Air France Business Class Paris CDG-Stockholm

Air France Business Class Paris-Stockholm – En ganska omärkvärdig Affaires

Bakgrund

Det här är den andra flygningen på en resa mellan Singapore och Skandinavien med Air France business class (Classe Affaires). Recensionen av flygningen mellan Singapore och Paris hittar du på denna sida.

På flygplatsen

Jag hade en ganska lång anslutning i Paris. Dessvärre finns det inget morgonflyg till Stockholm vid 7-tiden som anslutning till många av långflygen som landar mellan klockan 05 och 06, den första avgången till Stockholm går först klockan 09.45 och situationen är densamma för Oslo och Göteborg. För resenärer till Köpenhamn och Helsingfors ser tidtabellen lite bättre ut.

Väskan hade checkats in hela vägen redan i Singapore där jag även fick boardingkort för anslutningsflyget. Men en lång transfer fick jag tips om att det skulle finnas en ankomstlounge i terminal 2C, den terminal som ligger bredvid terminal 2E där flyget från Singapore parkerade. Loungen skulle ligga före säkerhetskontrollen och vara tillgänglig för alla ankommande premiumpassagerare med Air France. Dessvärre hittade jag aldrig loungen och kön till informationsdisken, där man förmodligen kunde fått hjälp, var både lång och seg. Jag hoppade därför besöket och gick direkt till terminal 2F istället och den lounge som finns för avgående passagerare inom Schengen.

Air France Business Class Paris CDG-Stockholm

Avgångshallen i terminal 2F med fast track till vänster

Foto: Jacob Molin

Det var inte särskilt mycket folk i avgångshallen i terminal 2F men som business class-passagerare hade jag ändå tillgång till Accès No 1 med fast track-kanal genom säkerhetskontrollen med endast en person före.

Piren i terminal 2F har en riktigt häftig design med det mycket speciella taket, däremot är terminalbyggnaden alldeles för liten i relation till det stora antal passagerare som använder terminalen under högtrafik. Även shopping och faciliteter är relativt begränsade.

Air France Business Class Paris CDG-Stockholm

Transithallen i terminal 2F

Foto: Jacob Molin

Även Air France-loungen var välbesökt och det var knepigt att hitta en sittplats, slutligen fann jag ett ledigt bord i restaurangdelen. Under tidigare besök har jag inte varit särskilt imponerad av matutbudet som ofta varit begränsat till snacks och kakor men denna morgon fanns ett frukostutbud klart över förväntan med fruktsallad, yoghurt, bröd, croissanter samt flera olika pålägg som ost och skinka. Alkoholutbudet fanns tillgängligt redan vid 7-tiden, själv nöjde jag mig med några koppar starkt kaffe för få igång hjärnverksamheten och försöka nyttja de två timmarna i loungen till att få lite jobb fixat.

Lounge: Air France Lounge, Paris Charles De Gaulle (CDG), Terminal 2F

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Gate F32 användes för avgången till Stockholm. Vid gaten fanns en separat kö för premiumpassagerare, tydligt separerad och uppmärkt med en röd Sky Priority-skylt, en kö jag både kunde nyttja som Business Class-passagerare och med guldkort. Det är imponerande hur utvecklingen tagit fart med detta i Europa.

Air France Business Class Paris CDG-Stockholm

Gate F32 med priority boarding till höger

Foto: Jacob Molin

Ombordstigningen påbörjades 20 minuter före avgång och vi som stod i Sky Priority-kön fick gå ombord först, något som dessutom både ropades ut och följdes upp. Jag kunde i lugn och ro komma på plats på rad 2 innan övriga passagerare anlände ombord. Före avgång erbjöds kalla handdukar i business class, dock såg jag inga tidningar, varken vid gaten eller vid ingången till flygplanet, och inte heller erbjöds det några ombord.

Beläggningen ombord var god, economy class var nästan helt full och även business class var välfyllt. Med undantag för en sent ankommande transferpassagerare slutfördes ombordstigningen i tid, men sedan var det något som strulade vid gaten och frustrationen hos kabinpersonalen och kaptenen var märkbar. 30 minuter sena kunde vi lämna gaten och efter en manuell säkerhetsdemonstration lyfte vi mot Stockholm med en flygtid på en timme och 55 minuter.

Air France Business Class Paris CDG-Stockholm

Business Class-kabinen

Foto: Jacob Molin

Stolen

Det var en Airbus A320 som tog oss till Stockholm denna förmiddag. Vi var totalt åtta passagerare i business class där mittstolen alltid hålls ledig och har ersatts med ett bord som kan användas för glas eller för avlastning. Att resa i business class inom Europa är komfortmässigt sällan något att bli exalterad över men benutrymmet ombord var i minsta laget, även på den andra raden. Det var inte mycket plats för att sträcka på benen. Jag har tidigare recenserat Air France business class inom Europa, även då på en Airbus A320, och benutrymmet då var betydligt bättre och interiören dessutom klart fräschare och modernare. Det kändes som detta var ett av bolagets äldre flygplan.

Air France Business Class Paris CDG-Stockholm

Business Class-stolen

Foto: Jacob Molin

Förutom business class (på franska kallad Affaires) och ekonomiklass fanns ombord även en tredje klass, premium economy, belägen framför skynket som drogs för efter start. Vad jag kunde se fick passagerare i premium economy samma mat och dryck, däremot får man inget blockerat mittsäte och inte heller tillgång till exempelvis lounge på marken.

Måltider

Med avgång klockan 09.45 var jag osäker på om det skulle serveras frukost eller lunch ombord och funderingen blev ännu mer relevant när vi lyfte först klockan 10.30. Till min glädje visade det sig bli det sistnämnda, det är alltid så mycket trevligare att få lunch eller middag än frukost ombord och i synnerhet när man åker i en premiumkabin.

Lunchen bestod av en liten förrätt, huvudrätt, en ostbit samt dessert. Allt serverades på samma bricka men till skillnad från systerbolaget KLM fanns det inget val av huvudrätt. Förrätten bestod av parmaskinka med honungsmelon och huvudrätten var lax med ris och någon sås. Maten smakade okej men kändes i övrigt oinspirerande, särskilt i en premiumkabin hos Air France som imponerade desto mer med sin mat på flyget mellan Singapore och Paris.

Air France Business Class Paris CDG-Stockholm

Lunch i business class till Stockholm

Foto: Jacob Molin

Bröd erbjöds från en korg samt allehanda drycker från en vagn där det även fanns en stor flaska champagne. Jag beställde rödvin att dricka som var ett ganska gott Bordeauxvin, ville man ha vin var det dock en liten flaska som gällde, faktiskt en petflaska.

Till efterrätt fanns en skål med ost samt en dessert som bestod av en makaron samt en minimuffins. Slutligen erbjöds kaffe och te samt ytterligare drycker innan brickorna samlades in.

Air France Business Class Paris CDG-Stockholm

Rödvin och ett glas vatten

Foto: Jacob Molin

Service

Två män i 40-årsåldern tog hand om serveringen. De serverade först i business class, därefter i premium economy (som också ligger framför skynket) innan de försvann bakåt för att assistera kollegorna i economy class. Detta är i sig inget problem men det tog lite väl långt tid innan någon av dem kom tillbaka och ytterligare lite tid innan vi blev erbjudna kaffe, mer att dricka eller att få brickan bortplockad. Jag hade inte haft något emot att få en extra brödbit och lite mer att dricka och det var synd att inte mer uppmärksamhet gavs till oss längst fram.

De två stewards som serverade var vänliga men kändes i övrigt ganska ointresserade och gjorde inget som helst avtryck. Igen en stor skillnad i servicenivå mot långflygningen mellan Singapore och Paris som jag gått av bara några timmar tidigare.

Ankomst

Efter en molnig start i Paris blev vädret desto bättre över norra Europa. Den stora hamnen i Rotterdam var enkel att känna igen och några minuter senare passerade både Schiphol och kanalerna i Amsterdam utanför fönstret. Senare under flygningen gick det även att skymta delar av Danmark samt Halmstad.

Air France Business Class Paris CDG-Stockholm

Amsterdam med sina utmärkande kanaler

Foto: Jacob Molin

Goda vindförhållanden gjorde att vi trots den sena avgången från Paris landade endast tio minuter sena klockan 12.25 på Arlanda flygplats och taxade till terminal 2 som numera används av de flesta Skyteam-flygbolag.

Det tog ungefär tio minuter innan bagaget kom på bandet. Vissa av de först anländande väskorna var prioritetstaggade och min väska blev slutligen nr 15 att dyka upp på bandet, inte perfekt, men godkänt.

Air France Business Class Paris CDG-Stockholm

Airbus A320-flygplanet på Arlanda flygplats

Foto: Jacob Molin

Slutsats

I stort en ganska omärkvärdig upplevelse, både service och servering efterlämnade en del potential för förbättring. Air France business class är verkligen betydligt bättre på långflygningar än på flygningar inom Europa.

1
Populäraste / senaste

  1. thsred den

    Man får faktiskt tillgång till lounge när man reser Premium Economy, men bara till loungen i terminal 2F (alltså inom Europa).

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×