Air Berlin Stockholm-Berlin

Air Berlin Stockholm-Berlin – Sweet or salty

På flygplatsen

Jag anlände Arlanda 90 minuter före avgången klockan 10.35. Jag hade redan checkat in via internet och tänkte använda boardingkort via mobiltelefonen, som man öppnade via ett SMS. Av någon anledning gick dock inte detta, vid varje försök kom det upp ”too many redirects” på skärmen. Dessvärre går det ännu inte att checka in via automat på Arlanda när man reser med Air Berlin så det var inte mycket annat att göra än att ställa sig i incheckningskön.

Det fanns en separat kö för premiumresenärer som jag kunde använda med ett One World Sapphire-kort, men även vid denna var det ganska lång kö och flera personer hade bagage att checka in. Verkligen synd att det inte gick att skriva ut boardingkort via en automat, det hade varit så snabbt och enkelt när jag ändå enbart hade handbagage.

Air Berlin Stockholm-Berlin

Air Berlin check-in på Stockholm Arlanda flygplats

En fördel i övrigt med att ha One World Sapphire eller Emerald-kort är att man enligt reglerna får ta med två handbagage på Air Berlin, oavsett biljettyp. Utöver detta dessutom en datorväska eller en liten handväska.

Säkerhetskontrollen gick snabbt och jag hann med en sen frukost i Menzies-loungen med yoghurt, bröd med pålägg, juice och kaffe. Vid några av mina besök har de även haft mer stadig frukostmat som omelett, men denna gång var det enbart kontinental frukost.

Lounge: Menzies Aurora Lounge, Stockholm Arlanda (ARN), Terminal 2

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigning 25 minuter före avgång. Priority boarding erbjöds medan övriga passagerare fick vänta vid gaten och detta efterföljdes noggrant. Flyget var nästan helt fullbokat och det var mycket behagligt att få gå ombord bland de första, särskilt då jag hade en del handbagage som skulle stuvas undan i kabinen.

Air Berlin Stockholm-Berlin

Kabinen på Air Berlins Boeing 737-800

En fördel med att ha ett statuskort som One World Sapphire är även att man kan förboka sittplats ombord och dessutom första raden som helt är reserverad för statusresenärer. Jag hade förbokat fönsterplatsen 01F medan en annan man, ganska uppenbart en frekvent resenär, hade valt 01D. Mittensätet 01E förblev ledigt och det var troligtvis den enda lediga sittplatsen på hela planet. Mycket uppskattat med det extra utrymmet, även om första raden som alltid innebär att allt handbagage måste läggas upp på hyllan.

Punktlig avgång med en flygtid till Berlin på en timme och 15 minuter.

Stolen

Flygplanet, en Boeing 737-800, hade 186 stolar ombord, 31 rader i en 3-3-konfiguration. Ganska snygga och bekväma lädersäten i en fräsch kabin med neoneffekter i taket. I övrigt låg komfort och benutrymme ungefär i linje med de flesta flygbolag i Europa.

Air Berlin Stockholm-Berlin

Stolen på Air Berlins Boeing 737-800

Air Berlin har inte business class på sina flygningar inom Europa, det är economy class i hela flyget, däremot om man reser på en Full Flex-biljett kan man förboka en sittplats och de främsta stolarna i kabinen är reserverade för fullprispassagerare och passagerare med bonuskort på en högre nivå.

Vill man ha extra benutrymme går det att köpa en sittplats vid nödutgång, en så kallad XL-stol mot en extra kostnad.

Underhållningssystemet

Skärmar fanns i kabinen som visade flygkarta och flyginformation samt några kortare tecknade serier. Vid armstödet fanns även uttag för hörlurar där det även gick att lyssna på musik via underhållningssystemet ombord.

Inga tidningar delades ut ombord.

Air Berlin Stockholm-Berlin

Skärm med flygkarta

Måltider

Uppe i luften erbjöds Air Berlins standardkoncept inom Europa med kaffe, te och alkoholfria drycker samt en snack med två val – sweet or salty. Allt inkluderat i biljettpriset. Sweet var på denna flygning en påse med äppelbeskvier och salty en liten påse med chips. Jag beställde en kopp kaffe, ett glas apelsinjuice och valde det söta alternativet med äppelkakorna.

Air Berlin Stockholm-Berlin

Servering på Air Berlin inom Europa

Smörgåsar och alkoholhaltiga drycker som öl och vin fanns att köpa från serveringsvagnen, en flaska vin låg på 5 euro. Air Berlin erbjuder även möjligheten att förbeställa varm mat vilket görs via Air Berlins webbsida. Maten kommer från Restaurant Zanzibar på Sylt i Tyskland. De flesta varma rätter kostar mellan 10 och 12 euro, frukosträtter och enklare varma snacks något mindre.

Service

Vänlig och korrekt service utan något särskilt, med ett fullt flyg och en flygtid på 75 minuter hade personalen ganska fullt upp. Ingen särskild uppmärksamhet för mig som statuspassagerare.

Ankomst

Landning tio minuter före tidtabell. Som omväxling fick vi parkera vid huvudterminalen, den hexagonformade terminal A. Det finns mycket att säga om Tegel och det är långt ifrån alltid positiva saker, men att anlända terminal A med enbart handbagage är faktiskt löjligt smidigt, det kan inte ha varit mycket mer än 50 meter att gå från flygplansdörren till bilen som stod parkerat precis utanför.

Vid avstigningen erbjöds varje passagerare en chokladbit av kabinpersonalen.

Slutsats

Fräscht flygplan och acceptabel service för en flygning på 75 minuter. Bra förmåner för statuspassagerare med möjlighet att ta med två handbagage och förboka sittplats på första raden. Upplevelsen på Tegel kan variera från mycket smidig till hemsk, beroende på var flyget parkerar.

4
Populäraste / senaste

  1. Concorde den

    Tror inte man ska förvänta sig något extra som Sapphire. Har rest AB regelbundet som Emerald och det är inget extra då heller.
    Gillar AB. Dom levererar faktiskt det dom säljer. Från A till B utan extravaganser.

  2. Jacob den
    Concorde

    Tror inte man ska förvänta sig något extra som Sapphire. Har rest AB regelbundet som Emerald och det är inget extra då heller.
    Gillar AB. Dom levererar faktiskt det dom säljer. Från A till B utan extravaganser.

    Det gör jag inte heller, mest en punkt som alltid är med i alla tester där det är relevant att nämna något om status. Inte långt kvar till Emerald nu, vi får se om det gör någon skillnad. Annars tycker jag de sköter sig bra, ganska konsekventa och man får i stort det man betalar för.

  3. NyfikenGrau den

    Min standardsträcka, kul!
    Det enda jag har att tillägga är att jag fått seatblock på alla resor med AB hittills, men jag reser nästan aldrig i rusningstrafik. Vet inte heller om det gäller alla OW Sapphire eller bara just AB topbonus gold.

    Tilltugget har försämrats lite dock, från riktig macka för ett par år sedan till snacks som t.ex. chips idag.

  4. AABack2ARN den

    Håller med @Concorde, förvänta dig inget extra på shorthaul. Dock en tjänst som fungerat de gångar jag nyttjat Air Berlin.

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×