
Cathay Pacific Business Class Bangkok – Singapore på Airbus A330
Bakgrund
I mars 2013 använde jag 150 000 US Airways Dividend Miles poäng för att flyga till Australien i First Class. Sträckan var Stockholm-Sydney via Bangkok. Utöver detta bokade jag en Cathay Pacific resa tur/retur till Singapore i Business Class på en Business Saver biljett för cirka 2600 SEK. Biljetterna går endast att köpa genom Thailändska resebyråer eller Cathay Pacifics thailändska hemsida vilket jag använde.
På flygplatsen
Jag tog taxi från Shangri-La Bangkok där jag spenderat två nätter. Jag har ingen status med Oneworld (sparar poäng på Qantas Frequent Flyer) men min Business Class biljett gav tillgång till Cathay loungen. Internet och kaffe var allt jag behövde denna förmiddag. CX713 avgår 12:45 från Bangkok och ankommer 16:10 i Singapore med en flygtid på 2:25.
Lounge: Cathay Pacific First & Business Lounge, Bangkok Suvarnabhumi (BKK), D-piren
Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.
Läs mer om den besökta loungen »Ombordstigning och första intryck
Cathay flyger en Airbus A330 på denna sträcka med regional Business Class. Trevlig besättning och en känsla av ordning & reda. Jag kände mig snabbt avslappnad i mitt säte trots att planet var helt fullt i Business Class – ett gott betyg. Fick trevligt sällskap intill – en tjej från Singapore som studerar mode i London.
Stolen
Denna kabin har sju rader (åtta rader för mittenraden) med traditionella tygfåtöljer och 2-2-2 seating; totalt 44 stolar. Färgschemat är ”Cathay grönt” eller blått på varannan rad.
Stolarna fungerar utmärkt på korta sträckor inom Asien vilket överensstämmer med hur dessa plan används. För längre sträckor har Cathay en betydligt mer avancerad Business Class stol.
Måltider
Trots att flygningen är kortare än Stockholm – London får man en fullständig vinlista och trerätters meny, bifogat nedan. Billecart-Salmon Brut Champagne serveras redan på marken.
Jag valde ”Stir-fried beef tenderloin” som smakade utmärkt. Tyvärr testade jag inget vin på denna resa då jag skulle jobba direkt efter landning i Singapore. Jag erbjöds ett val av två vita viner samt två röda viner (se bifogad vinlista).
Cathay serverar Häagen-Dazs glass till efterrätt, känns lite kul att sitta uppe bland molnen och äta glass.
Service
Trevlig och korrekt besättning som skötte sitt jobb bra trots full kabin. God uppmärksamhet och snabb service.
Besättningen talar utmärkt engelska (vilket inte är så konstigt eftersom huvuddelen troligen kommer från Hong Kong) men är värt att nämnas då alla asiatiska bolag inte håller lika god nivå.
Ankomst
Singapore Changi är min favoritflygplats – lugn och effektiv på alla sätt. Jag var i taxikön på runt 20 minuter från att ha klivit av planet vilket måste vara väl godkänt.
Slutsats
Cathay erbjuder en solid och klassisk Business Class som på denna sträcka ger allt man behöver och lite till. Biljetter till det pris jag betalade ger väldigt mycket för pengarna – rekommenderas.
Helt rätt. Planet på bilden är en 777:a
Håller med, det ser faktiskt ut att vara en 777-300.
Det är en Boeing 777-300, ingen Airbus.
Med lite tur får man ett plan med longhaul business cabin även på ganska korta sträckor, inte helt ovanligt på BKK-HKG, till exempel.
Tack för rescensionen. Fick Du ha en sådan lång stop-over i Bangkok på en award-biljett. Har för mig att det är max 24h?