Air France nya business class Paris-New York

Air France nya business class, invigningsflygningen Paris-New York

Bakgrund

Under våren 2014 offentliggjorde Air France sina nya långdistansstolar, äntligen skulle det bli fully flat i business class även för Air France. I andra halvan av juni sattes det första flygplanet med de nya stolarna i trafik på en av de dagliga avgångarna mellan Paris och New York.

BusinessClass.se var med på den officiella premiärflygningen till New York, kvällsflygningen AF 008 som dagen till ära fått lite extra festligheter både på flygplatsen och i luften. Med på flygningen fanns dessutom Air France & KLMs VD Alexandre de Juniac och Air France VD Frédéric Gagey.

På flygplatsen

Jag anlände Paris strax före kl 16 med flyg från Skandinavien. Flyget anlände terminal 2F medan anslutningsflyget avgick från terminal 2E som används för alla Air France non-Schengenflyg. Terminal 2E består av tre byggnader som fått namnen K, L och M. Flyget till New York skulle avgå från K-piren som är den ursprungliga terminalbyggnaden.

Att byta flyg på Charles-de-Gaulle är numera ganska enkelt, i alla fall så länge man byter mellan två Air France-flyg eller mellan Air France och något flygbolag i Skyteam. Sedan något år tillbaka finns anslutningsgångar från terminal 2F till både K och L-pirerna i terminal 2E. Det är väldigt rakt på sak. Det enda som behövdes var att passera passkontrollen, som var helt tom, och där det dessutom fanns fast track (Accès No 1) som jag kunde använda som guldkortsresenär och resande i business class. Med de nya anslutningsgångarna behöver man inte längre passera säkerhetskontroll när man ansluter till ett flyg utanför Schengen.

Air France nya business class Paris-New York

Air France Business Lounge, Paris CDG Terminal 2E

Foto: Jacob Molin

En dryg kvart efter landning var jag på plats i loungen i K-piren. Air France lounger är generellt trevliga att besöka med en snygg interiör och ofta med champagne och hyfsade viner att dricka. Däremot skulle jag önska lite mer att äta, och så även under detta besök. Det mest matiga i buffén var fruktsallad, yoghurt samt bröd och ost.

Lounge: Air France Lounge, Paris Charles De Gaulle (CDG), Terminal 2E, K-piren

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen påbörjades 30 minuter före avgång med en kort promenad från loungen. Vid gaten valdes jag ut för en extra kontroll vilket innebar en snabb kroppsvisitation samt kontroll av innehållet i mitt handbagage. Bemötande var vänligt och respektfullt, inte så mycket att säga om det.

Vid gången ut till flygplanet möttes vi av första tecknet på att detta var en invigningsflygning. Längs med gången stod en lång rad med leende Air France-anställda med skyltar med olika flyginspirerande texter i sina händer och önskade alla som passerade en trevlig resa.

Air France nya business class Paris-New York

Så här skulle det alltid vara att gå ombord på ett flygplan…

Foto: Jacob Molin

Jag blev varmt välkomnad vid ingången och hittade snabbt min plats 07L som var en fönsterplats på den sista raden i businesskabinen. Kabinen gjorde ett bra första intryck med interiören nästan helt i vitt (eller möjligtvis ljusgrått). Detta var som sagt den officiella invigningsflygningen (i praktisk mening den nionde kommersiella flygningen med de nya stolarna) och allt kändes förstås nytt, fräscht och modernt. Flyget var nästan helt utsålt i samtliga klasser.

Vid stolen väntade kudde, täcke samt en hängare som används om man vill hänga upp sin rock eller jacka hos kabinpersonalen. Allt handbagage placeras på hatthyllan, det finns ingen plats framför stolen, dock med en 1-2-1-konfiguration får alla i praktiken en egen hatthylla.

Air France nya business class Paris-New York

Air France nya business class

Foto: Jacob Molin

Efter alla kommit på plats erbjöds en välkomstdryck, ett val mellan champagne, juice och vatten. Med ett franskt flygbolag fick det så klart bli ett glas bubbel.

Pushback några minuter efter tidtabell kl 19.10 med sedvanlig säkerhetsvideo på engelska och franska. Flygtiden till New York var beräknad till sju timmar och 30 minuter.

Stolen

Air France nya businesstol är i grund samma stol som Cathay Pacific använder, en stol jag testade redan för tre år sedan när den var helt ny och gillade skarpt. Av alla de stolstyper jag testat är denna helt klart en av mina favoriter.  Enligt Air France produktchef är dock deras variant mer avancerad än exempelvis Cathay Pacific då de köpt in fler tillval. Stolen är tillverkad av Zodiac och stolstypen kallas Cirrus.

Air France nya business class Paris-New York

Nya stolen i Air France Affaires

Foto: Jacob Molin

Ombord på denna Boeing 777-200 fanns tio rader uppdelade i sju rader i huvudkabinen samt tre rader i den mindre kabinen bakom galleyt. Kabinkonfigurationen är 1-2-1 med alla stolar placerade så passagerarna sitter vända från mittgången, antingen riktade mot fönstret eller mot kabinens mitt. Sitter man i någon av de två mittstolarna och inte känner sin granne finns en skärm att dra fram. Fördelen med 1-2-1 är annars att alla passagerare har direktaccess till mittgången och man slipper kliva över någon annan.

För Air France del innebär dock förändringen färre antal stolar som kan säljas ombord, på Boeing 777 reduceras antalet från 47 till 40.

Den nya stolen går för övrigt under ”de 3 F:en”: Fully flat, Full access, Full privacy

Underhållningssystemet

Det nya underhållningssystemet är ett rent nöje att använda, snyggt och fräscht med häftiga menyer. Det gamla (och på övriga flygplan, nuvarande) systemet är förvisso okej men är gammaldags till sin utformning och framförallt är skärmarna ganska små.

Air France nya business class Paris-New York

Riktigt fräscht underhållningssystem

Foto: Jacob Molin

Underhållningssystemet kommer från Panasonic och har över 1000 timmar underhållning och menyn på 12 språk. Skärmen är som sagt avsevärt större, 16 tum mot tidigare 10,4 tum, och är touch-screen, dvs man kan navigera genom menyerna genom att trycka direkt på skärmen.

Fjärrkontrollen är även den ny och är fastsatt i en hållare på väggen. Den är uppbyggd som en smartphone med en display där delar av menyn visas och som man kan trycka på. Man kan alltså navigera på tre olika sätt: traditionellt med knapptryckningar på fjärrkontrollen, genom att trycka på fjärrkontrollens display, eller genom att trycka direkt på skärmen.

Air France nya business class Paris-New York

Skåp för hörlurar och personliga tillhörigheter

Foto: Jacob Molin

De brusreducerande hörlurarna förvaras i skåpet bredvid stolen där det även finns förvaringsmöjligheter.

En kul detalj i underhållningssystemet är den chatfunktion som finns inbyggd som gör att man kan chatta med valfri passagerare på flyget.

Air France nya business class Paris-New York

Fjärrkontrollen till underhållningssystemet

Foto: Jacob Molin

Internet ombord

Ingen internet erbjöds ombord. Air France har Wifi på test men ännu har detta inte installerats på fler flygplan och inget beslut har tagits om och i så fall när detta ska ske.

Måltider

Efter start delades menyn ut som även innehöll drinklistan, därefter kom en liten överraskning. Air France har nyligen inlett ett samarbete med The Ritz Hotel i Paris och deras Bar Hemingway. Det innebär att det under ett drygt år framöver kommer erbjudas cocktails komponerade på The Ritz, har man dessutom extra tur får man möta chefbartendern i egen hög person ombord, och just sådan tur hade jag.

Colin Peter Field har varit chefbartender sedan 1994 och har tre gånger utnämnts till världens bästa bartender av Forbes. Han hade inför denna flygning satt ihop en särskild cocktaillista som man kunde beställa från. Som apéritif rekommenderade han Serendipity, också kallad ”France in a glass”, som han själv skapat innehållandes champagne, äppeljuice, calvados och mynta. De flesta gick på hans rekommendation och cocktailen smakade utsökt. Tillsammans med cocktailen erbjöds nötter samt en amuse bouche på en sked bestående av en räka med thaikryddade grönsaker.

Air France nya business class Paris-New York

Välkomstcocktail – Serendipity

Foto: Jacob Molin

Den ordinarie drinklistan bestod av en champagne (Ayala Brut Majeur), ett vitt vin, ett rosévin samt två röda viner, samtliga franska, förstås. Det fanns även ett omfattande utbud av spritsorter med flera olika apéritifs (att dricka före maten) och digestifs (att dricka efter maten). Som apéritifs kan nämnas Aniselikör och Vermouth och som digestifs Calvados, Armagnac, Eau-de-vie och Chartreuse. En liten annorlunda drinklistan än man skulle funnit på ett nordeuropeiskt flygbolag. Det fanns givetvis även ett standardutbud av alkoholfria drycker, kaffe, samt teer från Fauchon i Paris.

Med avgång kl 19 från Paris serverades middag ombord. En vit duk lades på bordet (som är 25% större än tidigare) och måltidsbrickan delades ut med ”gourmetförrätten” som innehöll Air France signaturrätt foie gras samt pilgrimsmusslor och till detta en speciell pastasallad. På tallriken fanns även en skål med sallad. Flygvärdinnan erbjöd två sorters vinägrett samt bröd från en korg. Även drycker erbjöds, jag beställde ett glas Bourgognevin. Jag har aldrig varit någon stor fantast av musslor men foie gras äter jag mer än gärna.

Air France nya business class Paris-New York

Förrätten

Foto: Jacob Molin

Det fanns fyra val av huvudrätt beskrivna i ett löst menyblad med rubriken ”Dagens Förslag”. De fyra valen var biffstek med maximpotatis och bearnaisesås, torsk med polenta och italiensk ost, kyckling med honung- och sojasås och grönsaker, samt slutligen ris med zucchini, äggplanta, curry och riven parmesan.

Det mesta lät tilltalande med biffsteken kändes ändå som ett enkelt val och smakade riktigt bra med den speciella potatisrätten. Jag beställde ett glas rödvin till huvudrätten och kunde välja mellan ett Rhônevin och ett Bordeauxvin, jag valde det sistnämnda. Samtidigt erbjöds ytterligare bröd.

Air France nya business class Paris-New York

Huvudrätten

Foto: Jacob Molin

Bordet plockades av och en liten osttallrik erbjöds bestående petit chèvre och camembert och till detta bröd samt mer vin.

Air France nya business class Paris-New York

Kabinen under middagsserveringen

Foto: Jacob Molin

Slutligen var det dags för dessert. En dessertvagn rullade genom kabinen med tre olika glassar och sorbeter, fruktsallad samt Air France signaturdessert ”trio de desserts” som denna gång bestod av ananas och mandelkaka, minichokladkaka, samt en hallonmacaron. Till detta erbjöds olika likörer och digestifs men då jag ännu hade en del jobb kvar att göra nöjde jag mig med en kopp kaffe.

Air France nya business class Paris-New York

Dessertvagnen

Foto: Jacob Molin

Sammantaget mycket nöjd med middagen med utsökt mat och goda viner. Inom Europa kan maten i business class variera en del från helt okej till ganska omärkvärdigt medan jag på långflygen alltid varit mycket nöjd med maten i business class.

Drygt 90 minuter före landning i New York serverades en snack bestående av ett kycklingspett, en smörgås, yoghurt samt en skål med frukt. Till detta allehanda drycker samt kaffe och te.

Air France nya business class Paris-New York

Snacks 90 minuter före landning

Foto: Jacob Molin

Mellan måltiderna fanns en självserveringsbuffé med drycker och enklare snacks vid galleyt mellan de två businesskabinerna på höger sida. Det är samma buffé som funnits tidigare och som fortsatt kommer finnas även efter kabinuppgraderingen.

Även bartendern Colin fanns på plats under större delen av flygningen. In på småtimmarna när de flesta gått och lagt sig och jag själv var klar med mitt jobb begav jag mig till det främre galleyt där han jobbade och fastnade där i nästan en timme. Han ordnade ytterligare två cocktails medan han engagerat berättade om hur han jobbade med olika smaker och hur olika ingredienser påverkar olika delar av kroppen och hur man med den kunskapen kan skapa effektiva cocktails. En av de mest inspirerande bartenders jag någonsin mött. Han hade hunnit med två returresor före denna, bland annat en resa till Tokyo.

Air France nya business class Paris-New York

Colin Peter Field – Världens bästa bartender

Foto: Jacob Molin

Service

Trots en full kabin höll servicen en utmärkt nivå utan några som helst missar. Personalen var vänlig och uppmärksam och bjöd på all den elegans och finess jag uppskattar. Å andra sidan med en premiärflygning och med VD:n ombord vore det konstigt annars.

Jag gillar för övrigt Air France kvinnliga sommaruniform i ljusblått med tillhörande rött skärp. Mycket elegant! Med det gäller nog att man har en ganska smal kroppsform för att det ska se bra ut.

Sömn

Med ankomst i New York kl 21 (kl 03 centraleuropeisk tid) försökte de flesta ombord få åtminstone någon timmes sömn senare under flygningen.

Den nya businesstolen blir i fällt läge helt horisontellt platt (fully flat). Totalt blir det en säng på 196 cm med en bredd på 68 cm. Längst in i stolskonstruktionen under skärmen finns en liten hylla som blir en förlängning av stolen och hjälper till att bilda sängen.

Air France nya business class Paris-New York

Stolen i business class helt fälld med armstödet uppfällt

Foto: Jacob Molin

Jag tyckte stolen var behaglig att sova och vila i. Alldeles lagom mjuk och med en bekväm kudde och täcke. Stolen kändes också ganska privat med hyfsad avskärmning mot övriga kabinen. Runt stolsryggen finns en rundad skärm och armstödet mot mittgången går faktiskt att fälla upp och ner. I standardläge är det nedfällt och märks inte men med en knapptryckning kan man fälla upp armstödet drygt 30 cm vilket skapar ytterligare avskärmning.

I övrigt kontrolleras stolen med hjälp av de knappar som finns vid sidan av avlastningsbordet.

Air France nya business class Paris-New York

Överlag en behaglig sovupplevelse

Foto: Jacob Molin

Inför natten delades även en necessär ut som finns i fyra olika färger – röd, blå, beige och svart. Enligt Air France ska det vara en liknande modell som användes på den tiden Air France flög med Concorde.

Ankomst

Punktlig landning på New York JFK flygplats några minuter efter kl 21 lokal tid. Fördelen med denna sena avgång är att man kan få en full arbetsdag i Europa och ändå hinna med en transatlantflygning, men det är lite segt att landa så sent.

Fördelen med den sena ankomsten var dock att det var nästan tomt vid passkontrollen och då jag endast reste med handbagage var jag snabbt igenom ankomstformaliteterna.

Samtliga passagerare ombord fick före landning ett certifikat att vi varit med på premiärflygningen, signerad av Jean Philippe Barat, ansvarig för Air France långdistansflotta.

Slutsats

Helt klart en uppgradering för Air France, de nuvarande businesstolarna börjar kännas ganska gamla. Den nya stolen har jag gillat sedan jag testade den första gången för tre år sedan. Bra sovupplevelse, utmärkt med förvaring och alldeles lagom privat. Och jag blev riktigt glad i Air France nya underhållningssystem.

Mat och dryck brukar jag alltid uppskatta hos Air France på långflyg, vilket jag även skrivit i tidigare test av Air France business class.

Servicen på denna flygning var bästa tänkbara, men så var det en speciell flygning och garanterat även för personalen ombord som säkerligen maxpresterade. Trevligt och uppskattat, men jag låter nog mina tidigare test få ge en mer nyanserad och rättvis bild av service och bemötande.

BusinessClass.se rekommenderar

Fönsterplats (A eller L) om man reser ensam eller mittplats (E och F) om man reser med sällskap. Fönsterplatserna är hos Air France markerade som ”Preferred” och kan bara förbokas om man har t.ex. en högre status i Flying Blue. Dessa kan dock väljas av övriga i samband med incheckningen.

4
Populäraste / senaste

  1. Johan Rebel den

    "samma stol som Cathay Pacific använder, en stol jag testade redan för tre år sedan när den var helt ny och gillade skarpt."

    Lustigt så olika man kan tycka. Jag har aldrig gillat CX's stol, och kommer aldrig att göra det heller.

    Johan

  2. GOTATH den

    Très bien Jacob!

  3. rvarttinen den

    Trevlig läsning och bra bilder – som vanligt!

    Förutom alla nyheter, en del som redan har skrivits om här på BC, så kan jag notera att kartan i IFE:n numera tycks ha en slags "flight display". Kul detalj!

    Ser fram emot nästa flygning med AF med de nya stolarna …

  4. Martin Björnström den

    Kul att läsa – fina bilder!

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×