Jet Airways Business Class Singapore-Mumbai

Jet Airways Business Class (Première) Singapore-Mumbai – Modernt, fräscht och elegant

Bakgrund

Jet Airways är Indiens andra största flygbolag och det första privatägda flygbolaget i landet med bas i Mumbai. För många européer är Jet Airways inte minst känt för att leesa flygplan till andra flygbolag, Thai Airways och Turkish Airlines är två exempel på flygbolag som hyrt flygplan från Jet Airways. Själv hade jag i praktiskt mening redan flugit med Jet Airways, i deras utmärkta förstaklassvit på en flygning med Thai Airways, men det detta skulle bli första gången jag fick testa Jet Airways med eget servicekoncept.

Flygningen mellan Singapore och Mumbai var del av en längre resa och skedde i Jet Airways business class kallad Première i en av deras nya Airbus A330.

På flygplatsen

Jet Airways använder nya terminal 3 på Changiflygplatsen. Jag var endast i transit i Singapore, en ganska lång transfer på närmare fem timmar. Väskan hade taggats hela vägen men jag saknade boardingkort för flygningen och likaså inbjudan för att kunna nyttja en av loungerna i terminalen. Enligt skärmarna hade Jet Airways en transferdisk i transferområdet i den norra delen av terminalen men den öppnade inte förrän tre timmar före avgång strax efter klockan 16.

Väl disken öppnade blev jag snabbt incheckad av en ung tjej, önskemål om en fönsterplats beviljades och jag fick en inbjudan till loungen. Hon lyckades även skriva ut boardingkort för ytterligare ett flyg på resan vilket var uppskattat.

SATS Premier Lounge, Singapore Changi, Terminal 3

SATS Premier Lounge, Singapore Changi, Terminal 3

Foto: Jacob Molin

Jet Airways använder SATS Premier Lounge i terminal 3, belägen en våning ovanför allmänna transithallen. En ganska fräsch lounge med en inredning som påminner ganska mycket om Singapore Airlines egna lounger på flygplatsen. Skapligt utbud av varm mat med smörgåsar, frukt, grönsaker och minidesserter, fin utsikt mot plattan och dessutom gratis massagestolar att använda. Ingen lounge som kommer gå till historien kanske men en behaglig plats att slå ihjäl två timmar.

Lounge: SATS Premier Lounge, Singapore Changi (SIN), Terminal 3

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Precis som vanligt i Singapore skedde säkerhetskontrollen vid gaten där det för denna avgång var mestadels indisktalande personal. Effektiv men noggrann kontroll.

Ombordstigningen påbörjades klockan 18.30 vid gate B9, 35 minuter före avgång, med prioritet för passagerare i business class som kunde använda den främre dörren. Första intrycket av kabinen var positivt. Interiören kändes modern och fräsch med en viss känsla av exklusivitet. Interiören gick i ljusgrått med detaljer i brunt och med en hel del neoneffekter längs med taket och stolarna.

Jet Airways Business Class Singapore-Mumbai

Businessclasskabinen

Foto: Jacob Molin

Efter jag intagit in plats 05K blev jag erbjuden en välkomstdryck, ingen skumpa denna gång men ett val mellan vatten, apelsinjuice och vattenmelonsjuice. Jag tog det sistnämnda som smakade riktigt bra, helt klart något annorlunda. Personalen märkte att jag uppskattade denna och ordnade med en påfyllning. Även tidningar och magasin erbjöds samt en kall handduk. Ingen necessär delades dock ut, kanske hade det varit annorlunda om det varit en nattflygning.

Punktlig pushback strax efter klockan 19. En säkerhetsvideo visades på skärmarna och klockan 19.30 lyfte vi norrut och satte kurs mot Bombay med en beräknad flygtid på fem timmar och tre minuter.

Stolen

Jet Airways har satsat på fiskbenskonfiguration i sin business class som kallas Première, en 1-1-1 konfiguration på Airbus A330 där alla stolar är riktade från fönstret mot mittgången. Totalt finns 30 stolar uppdelade på sex rader i den främre kabinen mellan den första och andra dörren och fyra rader i en minikabin bakom den andra dörren och galleyt. Själv satt jag på den femte och näst sista raden i den främre kabinen och stol 05K. Beläggningen i business class låg på drygt 70 procent på flygningen.

Stolen var mycket rymlig och skapade en hel del avskildhet genom de väggar som avgränsar stolen från grannstolarna. Nackdelen med detta är om man har en medresenär och vill prata och umgås under flygningen, det finns inte några riktigt bra stolar för två personer som reser tillsammans. Möjligtvis ska man i så fall välja en plats på vänster sida (A) och en plats i mitten (D) då man sitter snett mittemot varandra.

Jet Airways Business Class Singapore-Mumbai

Stolen i Jet Airways business class på Airbus A330

Foto: Jacob Molin

Reser man ensam är en plats på höger sida av kabinen definitivt att föredra (K). Eftersom stolarna i mitten är vända mot den vänstra mittgången blir det därför mindre spring i den högra mittgången.

I övrigt har stolen en mycket behaglig design med många mjuka linjer och hörn som hjälper till att skapa en lugn atmosfär.

Stolen regleras med hjälp av en panel som sitter på väggen bredvid stolen där det både finns fasta lägen för stolen och möjlighet att själv finna en passande position. På väggen finns också skärmen som man kan fälla ut och placera direkt framför stolen. Vid sidan av stolen, i stolshöjd, finns fjärrkontrollen för underhållningssystemet, uttag för hörlurar, eluttag, samt förvaring för personliga tillhörigheter.

Jet Airways Business Class Singapore-Mumbai

Skärmen och stolskontrollen

Foto: Jacob Molin

Framför stolen vid ena väggen finns ett cocktailbord som används väl välkomstdrycken och som avlastning under måltidsserveringen. Under cocktailbordet finns förvaring för en flaska vatten samt mindre personliga tillhörigheter.

I fällt läge blir stolen helt horisontellt platt. Eftersom detta var en kvällsflygning testade jag dock aldrig att sova i stolen men trivdes bra i stolen i uppfällt eller viloläge.

Underhållningssystemet

Jet Airways underhållningssystem kallas JetScreen och är ett AVOD-system (Audio Video On-Demand) av sorten 3000i med ett ganska bra utbud av filmer, musik och spel samt en ganska enkel men lättnavigerad meny.

Utbudet inkluderade över 50 filmer, 40 TV-program, 8 musikkanaler och 132 CD-skivor. Dessutom med möjlighet att skapa en egen spellista. Jag hittade några intressanta dokumentärer att titta på, bland annat några reserelaterade.

Jet Airways Business Class Singapore-Mumbai

Underhållningssystemet JetScreen

Foto: Jacob Molin

Måltider

Efter start delades menyn ut som även innehöll drinklistan, en meny med en mycket konstnärlig framsida designad av den indiska konstnären Shahabuddin. Till Mumbai serverades middag med soppa, sallad, fyra val av huvudrätt, ostbricka samt olika desserter.

Drinklistan bestod av champagne, två vita viner, två röda viner samt ett hyfsat utbud av spritsorter samt förstås alkoholfria drycker, läsk, juicer och mineralvatten. Även för teälskare fanns ett skapligt utbud.

Efter start erbjöds en varm handduk samt en första cocktailservice med nötter. Jag beställde ett glas champagne att dricka som serverades vid min plats. Det var Bollinger som erbjöds ombord. Jet Airways har precis som exempelvis Air France och Air Canada slopat de traditionella vin- och champagneglasen och istället gått över till lägre lite rundade dryckesglas. Ett originellt men modernt och ganska trevligt initiativ. Samtidigt som cocktailen serverades togs även beställning av mat och dryck.

En vit duk lades på bordet följt av en elegant dukning. Jet Airways har valt att inte använda brickor i business class och allt serveras individuellt baserat på vad och när man vill äta. Porslinet är riktigt elegant i vitt med svarta kanter och ett svart vågat mönster.

Jet Airways Business Class Singapore-Mumbai

Soppa och indiskt bröd

Foto: Jacob Molin

Serveringen var en blandning av traditionell indisk mat och internationella rätter. Ingen förrätt serverades, istället erbjöds soppa följt av sallad. Soppan var en ganska traditionell tomatsoppa och kort därefter serverades salladen som bland annat innehöll zucchini, marinerade kronärtskockor och soltorkade tomater och var toppad med nötter och parmesanost. Till denna erbjöds olika dressingar.

Till soppan och salladen erbjöds både västerländskt och indiskt bröd från en korg, jag valde någon form av indiskt bröd i folie som smakade mycket bra och som dessutom passade utmärkt att doppa i soppan. Jag fick även påfyllning av champagneglaset och senare erbjudande om mer bröd från korgen. En bra start på måltiden.

Jet Airways Business Class Singapore-Mumbai

Sallad

Foto: Jacob Molin

Det fanns fyra val av huvudrätt, vilket bara det är ganska bra för medellång flygning inom Asien. De fyra rätterna var två indiska rätter, en västerländsk rätt och en rätt från Sydostasien. De indiska rätterna var Jhinga Bemisal, räkor i tomatsås, och Lauki ke Kofte, indiska dumplings. Dessa serverades med Masala toor Dal, linser med indiska kryddor, samt Pualo, en traditionell indisk rätt med basmatiris.  Den västerländska rätten var spinatcannelloni med mozzarella och ratatouille och den sydostasiatiska rätten kyckling med äggnudlar och grönsaker.

Jag hade vissa beslutssvårigheter men valde slutligen kycklingrätten med nudlar, en ganska god och smakrik huvudrätt. Ännu en gång serverades maten på riktigt porslin, något som snarare kändes som på en restaurang (eller första klass i luften) än i business class. Jag bad även att få ett glas rödvin att dricka och valde det italienska vinet Rive Barbera.

Jet Airways Business Class Singapore-Mumbai

Huvudrätt

Foto: Jacob Molin

Bordet plockades av och därefter passerade dessertvagnen genom kabinen. På vagnen fanns Aam ki Phirni, indisk rispudding med mangosmak och saffran, chokladqueneller, glass samt färsk frukt. Dessutom erbjöds olika ostar med kex och tillbehör samt After Mint. Jag var redan ganska mätt så valde att hoppa ostarna och satsade istället på den indiska rispuddingen samt ett fat med färsk frukt. Även om det inte är all indisk mat som faller mig i smaken gillar jag nästan alltid indiska desserter, och detta var inget undantag, dessutom kom maten ännu en gång med en elegant presentation.

Måltiden avslutades med en kopp svart kaffe samt ett glas Chivas Regal whisky.

Jet Airways Business Class Singapore-Mumbai

Färsk frukt och indisk risdessert

Foto: Jacob Molin

Allt som allt var jag mycket positivt överraskad över måltidsserveringen som helt klart var en av de bättre jag upplevt i business class. Snyggt, modernt och elegant och med flera intressanta valmöjligheter. Slopandet av brickor och det snygga porslinet satte dessutom en extra exklusiv prägel på serveringen.

Service

Till skillnad från huvudkonkurrenten Air India har Jet Airways en mer modern inställning till allt från mat och dryck till service och inredning medan Air India är betydligt mer traditionellt indiska i sitt sätt att jobba. Detta är så klart på gott och ont, lite beroende på vad man föredrar, och kommer till en viss del naturligt då Jet Airways är ett privatägt flygbolag medan Air India ägs av den indiska staten.

Medelåldern på kabinbesättningen var ganska låg, troligtvis någonstans runt 30, vilket satte en mer ungdomlig prägel på servicen. Bemötandet var vänligt och artigt, jag blev nästan alltid tilltalad med Sir och de få gånger jag ringde på klockan tog det inte mer än ett fåtal sekunder innan någon var på plats. Jag gillade även deras uniformer, framförallt de kvinnliga besättningsmedlemmarna som bär gula solfärgade långa kavajer som tydligen ska spegla den varma gästfriheten i Indien.

Det enda som saknades var lite personligt engagemang, jag saknade den genuina värmen och omtänksamheten och lite småprat under flygningen. Även om serveringen var välkoordinerad och servicen både vänlig och pålitlig så var bemötandet aldrig något mer än det som förmodligen går att läsa sig till i personalmanualen.

Ankomst

Den fem timmar långa flygresan flöt på snabbt och vid 22-tiden lokal tid tog vi mark på Bombays Chatrapati Shivaji International Airport, helt enligt tidtabell. Vid gaten fanns en flygplatsanställd med en skylt med relevanta anslutningsflyg, däribland mitt. Han bad mig stanna kvar för att sedan eskortera mig till transferområdet och säkerhetskontrollen.

Sedan ett fåtal månader har en helt ny och fräsch terminal öppnat i Bombay, terminal 2. Den gamla terminalen som passerades under denna resa var den tidigare terminal 1B, en skam till flygplatsterminal i en så stor och viktig stad som Bombay och en av de fulaste, trängsta och smutsigaste jag besökt.

Jet Airways Business Class Singapore-Mumbai

Nedsläckt kabin inför landning

Foto: Jacob Molin

Slutsats

Ett modernt och fräscht flygbolag med en hög standard på det mesta. Jag gillade framförallt måltidsserveringen med en bra mix av internationell och indisk mat och en snygg presentation på det eleganta porslinet. Dessutom en bra stol och en snygg kabin. Det enda som saknades var lite mer personligt engagemang från kabinpersonalen.

1
Populäraste / senaste

  1. Chris.jones den

    all looks great except the seat facing away from the window…….. never understand that

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×