Finnair Business Class Helsingfors-Bangkok

Finnairs nya business class Helsingfors-Bangkok

Bakgrund

I början på 2010 introducerade Finnair sin nya business class produkt på långflygningar med en stol som blir helt platt i nedfälld position. Det är en innovativ design som gör att 90% av stolarna har direkt tillgång till mittgången medan en av tre stolar inte har någon passagerare bredvid. BusinessClass.se fick testa den nya produkten på en flygning mellan Helsingfors och Bangkok.

På flygplatsen

Jag landade på Helsingfors Vantaa flygplats klockan 22.30 med ett anslutande flyg från Göteborg. Väl inne i terminalen var det lätt att följa skyltarna mot den så kallade ”Asienterminalen”, en separat terminalbyggnad som är ihopkopplad med den ordinarie terminalen via en bro.

Asienterminalen används enbart för långflygningar och i synnerhet Asienflygningar, en marknad som Finnair bearbetar mycket aggressivt. I terminalen finns förutom flera butiker även en Finnair lounge speciellt anpassad för långflygningar. Trots endast en timmes bytestid i Helsingfors hann jag med ett kort besök, mycket till följd av en tidig ankomst samt att flygplatsen är mycket enkel att navigera i.

Loungen i Asienterminalen är relativt stor med en varm och modern inredning uppdelad i flera sektioner. Längst med fönstret mot plattan finns sköna vilstolar och i huvudloungen finns flera olika sittsektioner.

Lounge: Finnair Lounge, Helsingfors Vantaa (HEL), non-Schengen

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Väl i loungen blev avgångstiden framflyttad från 23.40 till 00.40, det var något med planets mekanik som behövde kontrolleras. Den vänliga kvinnan i loungereceptionen lovade dock att hålla oss uppdaterade om eventuella förändringar, vilket hon också gjorde.

Finnair Business Class Helsingfors-Bangkok

Ombordstigning vid gate 33

Foto: Jacob Molin

Klockan 00.15 blinkade skärmen att det var dags att bege sig mot utgång 33 där ombordstigningen redan hade påbörjats. Det fanns en separat utgång för passagerare med business class biljett eller guldkort utan någon som helst kö. Kvinnan vid disken tilltalade mig även på svenska när hon såg mitt svenska pass. Endast en passagerarbrygga användes till den andra dörren så det blev en trevlig vänstersväng för att komma till business class kabinen och stol 05L som skulle bli mitt hem för de närmsta tio timmarna.

Finnair Business Class Helsingfors-Bangkok

Kabinen i business class innan avgång

Foto: Jacob Molin

Kabinen gav ett mycket bra första intryck med genomgående ljusa färger och mycket ljusblått för att matcha Finnairs företagsprofil och färgen på flygvärdinnornas uniformer. Kabinfaktorn på flyget till Bangkok låg på runt 70% så det fanns gott om plats i kabinen. Besättningen var en blandning av finländsk och thailändsk personal, i business class kabinen fanns två thailändska stewards. Flera utrop ombord gjordes även på svenska, bland annat av pursern som jag misstänker hade svenska som modersmål.

Besättningen tog hand om jackor och rockar och därefter erbjöds champagne, apelsinjuice eller vatten. Det fick bli ett glas med bubblor för mig. Jag gillar den snygga designen på glasen ombord. Tidningar erbjöds även i kabinen, inklusive svenska tidningar som Dagens Nyheter och Aftonbladet.

Efter en säkerhetsvideo på skärmarna lyfte vi klockan 00.55 och satte kurs mot Bangkok, en timme och 15 minuter efter schemalagd tidtabell.

Stolen

Det fanns sju rader i business class med totalt 32 stolar som antingen var i en 1-2-1 konfiguration eller en 2-2-1 konfiguration. Jag hade lyckats boka en av de populära fönsterplatserna på högra sidan av kabinen där man har en fönsterplats och en mittgångsplats på samma gång, och givetvis ingen passagerare bredvid. Denna stol finns i två versioner, antingen är själva stolen vid mittgången med ett litet bord mellan stolen och fönstret, eller så är stolen direkt vid fönstret medan bordet är mellan stolen och mittgången. Det sistnämnda alternativet är det bästa då det ger mest avskildhet när man ska sova. Jag lyckades boka en sådan stol på returresan, stol 06L, vilket gav en närmast total avskildhet från mittgången och övriga medresenärer, men nu fick jag nöja mig med det näst bästa.

Stolen var mycket bekväm med gott om plats, särskilt med bordet bredvid som gav gott om utrymme och förvaring. Möjligtvis kändes designen något plastig, men jag gillade det ljusa färgvalet i interiören. Vid stolen fanns även eluttag samt uttag för USB och Ethernet.

Finnair Business Class Helsingfors-Bangkok

Stolen i Finnairs business class

Foto: Jacob Molin

Underhållningssystemet

Finnairs underhållningssystem är AVOD (Audio Video On-Demand) med flera filmer, tv-serier, CD-skivor samt information om Finnair och flygningen. Utbudet var lite annorlunda än många andra underhållningssystem jag testat, framförallt märktes det att Finnair försökt anpassa utbudet efter de destinationer som trafikeras och de passagerare som reser med Finnair. Det fanns som exempel ett stort utbud av asiatiska filmer och musik och bland filmerna hittade jag svenska filmen ”Himlen är oskyldigt blå” med Bill Skarsgård och Peter Dalle.

Ljudet var mycket tillfredsställande genom de brusreducerande hörlurarna som delades ut och för att navigera genom menyerna kunde man antingen använda fjärrkontrollen som fanns i en liten lucka vid stolen eller trycka direkt på skärmen.

Finnair Business Class Helsingfors-Bangkok

Finnairs underhållningssystem

Foto: Jacob Molin

Måltider

Uppe i luften erbjöds varma handdukar följt av menyn och drinklistan. Det kändes märkligt att få en meny på svenska, menyn fanns beskriven på fyra språk: engelska, thailändska, finska och svenska.

Hela måltiden serverades samtidigt med soppa (frivilligt) samt tre val av huvudrätt. Det gjorde att det blev en ganska snabb och effektiv måltid vilket uppskattades med tanke på att klockan redan var efter midnatt.

Som förrätt serverades sallad samt en god kantarellsoppa. Det fanns tre val av huvudrätt – rostad lax med kräftsås, ruccolaravioli eller filé av finländsk spannmålsgris. Jag valde filén med potatisgratäng som smakade mycket bra. Varmt bröd serverades av kabinpersonalen och på brickan fanns både smör och olivolja.

Finnair Business Class Helsingfors-Bangkok

Middag i business class

Foto: Jacob Molin

Ett bra utbud av drycker fanns ombord och vinerna förvarades på ett ställ vid sidan av serveringsvagnen så man själv kunde se vilka sorter som fanns, dryckerna fanns förstås även beskrivna i drinklistan. Jag valde ett gott italienskt Chiantivin och blev senare erbjuden påfyllning.

Som efterrätt serverades en fruktmoussedessert i formen av ett hjärta samt färsk frukt från en korg. Besättningen erbjöd även kaffe, te samt avec. Det var en trevlig måltid och både mat och dryck var till full belåtenhet. Att allt serverades på en bricka också gjorde att serveringen gick snabbt, allt som allt tog det inte mer än 45 minuter.

Finnair Business Class Helsingfors-Bangkok

Dryckesvagnen

Foto: Jacob Molin

90 minuter före landning tändes lamporna och förberedelserna påbörjades för frukostserveringen med vita dukar på borden. Frukosten smakade bra med färsk frukt och yoghurt samt en varm huvudrätt som var omelett och rösti. Bröd och croissanter erbjöds samt juice, kaffe och te. Det var tidvis kraftig turbulens ombord och två gånger tvingades kabinpersonalen avbryta serveringen. Framförallt de varma dryckerna kan ställa till med problem vid turbulens, att få en kanna med skållhett kaffe över sig är nog ingen trevlig upplevelse.

Finnair Business Class Helsingfors-Bangkok

Frukost innan landning

Foto: Jacob Molin

Sömn

Efter avgång delades en necessär ut med ögonskydd, sockor, samt olika toalettartiklar. En intressant detalj jag noterade var att jag fick en annan necessär på returresan, det fanns alltså två olika versioner.

Klockan närmade sig två finsk tid när måltiden var över och det äntligen blev dags för lite sömn. Finnairs nya business class stol blir helt platt när den fälls och var mycket bekväm och rymlig att sova i. En kudde fanns vid stolen vid ombordstigningen och på hatthyllan ovanför stolen fanns ett varmt och mjukt täcke som togs fram inför natten.

Finnair Business Class Helsingfors-Bangkok

Stolen fälld till en säng

Foto: Jacob Molin

Jag sov mycket gott på planet, det blev drygt sju timmars sömn ombord och jag kände mig förvånansvärt utvilad när jag gick av i Bangkok.

Ankomst

Klockan 13 thailändsk tid, drygt 90 minuter före landning, tändes lamporna i kabinen och varma handdukar erbjöds av besättningen. Frukost erbjöds och därefter fräschade jag upp mig på toaletten och bytte tillbaka till mina vanliga kläder. Klockan 14.10 thailändsk tid påbörjade vi vår inflygning mot Bangkok.

Finnair Business Class Helsingfors-Bangkok

Centrala Bangkok från luften

Foto: Jacob Molin

Inflygning bjöd på en vacker vy över centrala Bangkok och den gamla flygplatsen Don Muang. Klockan 14.40 tog vi mark på Bangkok Suvarnabhumi flygplats efter en dryg timmes försening. Vid gaten delades fast track kort ut till business class passagerare som innebar att vi kunde använda snabbkanalen vid passkontrollen. Eftermiddagarna vid 14-15 tiden är högtrafik i Bangkok då ett stort antal flyg från Europa landar, så fast track kortet kom väl till användning med endast en person före i kön.

Det första bagaget kom i samma ögonblick som jag anlände till bagagebandet och min prioritetstaggade väska var den andra att komma på bandet, vilket förstås var fullt godkänt.

Slutsats

En bra business class produkt för resor till och från Asien, det märks att Finnair försökt skapa något som passar vad många affärsresenärer vill ha. Det innebär en flygupplevelse med korta restider, korta transfertider, vänlig men effektiv servering och så mycket sömn som möjligt ombord. Den nya business class stolen var mycket bekväm och behaglig att sova i med stor avskildhet, en av de bättre stolarna på marknaden idag.

Ska jag nämna något negativt så är det att serveringen var ganska komprimerad och följaktligen kändes omärkvärdig för att vara i business class. Det är förstås ett strategiskt beslut som Finnair tagit för att förkorta serveringstiden och tillåta mer tid för sömn ombord, men reser man för nöjes skull och vill njuta ordentligt av mat och dryck så hade det varit trevligt med en mer omfattande servering.

BusinessClass.se rekommenderar

Reser man ensam är det bäst att välja någon av stolarna 2K, 4K eller 6K där stolen är närmast fönstret med stor avskildhet från mittgången. Även 2A, 4A och 6A på vänster sida av kabinen erbjuder god avskildhet och mycket utrymme.

10
Populäraste / senaste

  1. traveller den

    Jag har i dag gjort resan Shanghai -> Helsingfors med Finnair och kan inte säga att jag är särskilt imponerad. Många av oss har väl åkt Finlandsfärja från Stadshagen i Stockholm mot Åland eller Helsingfors. Det här kändes lite likadant faktiskt.
    Vi kom i väg 2 minuter sent 🙂 och på väg mot startbanan tog Kaptenen mikrofonen. Det var då som den där känslan av Finlandsbåt inträdde. Det var nog inte orden utan hur han talade.
    Själva resan var ganska händelselös med mat som inte smakade särskilt mycket. Entertainmentsystemet fick startas om flera gånger och då, till min förvåning, slutar även stolsinställningarna i business att fungera. Det har jag aldrig varit med om förut, inte ens i samma flygplansmodell.

  2. jonw den
    kenny

    Nerdigt vetande: Finnairs glas kommer ur Iittalas serie "Ultima Thule" Se https://www.iittala.com/Series/Iittala/Ultima-Thule/c/Ultima%20Thule

    Tyvärr är det de enda glas som finns, om än i två storlekar.
    Funkar utmärkt för softdrinks o cocktails, hyfsat för champis, men är katastrofalt att dricka t ex vin eller cognac ur.
    En kille på FT skrev nyss att han nästa gång kommer att ta med sig sitt eget vinglas.
    Tänkte att det vore ju en utmärkt idé, om vi får tillräckligt många att göra detta så kanske AY till slut förstår vinken, även om den är fin.
    (Är dock lite osäker på vad security säger om bräckliga vinglas i handbagage…)

  3. jonw den

    Det ska kanske poängteras att detta är en återanvänd recension av en mer än två år gammal flygning.
    Nattflyg till o från BKK är tyvärr ett minne blott sedan länge.
    Därmed borde ju argumenten för den ytterst komprimerade middagsservicen (lång sömn) vara borta, men tyvärr är den precis densamma även om man har avgång 15:40 svensk tid.
    Så det fanns tydligen mer interna argument att behålla denna…
    Det är mycket tråkigt, speciellt den "sena" avgången 17:30 svensk tid vore ju som gjord för att avnjuta en lååång middag med påföljande förfriskningar.
    Borta är också båda typerna av neccessärer. Numera levereras ett mycket sparsmakat sovkit i en brun papperspåse (!).
    Även linneservetten som skymtar på en bild är nu utbytt mot papper…
    Slutligen så har speciellt stolarna slitits mycket hårt på de få åren, sannolikt eftersom planen även används på charterrutter. På bilderna ovan ser ju allt ut som nytt.
    Lösa paneler, armstöd som fastnar nere, stora revor, glappkontakter och allmänt krånglande elfunktioner är numera vardagsmat

  4. Dr. Miles den
    Jonas Forslin

    Så mycket bättre avgångstid än när jag åkte. 16:40 eller 18-tiden fanns det att välja på då. Svårt att sova ordentligt då. Hur ser tidtabellen ut egentligen? När flyger de vid 23-tiden?

    Det finns bara 16, 18 tiden under vintertidtabell 2013.

    1234567
    AY89
    Helsingfors 1640 – Bangkok 0725+1

    1234567
    AY95
    Helsingfors 1830 – Bangkok 0915+1

    När de flög ut runt 23 tiden var det ungefär vid 23:45.

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×