Etihad Pearl Business Class Airbus A330 Abu Dhabi-Johannesburg

Etihad Pearl Business Class Abu Dhabi-Johannesburg – Elegant servering och bra stol

Bakgrund

Detta är fortsättningen på resan mellan Europa och Afrika, en flygning med Etihad i deras business class ”Pearl Business” mellan Abu Dhabi och Johannesburg. Den första flygningen gjordes i Etihads första klass ”Diamond First” mellan Paris och Abu Dhabi. Du kan läsa mer om denna flygning mer kommentarer och foton i detta test.

På flygplatsen

Abu Dhabi består av tre terminaler varav två används av Etihad och partners – terminal 1 och terminal 3. Terminal 1 är den gamla terminal med det grön-blåa kupolliknande taket som ofta syns på bilder medan terminal 3 är en betydligt modernare terminal. De två terminalerna är hopkopplade genom en lång glaskorridor, en promenad på några minuter.

Mitt anslutningsflyg gick från terminal 3 och därför var det naturligt att gå direkt dit. Dessutom är det i terminal 3 Etihad har sin huvudlounge med en separat förstaklassdel. Vid ingången till transithallen i terminal 3 fanns en säkerhetskontroll med en separat fast track-kö för premiumpassagerare och tydligen även för passagerare med kort anslutning. Längre fram gick den dock in i en av de vanliga köerna, vilket aldrig är särskilt kul. Hela upplägget kändes något stökigt men gick i övrigt snabbt utan problem. Klockan var strax efter klockan 7 på morgonen och det var fullt liv på flygplatsen med många avgångar och ankomster mellan klockan 6 och 9.

Etihad Pearl Business Class Airbus A330 Abu Dhabi-Johannesburg

Den stora taxfreebutiken i terminal 3 i Abu Dhabi

Foto: Jacob Molin

Ingången till Etihads lounger ligger mittemot säkerhetskontrollen, en mörkbrun entré, medan själva loungerna ligger en våning upp. Mitt flyg till Johannesburg var visserligen i business class men då jag precis ankommit i första klass frågade jag om möjligheten att besöka förstaklassloungen, vilket beviljades utan en kommentar. Förstaklassloungen var inte särskilt stor och bestod av en stor entré och hall, en à la carte-restaurang in till vänster, spa:t Six Senses Spa till höger och ett stort sittområde med sköna vita läderfåtöljer och soffor med en fin utsikt mot plattan rakt fram. Dessutom fanns ett business center och en TV-salong.

Efter en svettig nattflygning inledde jag besöket med en dusch och bokade därefter in 15 minuter gratis rygg- och nackmassage. Det var ännu nästan tre timmar kvar till avgång så gott om tid att både få massagetid och hinna äta frukost. Massören var duktig och fick lite nytt liv i min ganska trötta kropp. Efteråt blev det frukost i à la carte-restaurangen där det gick att beställa allehanda frukosträtter från en meny, allt från traditionell engelsk frukost till pannkakor, färsk frukt och arabisk frukost. Det fanns givetvis även allt tänkbart i dryckesväg inklusive champagne och ett stort barsortiment. Servicen i restaurangen var artig men stressad och trots att maten generellt höll god kvalitet andades besöket mer snabbmatställe än den lite mer eleganta och avslappnade upplevelse jag hellre hade sett.

Etihad First Class Lounge, Abu Dhabi, Terminal 3

Etihad First Class Lounge, Abu Dhabi, Terminal 3

Foto: Jacob Molin

Sista timmen spenderades i en av de sköna fåtöljerna i den stora salongen. De flesta anslutningsflyg hade nu avgått och det var väsentligt färre människor i loungen. Även i salongen var det möjligt att beställa drycker från personalen som regelbundet passerade genom loungen.

Lounge: Etihad First Class Lounge, Abu Dhabi (AUH), Terminal 3

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen påbörjades 45 minuter före avgång i en av gaterna i källaren. Trots att terminal 3 öppnade så sent som år 2009 är det redan slut på gater och för många avgångar blir det buss ut till flygplanet. Vid gaten fanns en separat kö för passagerare i business class samt guldkortsinnehavare till vänster om podiet och jag blev positivt överraskad när jag konstaterade att det även innebar en separat buss utanför dörren. Medan den ordinarie bussen var packad till sista kvadratmetern var vi inte mer än ett dussin passagerare i premiumbussen och samtliga fick sittplats.

En trappa användes upp till flygplanet till dörr två vilket innebar en vänstersväng för att komma till businesskabinen. Jag hade sittplats 7A ombord, en fönsterplats på tredje raden i business class.

Etihad Pearl Business Class Airbus A330 Abu Dhabi-Johannesburg

Etihads Pearl Business-kabin på Airbus A330

Foto: Jacob Molin

Första intrycket av kabinen var ganska positivt. Kabinen kändes ljus och modern med mestadels beigea färger och med detaljer i brunt och svart. Längst fram var väggen täckt med en tavla. Det var för övrigt helt ljust utanför fönstret med en strålande sol vilket hjälpte till att förstärka den ljusa stämningen.

Efter jag stuvat undan mitt handbagage på hatthyllan kom en steward och välkomnade mig ombord och erbjöd sig att hänga min jacka. En kort stund senare var han tillbaka och erbjöd mig tidningar och magasin samt en välkomstdryck, champagne, apelsinjuice eller vatten. Champagnesorten var Lanson Black Label Brut NV och serverades i smala höga glas, riktigt elegant. Tillsammans med välkomstdrycken fick jag en varm handduk på ett träfat.

Etihad Pearl Business Class Airbus A330 Abu Dhabi-Johannesburg

Champagne, varm handduk och necessär före avgång

Foto: Jacob Molin

Framför stolen på ottomanen väntade ett tjockt täcke i ett svart fodral och ovanpå denna fanns menyn och drinklistan. Vid sidan av stolen, i ett särskilt förvaringsutrymme, fanns necessären i en svart och vit design som matchade inredningen i kabinen samt kuddarna och täcket.

Punktlig pushback några minuter före klockan 11 vilket följdes av en kort bön till Allah och en säkerhetsvideo på engelska och arabiska. Flygtiden till Johannesburg låg på drygt åtta timmar.

Stolen

Etihad har en flotta med flygplan av typen Airbus A330, Airbus A340 och Boeing 777 för långlinjer samt ett mindre antal Airbus A319/A320 för kortare linjer. Denna flygning trafikerades av en Airbus A330-200 med två klasser ombord – Coral Economy (Economy Class) och Pearl Business (Business Class). På Airbus A330-flygplanen erbjuds första klass (Diamond First) endast på 300-modellerna.

Business class upptog den främre kabinen mellan första och andra dörren och bestod av fem rader (i mitten sex rader) med totalt 22 stolar. Beläggningen i business class på denna flygning var ganska låg, runt 40 procent, och det var gott om plats i kabinen och många tog möjligheten att breda ut sig.

Etihad har satsat på en 1-2-1 sicksackkonfiguration (staggered) i business class där samtliga passagerare direkt kan nå mittgången utan att behöva kliva över någon annan passagerare. Fördelen med 1-2-1, som börjar bli allt mer populär i flygindustrin, är att det finns en bra stol för alla. Reser man ensam väljer man med fördel en stol vid fönstret (A/C eller H/K) medan stolarna i mitten (E och F eller D och G) lämpar sig bra om man har resesällskap och vill sitta tillsammans.

Etihad Pearl Business Class Airbus A330 Abu Dhabi-Johannesburg

Stolen i Etihads Pearl Business Class

Foto: Jacob Molin

Själva stolen går i beige med en tygklädsel i svart och vitt som matchar en stor del av den övriga inredningen. Benutrymmet är mycket bra för att vara business class med 73 tum (185 cm) och med en stol som i fällt läge blir helt horisontellt platt (fully flat). Stolen känns rymlig utan någon som helst trängsel eller känsla av instängdhet, samtidigt får man ganska bra avskildhet i stolen, särskilt om man sitter längs väggen i en av de stolarna direkt bredvid fönstret (A eller K).

Framför stolen finns en ottoman som används som fotstöd eller avlastning under dagen och som under natten, när stolen fällts, blir en del av sängen. Vid sidan av ottomanen finns måltidsbordet som till skillnad från de flesta andra businesstolar inte är gömt någonstans i stolskonstruktionen utan sitter fastsatt på väggen snett framför stolen med en enkel hållare.

Bredvid stolen finns gott om förvaring, en hållare för en vattenflaska, en liten läslampa, ett fack för necessären och mindre personliga tillhörigheter samt ett ganska stort cocktailbord som man kan använda för exempelvis glas och tallrikar under flygningen. Det finns även ett fack för tidningar och magasin.

Stolen regleras med hjälp av en kontrollpanel som finns vid sidan av cocktailbordet i midjehöjd med ett flertal knappar, både med förinställda sittpositioner samt möjlighet att ställa in stolen som man vill.

Underhållningssystemet

Etihads underhållningssystem kallas E-Box och är ett mycket bra system med ett omfattande och ganska varierat utbud av filmer, TV-program, musik och spel med en meny som är både snygg och välstrukturerad, det var ingen svårighet att navigera runt bland titlarna. Varje titel har dessutom ett unikt nummer, t.ex. 523. Hittar man en film i underhållningskatalogen kan man enkel knappa in numret i systemet för att direkt komma till filmen.

Etihad Pearl Business Class Airbus A330 Abu Dhabi-Johannesburg

Underhållningssystemet E-box

Foto: Jacob Molin

Skärmen finns förvarad i väggen framför stolen och fälls fram genom en knapptryckning  och placeras precis framför stolen ovanför ottomanen. Fjärrkontrollen för underhållningssystemet finns vid sidan av stolen, under cocktailbordet.

Under flygningen tittade jag på en nyproducerad dokumentär om Agnetha Fältskog från ABBA och hann även med några TV-serier.

Måltider

Menyn och drinklistan väntade på ottomanen i samband med ombordstigningen. Menyn var i ljusbrun färg med texten ”Contemporary Dining – Inspired Cuisine” och hade drinklistan instoppad i mitten som ett separat blad.

Etihads standardupplägg i business class (och första klass) är att erbjuda en ordentlig måltidsservering efter start för att senare erbjuda en ”Kitchen Anytime”-meny som både fungerar som snacksmeny och à la carte-meny med enklare varma rätter (alternativt frukosträtter på en nattflygning).

Huvudmåltiden bestod av tre val av förrätt – en arabisk rätt, en internationell/västerländsk rätt samt en soppa. Detta följdes av huvudrätten som på denna flygning inkluderade hela fem olika val, en blandning av arabiska och internationella rätter samt ett vegetariskt alternativ. Slutligen erbjöds olika val av efterrätt – två olika desserter samt färsk frukt och glass.

Kitchen Anytime-menyn bestod av två varma alternativ – steak sandwich med tillbehör alternativt en falafel och en grillad wrap. Utöver detta fanns ostar, färsk frukt, glass, chips och kakor, arabisk baklava samt faktiskt svenskt Wasa knäckebröd. Rent praktiskt går allt på menyn att beställa när man vill under flygningen, det går alltså att inta huvudmåltiden senare under flygningen om man föredrar detta, förutsatt önskade rätter fortfarande finns kvar förstås.

Drinklistan bestod av champagne, tre vita viner, tre röda viner, dessertvin, fyra ölsorter samt olika apéritifs, spritsorter och likörer. Givetvis fanns även läsk och juicer. Ville man piggna till med en kopp kaffe erbjöds förutom vanligt kaffe och  ett koffeinfritt alternativ även espresso, macchiato, latte och cappuccino. Tesortimentet innehöll åtta varianter, samtliga från Dilmah.

Etihad Pearl Business Class Airbus A330 Abu Dhabi-Johannesburg

Cocktailservice med nötter efter avgång

Foto: Jacob Molin

Efter start inleddes måltiden med en cocktail och nötter. Jag beställde ett glas rödvin och valde det kaliforniska, Murphy-Goode Pinot Noir 2010. Det mycket trevliga med detta var att vinet serverades vid min plats på en bricka. På korrekt manér fick jag även provsmaka vinet medan flaskan hölls upp innan det hälldes upp i ett stort vinglas. Samtidigt togs beställning av övrig mat och dryck för huvudserveringen, för vissa passagerare gjordes detta redan före start.

En vit duk lades på bordet och därefter delades måltidsbrickan ut. Etihad har valt en mellanvariant i serveringen, inga vagnar används i kabinen och större delen av serveringen sker individuellt från galleyt med ett à la carte-upplägg, dock används fortfarande brickor.

Etihad Pearl Business Class Airbus A330 Abu Dhabi-Johannesburg

Förrätt med trevlig brödkorg

Foto: Jacob Molin

Brickan var snyggt dekorerad med en minivariant av förstaklassupplägget med en separat brödkorg och med små skålar med smör och olja. På brickan fanns även salt och peppar. Av de tre förrätterna hade jag valt en rullad bestående av biff, tryffel och cream cheese som serverades med rödbetor och salsa. Inget som helst fel på rätten men ingen favorit för mig personligen, kanske hade det varit roligare att testa den arabiska mezzetallriken. Det var dock desto roligare med den personliga brödkorgen med ett flertal spännande brödsorter som senare även fylldes på.

Tallriken plockades av och därefter serverades huvudrätten. Av de fem valen hade jag beställt den grillade biffen som serverades med potatismos och rostade grönsaker. Denna smakade suveränt med en utmärkt tillagad köttbit. Jag blev även erbjuden påfyllning av vinglaset, individuellt av kabinpersonalen som kom till min plats med just min vinsort och följaktligen måste haft en notering om vad respektive passagerare valt för dryck.

Etihad Pearl Business Class Airbus A330 Abu Dhabi-Johannesburg

Huvudrätten – grillad biff

Foto: Jacob Molin

Brickan plockades av och därefter återstod dessert. Jag bestämde mig för att hoppa ostarna och satsade istället på bananmoussekakan med hallonkompott. Även denna smakade suveränt och ett extra plus måste ges för presentationen. Jag fick en sista påfyllning av vinglaset och beställde även en kopp kaffe.

Etihad Pearl Business Class Airbus A330 Abu Dhabi-Johannesburg

Snyggt presenterad dessert

Foto: Jacob Molin

Efter två timmars vila beställde jag senare in lite tilltugg, en gin & tonic samt ett kakfat. Ombord fanns amerikanska chocolate chip cookies samt franska madeleiner.

Drygt två timmar före landning valde jag att inta en andra måltid, vilket även de flesta andra passagerare gjorde mellan en och två timmar innan ankomst. Jag beställde en varm steak sandwich som serverades med röd lök, ost, majonäs och sallad. Denna var riktigt smakrik och även denna gång kom det en egen brödkorg på brickan. Slutligen beställde jag in lite färsk frukt samt en kopp med kaffe.

Som andra måltid låter kanske Kitchen Anytime bättre än vad det faktiskt är, det är inga trerätters gourmetmåltider vi pratar om, men visst är det alltid positivt med ett alternativ.

Etihad Pearl Business Class Airbus A330 Abu Dhabi-Johannesburg

Steak sandwich från Kitchen Anytime-menyn

Foto: Jacob Molin

Service

Etihad har precis som många flygbolag från Mellanöstern en stor blandning av nationaliteter vilket innebär en del utmaningar när man ska skapa ett konsekvent servicekoncept. Etihad tycker jag i stort lyckats bra med detta, under samtliga flygningar under resan kändes bemötande och servicen konsekvent och jag funderade ganska lite på om personen jag pratade med härstammade från Storbritannien, Thailand, Indien eller något av gulfländerna.

Servicen i sig föll mig väl i smak, uppmärksamt, snyggt och elegant, vänligt men artigt. Det var den typ av premiumkänsla jag gärna möter ombord. I övrigt var det inte mycket till småprat under flygningen, de flesta i personalen höll en viss distans, men den officiella delen skötte de desto bättre.

Jag gillade också serviceupplägget, exempelvis att inga vagnar användes samt att vinet hälldes upp ur en stor flaska på en bricka framför stolen och dessutom i ett stort vinglas. Mycket snygg hantering. Det gjordes inte heller några missar i serveringen, det verkar ha funnits bra rutiner för att hantera beställningarna trots att allt förbereddes individuellt i galleyt. De gånger jag tryckte på ringknappen var oftast någon på plats en halv minut senare.

Sömn

Efter en nattflygning från Europa till Abu Dhabi med alldeles för för lite sömn valde jag efter lunchserveringen att fälla stolen för att få lite vila. Stolen blev som sagt helt horisontellt platt när den fällts och då jag valt plats 7A vid fönstret med cocktailbordet mellan mig och mittgången fick jag mycket god avskärmning från övriga passagerare och eventuell aktivitet i mittgången.

Stolen var behaglig att sova i, möjligtvis något hård, men i övrigt fungerade det bra. Stolsbredden på 20 tum (51 cm) är en bit mindre än vad man får i första klass och det är inte helt trivialt att vända sig under natten. 20 tum är dock ungefär standard för de flesta flygbolag i business class.

Förutom att få en stol som är platt och har en vettig lutning (helst helt horisontell förstås) är avgränsning något jag värdesätter högt, att slippa bli störd av andra passagerare eller ljus i kabinen när man ska sova. I den bemärkelsen står sig denna stol bra.

Ankomst

Punktlig landning i Johannesburg strax efter klockan 17. De flesta interkontinentala flyg till Sydafrika är nattflyg och anländer på morgonen eller förmiddagen då det kan bli en rejäl väntan vid passkontrollen. Vid 17-tiden var det nästan inga ankomster alls och inreseformaliteterna var avklarade på två minuter.

Även det incheckade bagaget kom snabbt inklusive min prioritetstaggade väska som var en av de första på bandet. Jag var ute i ankomsthallen mindre än 20 minuter efter vi parkerat.

Etihad Pearl Business Class Airbus A330 Abu Dhabi-Johannesburg

Nedsläckt kabin med neonbelysningen

Foto: Jacob Molin

Slutsats

En mycket bra flygning. Jag gillade servicekonceptet och uppskattade särskilt den eleganta serveringen. Även Etihads businesstol står sig bra i konkurrensen. Abu Dhabis flygplats är behändig men skulle i övrigt må bra av en utbyggnad, det blir väl trångt under högtrafik.

BusinessClass.se rekommenderar

Sittplatserna A och K vid fönstret är bäst om man reser ensam. Reser man med sällskap är mittsektionen att föredra, E och F eller D och G, beroende på hur nära varandra man vill sitta.

1
Populäraste / senaste

  1. rvarttinen den

    Tack trevlig, intressant och givande läsning – i skrivande stund ser det ut som det kommer ges tillfälle att få flyga Etihad och deras Pearl Business Class om en inte alltför avlägsen framtid.

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×