KLM World Business Class Boeing 777 Amsterdam-Bangkok

KLM World Business Class Amsterdam-Bangkok – Med holländska porslinshus och träskor

Bakgrund

Detta är den andra flygningen med KLM i business class mellan Skandinavien och Asien. Du kan läsa den första recensionen av flygningen mellan Stockholm och Amsterdam på denna sida.

På flygplatsen

Att byta flyg i Amsterdam var enkelt. Jag blev incheckad hela vägen redan i Stockholm, bagaget taggades till Bangkok och jag fick boardingkort för båda flygningarna redan på Arlanda. Väl på Schiphol var det bara att gå genom passkontroll och vidare till gaten, i Amsterdam finns det nu dessutom automatspärrar för maskinläsbara pass även om det inte gick särskilt mycket snabbare då många ännu är ovana vid hur de fungerar.

Jag hade två timmar mellan flygen och med tidig ankomst från Stockholm fanns det gott om tid för ett loungebesök i KLMs Crown Lounge i non-Schengenområdet. En mycket stor och ganska snygg lounge men som trots storleken var packad till bristningsgränsen och personalen hade svårt att hinna med att plocka av borden och fylla på buffén.

KLM World Business Class Boeing 777 Amsterdam-Bangkok

Boeing 777-flygplanet vid gaten

Foto: Jacob Molin

Lounge: KLM Crown Lounge, Amsterdam Schiphol (AMS), non-Schengen

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Säkerhetskontrollen skedde vid gaten där det som tur var fanns en särskild kö för Sky Priority som jag kunde använda som passagerare i business class. Själva kontrollen var densamma för samtliga men som premiumresenär kom i alla fall en bra bit längre fram i den långa kön.

Efter några minuters väntan vid gaten startade ombordstigningen 35 minuter före avgång med priority boarding för passagerare som behövde assistans följt av passagerare i business class. Endast en passagerarbrygga användes till andra dörren vilket innebar en vänstersväng för att komma till business class-kabinen.

KLM World Business Class Boeing 777 Amsterdam-Bangkok

Kabinen i KLM World Business Class

Foto: Jacob Molin

Kabinen gav ett bra första intryck med all interiör i marinblått. Min senaste flygning i KLMs business class var på en Boeing 747 med den äldsta business class-produkten som kändes rent ålderdomlig. Dagens flygplan hade förvisso inte den senaste produkten, som nu successivt rullas ut i flottan, men hade en produkt som var klart nyare och fräschare än den jag testade sist.

Före start erbjöds en necessär, en snygg modell men med ett ganska ordinärt innehåll, samt en välkomstdryck med val mellan vatten, apelsinjuice eller champagne. Tidningar fanns vid ingången till flygplanet och magasin fanns att låna från en hylla längst bak i kabinen. Dessutom serverades innan avgång en liten kanapé i form av holländsk korv, och för att kunna äta korven fick man istället för en tandpetare en holländsk flagga. Ett kul men lite annorlunda initiativ.

Punktlig pushback kl 17.50. En säkerhetsvideo visades på engelska med fransk text och kort därefter lyfte vi mot Thailand med en beräknad flygtid på tio timmar till Bangkok.

Stolen

Business class-produkten ombord var en mellanvariant, inte den äldsta men inte heller den nyaste. Den äldsta stolen har den mindre trevliga egenskap att det inte finns någon avskärmning bakåt. när stolen fälls och man vänder huvudet ser man följaktligen resten av kabinen med sovande människor bakom. Jag är glad att denna nu fasas ut. Den senaste business class-stolen lanserades under våren 2013 och de första stolarna installerades under juli 2013.

KLM World Business Class Boeing 777 Amsterdam-Bangkok

Stolen i KLM World Business Class

Foto: Jacob Molin

Denna stol var en fullt acceptabel business class-stol, inte i klass med de nyaste stolarna som finns på marknaden men det var inte heller något fel på den. På Boeing 777-flygplanet låg business class mellan första och andra dörren, totalt fem rader i en 2-3-2 konfiguration vilket innebar plats för 35 passagerare. Samtliga stolar var upptagna till Bangkok, hela flyget var för övrigt fullt. Benutrymmet låg på 60 tum vilket är strax över medel för business class.

Stolen var en lie-flat modell. I fällt läge blev den hyfsat platt men fortfarande med en viss lutning, ungefär 170 grader så inte alltför långt från att vara helt horisontellt platt. Funktionaliteten var enkel att reglera med stolskontrollen och det gick exempelvis att reglera stolens längd, fotstödet samt längden på fotstödet.

KLM World Business Class Boeing 777 Amsterdam-Bangkok

Stolskonstruktionen med goda förvaringsmöjligheter

Foto: Jacob Molin

Något jag däremot gillade mindre var bordet som var hamnade alldeles för lågt när det fällts upp inför måltiderna. Bordet hade med fördel kunnat placeras några centimeter högre upp.

Underhållningssystemet

Bra underhållningssystem som precis som stolen var en klar förbättring mot den äldre business class-produkten. Stor skärm med bra upplösning och utmärkt ljud via de brusreducerande hörlurarna som delades ut. Även utbudet av filmer och musik var fullt godkänt med en rad filmer, TV-serier och musikalbum, i många fall med möjlighet till dubbning eller textning på flera olika språk.

Jag såg på ett avsnitt av Friends följt av filmen Night Train to Lissabon, regiserad av välkända Bille August.

KLM World Business Class Boeing 777 Amsterdam-Bangkok

Underhållningssystemet

Foto: Jacob Molin

En kul funktion var också att hela menyn och drinklistan i business class fanns att läsa via underhållningssystemet, och allt stämde mot menyn och det som senare dök upp på serveringsvagnarna. Det fanns dessutom bilder på den mat som skulle serveras och det fanns bra med information att läsa om exempelvis de viner som serverades.

KLM World Business Class Boeing 777 Amsterdam-Bangkok

Den kommande förrätten

Foto: Jacob Molin

Måltider

Uppe i luften startade serveringen med varma handdukar följt av en cocktailservice med blandade nötter. Jag beställde en gin & tonic att dricka. Samtidigt passerade pursern genom kabinen för att personligen hälsa på alla passagerare i business class. KLM har precis som flera andra flygbolag gått över till att använda ipads ombord där all info finns om exempelvis passagerarna, specialmåltider och annan info som kan vara bra att ha tillgång till under flygningen. Hon hade också mycket uppmärksamt noterat att jag tagit kort ombord och undrade om det fanns någon särskild anledning till detta. Förklaringen till detta togs enbart positivt och mycket överraskande blev jag istället inbjuden till galleyt för att få ytterligare möjligheter att spana in maten som serverades i de olika klasserna.

Så småningom rullade vagnen ut i kabinen, en vit duk lades på borden och förrätten serverades som var holländsk räktartelett med tillbehör. Pursern hade nämnt att det inte är alla som gillar denna eftersom holländska räkor är ganska starka, men jag tyckte det smakade bra. Till denna erbjöds även bröd från en korg och på vagnen fanns även olja som alternativ till smör. Jag beställde även ett glas vitt vin att dricka och testade det holländska som fanns ombord De Kleine Schorre Schouwen-Druiveland 2012.

KLM World Business Class Boeing 777 Amsterdam-Bangkok

Förrätt

Foto: Jacob Molin

Om man inte ville ha en längre måltid fanns även en Express Option-meny bestående av förrätt, soppa (som i detta fall var svampsoppa) samt dessert. Detta är tydligen en nyhet på KLM och det var för kabinpersonalen första gången detta testades ombord.

I dryckessortimentet fanns allehanda drycker som fanns beskrivna på de sista sidorna i menyn. I utbudet fanns champagne (Billecart-Salmon), två vita viner, två röda viner, ett specialvin (ett sydafrikanskt rosévin), två portvin, ett dessertvin samt en rad olika spritsorter, läsk, juicer samt förstås kaffe och te.

KLM World Business Class Boeing 777 Amsterdam-Bangkok

De tre huvudrätterna fotograferade i galleyt

Foto: Jacob Molin

Näst på tur var huvudrätt med tre val. Valen bestod av marinerad kyckling med gnocchi och grönsaker, stekt sjötunga med risotto eller brässerad biff med potatispuré och grönsaker. Jag valde biffen som smakade utmärkt även om det inte var någon rätt som stack ut. Till huvudrätten beställde jag ett glas av det sydafrikanska rödvinet.

KLM World Business Class Boeing 777 Amsterdam-Bangkok

Biffrätten

Foto: Jacob Molin

På måltidsbrickan fanns även några andra trevliga detaljer. Både på kortflygningar och långflygningar har KLM valt att skippa de traditionella salt- och pepparkaren i business class och istället ersätta dessa med ett par holländska träskor, en sko med vardera sort. En annorlunda men lite kul detalj.

Med alla brickor inplockade passerade dessertvagnen med olika val. På vagnen fanns exempelvis små äppelpajer, makarons, olika ostar och färsk frukt. Jag beställde lite frukt (som serverades på ett spett), en skål med äppelpaj samt ett glas portvin. Även kaffe och te erbjöds men då jag ville gå och lägga mig direkt efter avstod jag från detta. Jag avslutade middagen med ett litet glas whisky. Tre olika erbjöds ombord, Chivas Regal, Highland Park samt Jim Bean.

KLM World Business Class Boeing 777 Amsterdam-Bangkok

Frukt och dessert

Foto: Jacob Molin

Efter middagen var över delades frukostkuponger ut där man själv kunde fylla i vad man ville äta till frukost, exempelvis önskad typ av yoghurt, pålägg, marmelad samt val av huvudrätt.

Frukosten serverades en timme och 45 minuter före landning. Juicer erbjöds i kabinen följt av varma handdukar. Därefter delades frukostbrickorna ut enligt beställning. Jag hade till frukost beställt fruktyoghurt, cornflakes med mjölk, lax med tillbehör samt som varmrätt äggröra som serverades med någon form av potatisbulle. Till detta erbjöds bröd och croissanter från en korg följt av kaffe, te och ytterligare juice.

KLM World Business Class Boeing 777 Amsterdam-Bangkok

Omfattande frukost

Foto: Jacob Molin

Allt smakade bra och frukosten var mycket omfattande och lämnade knappast någon hungrig. Det var också trevligt att själv kunna komponera ihop sin frukost, dock saknade jag lite färsk frukt att äta, något jag gärna beställer när jag är på resande fot. Ytterligare kaffe, te och juice erbjöds innan brickorna plockades av.

Service

Middagsserveringen var trevlig men långsam och alldeles för utdragen. Det tog en bit över tre timmar från vi lyft till serveringen var över. Även om detta var en långflygning med avgång vid middagstid var middagen alldeles för segdragen mot hur den kunde lagts upp. Det var inte heller så att väntetiden mellan de olika rätterna fylldes med påfyllningar av vinglasen utan snarare blev det en hel del dödtid med tomma tallrikar och tomma glas.

Kabinbesättningen var en blandad kompott. Flygningens höjdpunkt var den entusiastiske pursern som tog väl hand om mig och flera gånger kom förbi för att prata och fråga om allt smakade bra och hon var dessutom mycket intresserad av vad jag tyckte om olika saker med tanke på min bakgrund. Ett föredöme för KLM. Att jag hade en precis lika entusiastisk pursern på anslutningsflyget från Stockholm visar att det finns riktiga guldkorn bland KLMs personal.

Men de övriga två som serverade i business class och framförallt flygvärdinnan som serverade i min rad hade en del att jobba på. Eventuella leenden och småprat behövde tvingas fram och det fanns ingen som helst proaktivitet eller genuint intresse för oss som blev serverade, i alla fall inte som det upplevdes.

Sömn

Stolen fungerade bra att sova i och det var enkelt att reglera funktionaliteten med stolskontrollen. Stolen hade en 170-graders lutning vilket innebar nästan horisontell lutning. Jag fick 4-5 timmars sömn, en sovtid som kunde blivit längre med en kortare middagsservering.

Ankomst

Innan landning erbjöds en avskedsgåva av personalen, de traditionella KLM-husen i porslin som dessutom  innehåller genever, en holländsk alkoholhaltig dryck inte helt olik gin. Det finns numera 94 olika hus, alla med sin unika design föreställande ett specifikt hus i Amsterdam. Det 94:e huset hade precis lanserats och jag frågade därför om de hade just detta hus ombord, vilket de hade. Reser man ofta med KLM i business class på långflygningar och vill samla på husen finns en speciell app där man kan hålla koll på vilka hus man saknar. Husen finns också att köpa via KLMs huswebbshop. Lyckas man samla ihop samtliga 94 hus får man en häftig gata i Amsterdam i miniatyr. Hela kollektionen finns för övrigt att beskåda i KLMs lounger på Schiphol.

KLM World Business Class Boeing 777 Amsterdam-Bangkok

KLM hus nr 94

Foto: Jacob Molin

Landning 20 minuter före tidtabell i Bangkok klockan 09.15. 9-tiden verkar innebära lågtrafik på Suvarnabhumi, KLM delade inte ut några fast track kort i business class som vissa flygbolag gör men vid den ordinarie passkontrollen var det helt tomt på folk när jag kom, inte en person i kö vilket nog aldrig har hänt under någon av mina tidigare besök i Bangkok.

Det prioritetstaggade bagaget kom först på bandet och min väska var nr 20 att dyka upp. Fullt godkänt.

KLM World Business Class Boeing 777 Amsterdam-Bangkok

Ankomsthallen på Bangkok Suvarnabhumi

Foto: Jacob Molin

Slutsats

En blandad kompott av upplevelser. Kabinen gav ett bra intryck och stolen var bekväm att sitta och sova i. Mat och dryck smakade bra med en omfattande frukost men kan nog inte beskrivas som spektakulär, middagsserveringen var dessutom alldeles för utdragen. Men all ros till den mycket entusiastiska och omtänksamma pursern.

5
Populäraste / senaste

  1. Stefan Sandström den
    Kricka
    simontemplar

    Trevligt! Nu är KLM avklarat, fast hade hoppats på deras MD-11 som de fortfarande flyger med 😉

    Om det inte är för att kunna "bocka av" flygning med MD-11 så är
    det inte stort nöje att flyga med dessa gamla kärror. Servicen
    ombord, när jag flög t/r Panama med MD:n, lämnade också en hel att önska.

    Nu är ju service och produkt lite olika.
    Service beror ju på hur personalen var ombord och ska inte reflektera MD11.

    Produkten MD11 för KLM är ingen höjdare. Precis som majoriteten av deras Businessclass så är den riktigt illa.

    Du har nog oturen att få en dålig cabin crew för tycker personligen KLM har väldigt bra service men en dålig produkt.

  2. Kricka den
    simontemplar

    Trevligt! Nu är KLM avklarat, fast hade hoppats på deras MD-11 som de fortfarande flyger med 😉

    Om det inte är för att kunna "bocka av" flygning med MD-11 så är
    det inte stort nöje att flyga med dessa gamla kärror. Servicen
    ombord, när jag flög t/r Panama med MD:n, lämnade också en hel att önska.

  3. staff den

    Bra recension som vanligt! Önskar dock att någon hade kunnat korrläsa texten — alla särskrivningar går mig på nerverna!

  4. simontemplar den

    Trevligt! Nu är KLM avklarat, fast hade hoppats på deras MD-11 som de fortfarande flyger med 😉

  5. moco den

    Bra artikel. Reste senast AMS-GRU t/r i business med KL och upplevder produkten som acceptabel, men mer likt premium economy än bra business. Inga tidningar erbjöds, dålig städning, stolen är inte överdrivtet komfortabel och servicen är ganska opersonlig och ibland smått nonchalant – ibland retar jag mig på att det finns en plockbar i Economy mellan måltiderna, medan det i Business inte finns något att tillgå om man inte tjatar om det. Dessutom visades nu senast säkerhetsvideon, både till och från GRU, för en A330 när det var (i princip alltid är) är en 777. Porslinshusen är dock en trevlig tvist.

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×