KLM Business Class Amsterdam-London

KLM Business Class Amsterdam-London Heathrow

På flygplatsen

Jag var endast i transit på Schiphol och med boardingkort utskrivet och det incheckade bagaget skickat hela vägen var det bara säkerhetskontroll som återstod, något man alltid måste passera i Amsterdam när man reser till en destination utanför Schengen.

Med 90 minuter mellan flygen fanns gott om tid för ett besök i KLMs Crown Lounge i non-Schengendelen, belägen i närheten av F-piren en våning ovanför shoppingområdet. Loungen är riktigt stor men trots detta kan den bli påtagligt full vid vissa tider på dagen med tanke på KLMs ganska stora interkontinentala nätverk. Då detta besök gjordes i semestertider var det dock betydligt färre besökare denna förmiddag och riktigt behagligt.

Överlag gillar jag loungen. Interiören är snygg och tilltalande med behagliga tygfåtöljer som alla dessutom har eluttag. En stor del av loungen har även utsikt mot plattan och några av landningsbanorna genom stora panoramafönster. Däremot känns det som utbudet av mat blivit både mindre och sämre än vad det var för några år sedan.

Lounge: KLM Crown Lounge, Amsterdam Schiphol (AMS), non-Schengen

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Flyget till London gick från gate D6 som visade sig vara en bussgate i källaren på D-piren. Vid ingången till bussgaterna kontrollerades boardingkort och därefter följde en säkerhetskontroll, något man alltid måste passera på Schiphol vid resa till en destination utanför Schengen, även om det regelmässigt inte är nödvändigt.

Vid både säkerhetskontroll och gate fanns en separat kö för Sky Priority, något jag kunde använda som resenär i business class. Vid gaten innebar det dock bara att jag kom snabbare ombord på bussen, det var samma buss för alla.

En blandning av flygplan används på linjen Amsterdam-London, lite beroende på tid på dygnet och efterfrågan. Allt från en ganska stor Boeing 737-800 till, som denna dag, ett regionalflygplan, Embraer 190.

Före start erbjöds holländska, brittiska och internationella tidningar i business class samt en varm handduk. Punktlig avgång kl 11.40 med en flygtid till London på drygt 50 minuter.

Stolen

Flygplanet, en Embraer 190, hade totalt 104 stolar, 26 rader i en 2-2-konfiguration. Business class upptog de två första raderna. Normalt har man i KLM business class inom Europa alltid ett ledigt säte bredvid men detta gäller inte på Embraer-planen där det är 2-2 som gäller även i business class. Är det fullt har man en passagerare i stolen bredvid. På denna flygning var fem av de åtta stolarna upptagna och jag fick en ledig plats bredvid.

Stolarna var ganska bekväma i svart läder och benutrymmet fullt acceptabelt för en kort flygning, åtminstone på rad 2. Jag tror att benutrymmet är något mindre längre bak i planet.

Måltider

Bara någon minut efter start släcktes skylten med säkerhetsbältet och kabinpersonalen började genast förbereda vagnarna för serveringen. Med en flygning på knappt 50 minuter och ett fullt plan att servera gäller det att vara effektivt.

I business class erbjöds en kall måltid bestående av en sallad med oliver och fetaost. Till detta fick man välja en smörgås som flygvärdinnan lade på från vagnen. Det fanns två smörgåsalternativ – en med biffpastrami och soltorkade tomater och ett vegetariskt alternativ med brieost och gurka. Till efterrätt fanns en kokosmousse med frukt, något som verkar vara en signaturdel på KLM, det är nästan alltid man får någon form av mousse som dessert. Även om detta kanske inte var en lunch i sann bemärkelse var smörgåsen ganska mättande.

Måltiden serverades i en papperslåda med ett papperslock man tog av. Detta kändes väl kanske inte så spännande i business class där en bricka hade varit mer passande, men troligtvis var det för att spara tid.

På den positiva sidan fanns i lådan en tryckt meny som innehöll måltidsalternativen för frukost (kl 05-10), lunch (kl 10-15) och middag (kl 15-midnatt). Dessutom kunde man i menyn finna vinlistan ombord med ett mousserande vin (en spansk cava, Codorníu Clásico, ingen champagne inom Europa), ett vitt vin (Corette Chardonnay 2012, Pays D’Oc, Frankrike) och ett rött vin (The Paddock, Shiraz 2010, Hunter Valley, Australien).

Jag beställde en liten flaska vitt vin följt av en kopp kaffe.

Service

Två flygvärdinnor arbetade ombord. De var artiga och gjorde sitt jobb, dock utan att göra något som stack ut. Den ena flygvärdinnan, pursern, jobbade i det främre galleyt och serverade oss i business class varefter hon försvann bakåt för att assistera sin kollega i economy class där drycker och kakor erbjöds. På vägen tillbaka var det möjligt att beställa ytterligare drycker.

De två flygvärdinnorna fick slita ganska hårt för att hinna med att servera alla under den korta flygtiden.

Ankomst

Ingen kö in till Heathrow och något förvånande kunde vi landa 15 minuter före tidtabell. KLM använder precis som övriga flygbolag i Skyteam terminal 4.

Passkontrollen gick snabbt med hjälp av en e-gate där en maskin läser av passet och sköter kontrollen, däremot tog det anmärkningsvärt långt tid innan det incheckade bagaget kom på bandet och den gula prioritetstaggen gjort ingen som helst skillnad. Väskan kom som nr 30 trots ganska få premiumresenärer på flyget.

Slutsats

Snabb flygning med en personal gjorde vad de skulle. Enkel lunchsnack som dock borde serverats på en bricka i business class.

Inga kommentarer än, bli den första!

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×