Förlorat bagage är alltid en mindre trevlig del av reseupplevelsen, men lyckligtvis finns det bra lösningar. Vi tar en närmare titt på vad amerikanska TUMI gör för att återförena förlorat bagage med sina ägare.

Statistiken för förlorat bagage har under de senaste åren minskat, men likaväl mister tusentals passagerare varje år sitt bagage. Bagagetaggar kan ofta hjälpa till vid spårningsarbetet, men vad händer när de faller av väskan? Vi frågade Magnus Nilsson, som är säljansvarig för TUMI i Norden.

Först och främst ska man givetvis märka sitt bagage med namn och kontaktinformation, men TUMI erbjuder också en egen lösning. Vi har utvecklat TUMI Tracer, som är ett koncept utformat för att göra det lättare att hitta förlorat bagage. Vid hjälp av en unik kod kan vi koppla både kunden och bagaget.

Resväskor och flera andra produkter från TUMI innehåller en metallplatta med en 20-siffrig kod. Ägaren kan kostnadsfritt registrera sin produkt och koden på TUMI Tracers hemsida.

Om en TUMI- produkt blir hittat utan annan kontaktinformation är det möjligt att spåra ägaren. Hittegodsavdelningar och flygplatser runt omkring i världen känner ofta till systemet, och vid hjälp av ett TUMI service center är det därmed möjligt att komma i kontakt med ägaren, berättar Nilsson.

Det finns idag också elektroniska lösningar baserat på GPS- spårning, men TUMI Tracer har existerat länge och är väletablerat. Registreringen används också i förbindelse med olika servicebehov, där till exempel en kund kan prata med ett servicecenter via telefon och båda parter är helt säkra på vilken produkt de pratar om.

TUMI Tracer kräver i utgångspunkten att man äger en resväska eller väska som är en del av programmet, men bolaget säljer också nyckelringar med TUMI Tracer. På BusinessClass.com har du sommaren 2020 möjlighet för att vinna både resväska och nyckelringar, med såklart TUMI Tracer inkluderat. Delta här.

image004