades via fjärrkontrollen som fanns vid sidan av stolen med en ganska enkel navigering genom menyerna.

Måltider

Meny och drinklista fanns i stolsfickan vid ombordstigningen och för att maximera serveringstiden i luften togs beställning av mat och dryck redan på marken.

Maten var fullt acceptabel för en kvällsflygning på två timmar med förrätt, två val av huvudrätt samt en frukttallrik att avrunda med, däremot var dryckesutbudet en besvikelse. Korean Air har en mycket snygg och välgjord vinlista som normalt väntar i stolsfickan när man kommer ombord och som berättar om de olika viner man erbjuder, problemet är bara att alla viner inte finns på alla flygningar. Reser man på långflygningar eller längre asiatiska flygningar är utbudet ganska bra, jämförbart med de flesta andra flygbolag i första klass, reser man däremot på kortare flygningar i norra Asien är utbudet högst begränsat. När vi gått igenom vinlistan visade det sig att utbudet i princip bestod av ett rött vin samt ett japanskt plommonvin. Inget vitt vin och ingen champagne fanns att beställa.

Utöver vinerna fanns ett utbud av alkoholfria drycker samt ett flertal olika spritsorter som verkar vara detsamma på samtliga flygningar. I utbudet hittas bland annat Johnny Walker Blue Label och Remy Martin X.O.

På kortare flygningar används inga dukar i första klass, istället kommer maten på en bricka som i sin tur dekorerats med en grå duk. Förrätten bestod av krabbkött med mangojelly som serverades med äppelbitar, pesto och en körsbärstomat. En ganska liten förrätt men som smakade bra. En tumme upp för presentationen. Även bröd erbjöds från en korg med två alternativ.

Korean Air First Class Seoul-Tokyo

Förrätt

Foto: Jacob Molin

Vinutbudet var som sagt inte särskilt omfattande men jag valde i vilket fall att beställa ett glas rödvin att dricka, det som erbjöds ombord var ett tyngre Bordeauxvin, Château Lascombes 2006. Jag hade möjligtvis föredragit ett lättare vin, men det smakade i övrigt helt okej.

Det fanns två val av huvudrätt, ett västerländskt alternativ som var torsk med pumpasås, potatis och grönsaker, samt ett koreanskt alternativ som var Bulgogi, en rätt med biff och svamp som serveras med ris och olika tillbehör. Jag valde det koreanska alternativet som smakade suveränt, mycket smakrik. Den strimlade biffen serverades på ett fat tillsammans med ris och i separata skålar fanns soppa med räkor samt olika koreanska tillbehör. Jag blev erbjuden mer bröd och vin och även ytterligare ris och biff om jag önskade då min medresenär ändå inte skulle äta. Jag var faktiskt lockad men maten var ganska mättande.

Korean Air First Class Seoul-Tokyo

Huvudrätt – Burlogi

Foto: Jacob Molin

Brickan plockades av och därefter erbjöds färsk frukt från en silverbricka, jag bad flygvärdinnan plocka ihop en mix och blev senare erbjuden en andra servering frukt, vilket jag accepterade. Slutligen avrundade jag måltiden med en kopp kaffe samt ett glass Johnnie Walker Blue som serverades med ett glas med nötter. Även påfyllning erbjöds av dessa.

Korean Air First Class Seoul-Tokyo

Färsk frukt till dessert

Foto: Jacob Molin

Service

En mycket trevlig ung flygvärdinna serverade i första klass. De flesta flygvärdinnor jag mött hos Korean Air brukar vara mycket artiga och ordentliga med en stor del respekt för de passagerare som reser i deras bästa kabinklass. Däremot är de inte alltid så pratsamma, det kan handla om osäkerhet att konversera på engelska, en önskan om att inte bli för personlig och närgången för att hålla ett respektfullt avstånd, eller en kombination. Flygvärdinnan på denna flyg var dock betydligt mer lättsam, öppen för att både småprata och skoja, givetvis utan att bryta några protokoll.

Servicen i övrigt var vänlig och uppmärksam och jag fick flera gånger frågan om jag önskade mer att äta och dricka. Jag blev också flera gånger tilltalad med namn. Inget som helst att klaga på.

Ankomst

Landning tio minuter före tidtabell klockan 20.55 på Tokyo Narita där det var kallt och spöregnade. Korean Air använder terminal 1 på Narita flygplats, den norra delen som de delar med flera andra flygbolag i Skyteam. Det visade sig att detta var den sista ankomsten för dagen i terminalen och personalen vid passkontrollen satt och fikade och fick rusa ut när de såg att jag kom. Som första klasspassagerare var jag givetvis en av de första av planet.

Väskorna kom snabbt med de prioritetstaggade helt först, min väska var nummer tre. Trots en ordentlig tullkontroll med en manuell titt i min väska var jag klar med alla formaliteter inom 20 minuter efter landning. Mycket effektivt.

Korean Air First Class Seoul-Tokyo

Dagens sista ankomst i terminal 1 på Tokyo Narita

Foto: Jacob Molin

Slutsats

Korean Airs regionala första klass lämnar en del förbättringspotential. Visserligen var det en kort flygning men trots detta kändes vinlistan väl begränsad, och det var synd att vissa smådetaljer rationaliserats bort som duken för bordet. Loungen i Seoul kunde också varit bättre. Men servicen var mycket bra, både på marken och i luften, och även om stolen inte var någon lyxig svit var det inget fel på komforten.

Inga kommentarer än, bli den första!

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×