Austrian Airlines Economy Class Stockholm-Wien

En morgonflygning med Austrian Airlines till Wien

På flygplatsen

Jag anlände till Arlanda ganska exakt en timme före avgång vid den okristliga tiden klockan 05.40. Precis som övriga Star Alliance flygbolag trafikerar Austrian Airlines terminal 5 på Arlanda men märkligt nog är det inte SAS som sköter incheckningen utan markbolaget Menzies. Incheckningen var belägen i den gamla incheckningshallen i terminal 5 och var gemensam för Swiss och Austrian Airlines.

Som guldkortsinnehavare kunde jag använda businessdisken där det inte var någon kö. Jag hade redan checkat in på internet och reste enbart med handbagage men behövde få hjälp att lägga in mitt bonuskort korrekt i bokningen samt att skriva ut boardingkort för dagens två flygningar. Internetincheckningen fungerade bra, normalt sätt kan man checka in redan 36 timmar före avgång men från Stockholm gäller 24 timmar av någon anledning. Det var enkelt att välja sittplats och normalt sätt kan man även köpa en uppgradering till business class vid incheckningen, om det finns plats. Något som ibland kan vara värt pengarna med tanke på Austrians utmärkta mat från Do & Co. Denna gång erbjöds dock detta inte av.

Incheckningen på Arlanda var korrekt och effektiv men inte överdrivet vänlig, efter en snabb koll på mitt ID-kort och lite knappande hade jag mina boardingkort utskrivna, det hela tog mindre än en minut.

Austrian Airlines Economy Class Stockholm-Wien

Austrian Airlines check-in på Arlanda terminal 5

Foto: Jacob Molin

Jag kunde använda fast track kön vid säkerhetskontrollen som även den var helt utan kö, mycket uppskattat då det var högt tryck på de ordinarie köerna, och begav mig därefter till SAS loungen för lite frukost. Frukostutbudet i buffén är numera helt okej och jag uppskattar att de även har exempelvis honungsmelon och yoghurt på morgonen. Loungen var närmast ödslig, vi var inte mer än fem personer under hela mitt besök.

Lounge: SAS Gold Lounge, Stockholm Arlanda (ARN), Terminal 5

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen påbörjades redan 30 minuter före avgång vid gate 3 och var i full gång när jag kom till gaten så jag har ingen aning om passagerare i business class och med guldkort fick gå ombord först. Det var hur som helst ingen väntan att nämna.

Pursern välkomnade vid ingången där det även fanns engelska och tyska tidningar och jag hittade snabbt min plats 04F på fjärde raden, första raden i ekonomiklass. Första intrycket av flygplanet var positivt med en inredning i vitt med ljusblåa väggar längst fram. Allt kändes modernt och prydligt.

Pushback fem minuter före tidtabell. En säkerhetsvideo visades på skärmarna på engelska och tyska (men inget förinspelat på svenska) innan vi satte kurs mot Österrike med en flygtid på två timmar och 15 minuter.

Stolen

Austrian Airlines har precis som ett flertal andra flygbolag satsat på tunna Recarostolar med grå lärderklädsel. Stolarna var ganska behagliga men framförallt väger de mindre och får därmed påverkan på flygplanets vikt och bränsleförbrukning. Austrian har också valt att flytta upp stolsfickan för flygmagasinet och säkerhetsbroshyren till den övre delen av stolen i brösthöjd vilket ger lite mer benutrymme trots att det faktiska benutrymmet inte är större än tidigare. Benutrymmet var fortfarande inte spektakulärt men visst gjorde det lite skillnad.

Austrian Airlines Economy Class Stockholm-Wien

Stolen i Austrian Airlines ekonomiklass

Foto: Jacob Molin

Benutrymmet låg på ungefär 30 tum, inte det bästa som går att få i ekonomiklass men stolskonstruktionen gjorde som sagt det hela lite bättre. Konfigurationen var 3-3 och ekonomiklass sträckte sig från rad 4 och bakåt till rad 24, totalt 114 stolar. Beläggningen låg på runt 80-90 procent i ekonomiklass medan business class var helt tomt.

Jag hamnade bredvid en svenskt par med polsk bakgrund, jag är osäker på om Austrian Airlines erbjuder seat blockning för guldmedlemmar, dvs att sittplatsen bredvid en guldkortsresenär ska vara en av de sista som väljs vid incheckning, något som exempelvis Lufthansa erbjuder och är duktiga på.

Underhållningssystemet

På skärmarna i kabinen visades några tecknade filmer och sedan en turistfilm om besöksmål i Österrike med flera vackra bilder.

Måltider

Uppe i luften serverades en kanelbulle i ekonomiklass, dock en något marigare variant än de vi normalt äter i Sverige. Till detta serverades drycker utan kostnad, främst alkoholfria med tanke på tiden på dygnet med juicer, kaffe och te. Jag tog en kopp kaffe samt ett glas apelsinjuice. En kvart senare passerade vagnen en andra gång för att erbjuda ytterligare drycker samt påfyllning av kaffekoppen vilket var uppskattat.

Austrian Airlines Economy Class Stockholm-Wien

Morgonsnack i Austrians ekonomiklass

Foto: Jacob Molin

 

Service

Vänlig service ombord av en artig kabinpersonal och främst den medelålders pursern. I övrigt inget särskilt ombord och inget extra gjordes för mig som guldmedlem.

Ankomst

Flygningen från Stockholm tog oss över bland annat Polen och Tjeckien. Det var en hel del turbulens och skylten med säkerhetsbältet var påslaget under hela flygningen. Klockan 08.30  påbörjade vi inflygningen mot Wien och landade marginellt efter tidtabell klockan 09.05 på ett grått och regnigt Schwechat. Flygplanet parkerade vi den nya Skylink-terminalen som erbjuder en minsta anslutningstid på så lågt som 25 minuter.

Slutsats

En helt OK men omärkvärdig flygning till Wien. Det är dock alltid uppskattat att få något att äta och dricka utan kostnad även om jag gärna sett något mer att äta än en bulle.

5
Populäraste / senaste

  1. Cristoffer Cedergren den

    Om man inte tycker det är värt att betala flera tusen för att flyga C-klass på Austrianså kan man ju alltid uppgradera sig helt själv på egen hand med nödutgångsplats och förbeställd måltid 🙂

    Visa bifogad bild 37233 Visa bifogad bild 37234

  2. paby den

    +1 på att DO & COs måltider man kan köpa till på Austrian-flygningar är mycket väl värda pengarna! Tycker den varma frukosten är utmärkt och även måltiderna som passar som lunch och middag är kalas för 15 EUR.

  3. jonas c den

    Flög Austrian på samma rutt i våras. En eftermiddagsflygning från Arlanda, och där serverades det en smörgås med tonfiskröra. Den hade Do&Co loggan på sig. Seatblock funkade också, men jag satt i bakre delen av flygplanet, så chansen är nog större att ha ett tomt mittensäte om man sitter där.

  4. Jacob den

    Kommer lite info om förbeställningsdelen i nästa rapport om anslutningsflyget från Wien. Helt enig att det är bland det bättre.

  5. Martin Persson den

    Har gjort denna flygning ett antal gånger senaste året för vidare transfer till Östeuropa. Austrian verkar ha specialisterat sig på smidiga connections till lite mindre städer i Ukraina, Ryssland o.s.v.

    Har man även guldkort (för lounge-access, prio-boarding och fasttrack) så får man i princip hela business-upplevelsen med Austrian på intra-europe flygningar om man även beställer till mat vid bokningen. Är rätt trevligt att få in en varm frukost från Do & Co när man sitter i Economy och grannarna får muffins eller torra smörgåsar att tugga på. Kostar bara 15 euro per segment/måltid. Är definitivt värt det!

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×