
Aeroflot nya business Class på Boeing 777 Moskva-New York
Bakgrund
I början av 2013 fick Aeroflot leverans av sitt första flygplan av typen Boeing 777-300ER, en uppgradering av långdistansflottan som idag främst består av Airbus A330 och Boeing 767 flygplan. Men det är inte bara flygplanet som är nytt, även inredningen och kabinprodukterna har gjorts om. Längst fram i planet finns en helt ny business class produkt med helt horisontellt platta stolar och direkt bakom erbjuds för första gången premium economy, en klass man valt att kalla Comfort Class.
Det första flygplanet sattes i trafik på linjen mellan Moskva och New York medan efterföljande flygplan använts på linjer till Asien, bland annat till destinationer som Hong Kong, Bangkok och Shanghai. Totalt är 16 flygplan beställda från Boeing.
Vi satte kurs mot Moskva för att prova Aeroflots nya business class produkt på en flygning mellan Moskva och New York.
På flygplatsen
Med Moskvas tunga och tidvis oberäkneliga trafik var det snabbaste, enklaste och troligtvis billigaste alternativet att ta flygplatståget Sheremetyevo Express från centrala Moskva till flygplatsen. Tåget avgår från Belorusskystationen med en restid på 35 minuter. Dessutom finns gratis trådlöst internet att använda ombord vilket alltid är uppskattat.
Jag anlände till Sheremetyevoflygplatsen strax efter klockan 13, två timmar innan avgång. Flyget till New York skulle avgå från den nybyggda terminal D, en avsevärd skillnad både i trivsel och passagerarkomfort från den gamla terminal F (tidigare Sheremetyevo-2) som öppnades i samband med OS i Moskva år 1980.
För business class och Skyteam Elite Plus passagerare fanns ett separat incheckningsområde i ena änden av avgångshallen enligt Sky Priority konceptet. Det var ingen som helst kö till de fyra öppna diskarna och jag blev snabbt incheckad av en ung kvinna. Att resa till USA kan kräva en del extra administration men incheckningen gick helt utan problem. Jag fick ett boardingkort med min förbokade sittplats, en inbjudan till Aeroflots lounge och på min väska sattes en gul prioritetstagg.
Efter incheckningen fanns en separat kö till passkontrollen för business class passagerare utan kö följt av en separat säkerhetskontroll. Den sistnämnda var dock av någon anledning stängd vid 13-tiden men det var hur som helst inte mycket folk i den vanliga kön.
Jag gjorde ett snabbesök i Aeroflots Blues lounge för en smörgås och en kopp kaffe. En annorlunda lounge som snarare påminner om en bar än en flygplatslounge i Ryssland. Loungen var välfylld med många passagerare som skulle resa med någon av eftermiddagsavgångarna till USA.
Lounge: Aeroflot Blues Lounge, Moskva Sheremetyevo (SVO), Terminal D
Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.
Läs mer om den besökta loungen »Ombordstigning och första intryck
Ombordstigningen startade 30 minuter före avgång vid gate 26. Ingen särskild kö fanns för business class passagerare men jag lyckades ändå bli en av de första att gå ombord. Endast en passagerarbrygga användes till flygplanet, till andra dörren vilket innebar en vänstersväng för att komma till business class.
Den nya business class kabinen på Boeing 777 gav ett mycket positivt första intryck. En snygg och modern inredning i beigea och mörkgråa färger, stolar i marinblått samt stora och moderna skärmar.
Efter jag intagit min plats 04A blev jag erbjuden ett glas champagne som elegant hälldes upp på en silverbricka vid min plats. Det var dock en annan sort som erbjöds än den som fanns angiven i dryckeslistan och som senare serverades i luften. Det visade sig vara Brut d’Argent Blanc de Blancs från Jura i östra Frankrike, så egentligen ingen champagne utan ett franskt mousserande vin. Före start erbjöds även en necessär samt tidningar från en vagn. Aeroflot är dåliga på dagstidningar och som ej-rysktalande fick jag klara mig med Moscow News. Det hade varit uppskattat med något internationellt som Financial Times.
Pushback 15 minuter efter tidtabell och efter en manuell säkerhetsdemonstration satte vi kurs mot New York med en beräknad flygtid på nio timmar och 20 minuter.
Stolen
Den nya business class stolen var bekväm att sitta i och blir i nedfällt läge helt horisontellt platt, eller ”fully flat”, som lutningen benämns i flygindustrin. Stolen hade också bra förvaringsutrymme, både bredvid stolen (i mitt fall mellan stolen och fönstret) samt snett bakom stolen där det även fanns ställ för en vattenflaska. Lustigt mot passade dock denna inte för de flaskor som delades ut ombord.
Stolens funktionalitet reglerades genom en stolskontroll placerad bredvid armstödet med åtta knappar. Enkel och rak-på-sak att använda.
Totalt fanns 30 stolar i business class, fem rader i en 2-2-2 konfiguration. De flesta flygbolag brukar ha en 2-3-2 konfiguration i business class på sina Boeing 777 flygplan, dvs ytterligare en stol i bredd, så kabinen kändes något rymligare än den brukar göra. En annan anledning till detta var att stolarna var placerade med en viss lutning, ännu en innovativ lösning för att kunna erbjuda platta sängar utan att låta utrymme gå till spillo i kabinen. Stolarna var alltså vända åt sidan och i mitt fall satt jag vänd snett mot fönstret.
Underhållningssystemet
Underhållningssystemet ombord var av typen Thales TopSeries. Det anmärkningsvärda med detta system och hur det installerats i business class är att hela menysystemet flyttats från skärmen till fjärrkontrollen. Istället för att använda fjärrkontrollen till att navigera på skärmen kommer hela menyn upp direkt på fjärrkontrollen, på en pekskärm som man trycker på för att hoppa mellan de olika undermenyerna, ungefär som en modern smartphone.
Underhållningssystemet var en klar förbättring mot de underhållningssystem som använts tidigare på Aeroflot, i synnerhet på Boeing 767 flygplanen där bärbara mediaspelare delas ut i business class men även med det ganska enkla system som används på Airbus A330 flygplanen. Det tog dock en stund att klura ut hur underhållningssystemet fungerade och var man skulle trycka i olika lägen och tidvis var det ganska seg svarsfrekvens från systemet. I övrigt var underhållningssystemet positivt att använda, bra utbud av filmer och TV-serier och bra upplösning på 15-tumsskärmen i business class. Jag saknade dock ett utbud av dokumentärer att titta på.
Ombord fanns även möjlighet att använda trådlöst internet, vilket jag testade. Internetuppkopplingen kan sammanfattas som dyr men välfungerande. 9 MB kostade 22 USD (140 kr), därefter kunde man välja att betala extra per MB man använde. Knappast något man väljer för nöjessurfning. Man kunde dock logga in och ut flera gånger och därmed spara resterande tid till senare under flygningen.
Måltider
Menyn och drinklistan delades ut redan på marken och några minuter senare togs beställning av en första dryck efter avgång samtidigt som jag blev välkomnad och tilltalad med namn av flygvärdinnan. Jag beställde en gin & tonic som uppe i luften levererades tillsammans med trevlig och snyggt presenterad amuse bouche bestående av lax och philadephiaost.
Därefter passerade en dekorerad vagn genom kabinen. En vit duk lades på bordet, bestick och porslin placerades ut och slutligen lades en orange ros på bordet. Dukningen såg mycket elegant ut och jag uppskattar att brickor inte används ombord.
Därefter serverades förrätten som var bläckfisk med potatis, soltorkade tomater och pestosås. Även bröd erbjöds från en korg. Jag har generellt svårt med skaldjur men övriga komplement smakade bra. Jag beställde ett glas vitt vin att dricka och valde det italienska vinet Rivo al Poggio som rekommenderades enligt menyn.
Därefter serverades en ganska traditionell sallad med mozzarellaost följt av soppa med gurka, bulgur och dill. Salladen smakade bra men soppan var något vattnig, jag hade personligt föredragit något tyngre som exempelvis en potatissoppa. Flera gånger erbjöds påfyllning av vin och vatten samt ytterligare bröd.
Det fanns tre val av huvudrätt – biffgryta med polenta, havsabborre med ångkokta grönsaker, eller kyckling med quinoa. Jag valde fiskrätten som smakade mycket bra, särskilt i kombination med den apelsinsås som serverades. Även det italienska vita vinet passade utmärkt med huvudrätten.
Slutligen erbjöds dessert med två val, antingen en pärontårta med kolasås eller vaniljglass med apelsingarnering. Jag valde pärontårtan som var mycket god och beställde även en kopp kaffe som serverades med en chokladbit.
Ytterligare en måltid erbjöds senare under flygningen, denna serverades närmare tre timmar innan landning i New York vilket var lite för tidigt med tanke på den långa och mycket omfattande lunchserveringen som knappast lämnade någon hungrig. Jag hade föredragit om måltiden serverats åtminstone en timme senare. Denna gång var det en enklare snack som serverades. En smörgås med rostbiff och brieost, en varm del bestående av en skål med kyckling och ris, samt vindruvor och två franska macaronkakor som dessert. Jag drack ett glas apelsinjuice till maten och beställde en kopp kaffe efteråt.
Service
Serveringen ombord var klart positiv. I min rad var det främst en flygvärdinna vid namn Valentina som serverade, uppbackad av kollegorna Yury och Elena. Måltidsserveringen var mycket elegant och välkoordinerad och jag blev flera gånger tilltalad med namn.
Jag har för det mesta varit nöjd med servicen i Aeroflots business class, men det kändes som servicekonceptet skruvats åt ytterligare i samband med lanseringen av det nya flygplanet och de nya kabinklasserna Det fanns flera moment ombord som jag inte sett tidigare efter närmare ett dussin flygningar med Aeroflot i business class, exempelvis de silverbrickor som kontinuerligt användes för att servera drycker.
Beläggningen ombord var dock ganska låg med endast tio personer i business class vilket förstås skapade ytterligare bättre förutsättningar för mer uppmärksamhet per passagerare.
Sömn
Efter den långa måltiden valde jag att fälla stolen för att få lite vila. Stolen blev som nämnts helt horisontellt platt i nedfällt läge och var bekväm och ganska rymlig att sova i. Jag sakade dock ett ordentligt täcke att använda, endast en filt delades ut i business class.
Ankomst
Det var mycket inkommande trafik till New York och JFK men vi lyckades ändå landa endast några minuter efter schemalagd ankomsttid. Före landning erbjöds dessutom en present i business class i form av en kartong med te, även detta en nyhet som jag aldrig varit med om tidigare.
I New York var det disigt och regnigt. Aeroflot använder terminal 1 på JFK-flygplatsen, en alldeles för liten terminal för alla de stora flygplan som använder terminalen, vilket slutade med att de fick beställa en pushbackbil för att dra flygplanet på plats vid gaten för att undvika att vi kom för nära flygplanen bredvid. Eftersom jag satt ett stenkast från dörren blev jag först att gå av och kom snabbt fram till passkontrollen som kan vara en riktig mardröm i USA. Dessvärre var det till föga hjälp då bagageleveransen var seg och prioritetstaggen på min väska inte gjorde någon som helst skillnad. Lite tråkigt slut på en annars mycket trevlig flygning.
Slutsats
En ordentlig uppgradering av både service och komfort. Den nya business class stolen håller en mycket bra standard och servicen ombord var utmärkt. Jag gillade även den eleganta serveringen. Det Aeroflot behöver fixa till är ett bättre upplägg på internetuppkopplingen, lite internationella tidningar och magasin, samt ett ordentligt täcke.
På bilderna såg det ut som att stolen var lite ''plastig''? Annars en mycket bra recension Jacob, har dock alltid varit lite skeptisk för Aeroflot.
Härlig rapport! Ska gärna testa Aeroflot's nya produkt.
Trevlig rapport, känns som att Aeroflot har en riktigt bra produkt!
Jag kanske ska ta genvägen via Ryssland nästa gång jag ska till USA 🙂
Jag spenderade mindre än 30 minuter i loungen så det var inte meningsfullt att gå till någon annan terminal.
Tack. Det är en Canon IXUS systemkamera jag använder för det mesta.