Singapore Airlines har precis lancerat den nya rutt, som förbinder Singapore med västkusten i USA. Den dagliga rutten kommer flygas med ett Airbus A350-900-flyg.
Jungfruresan, SQ32, lättade 09:35 från Singapore Changi Airport i måndags, och landade i San Francisco lite före 09:00 lokal tid. Det flygplan som blev använt på den långa resan var en av bolagets sex nya Airbus A350-900-maskiner, som också råkade vara det flygplan, som var nummer 10.000 att kunna levereras från Airbusfabrikerna i Toulouse till en kund.
Denna rutt er nu den längsta hos Singapore Airlines, och flygtiden kommer variera mellan 14 timmar och 35 minuter och 17 timmar och 45 minuter beroende på åt vilket håll man flyger och årstiden.
Det nya flygplanet är behagligt att resa i, tycker vi här på redaktionen. Kabinen är luftigare, fönstren är större och så har man ju det nya ljussystemet, som Airbus hävdar hjälper lite mot jetlag. Bolaget har sex flyg av denna typ just nu, men har beställt ytterligare 61 stycken. Sju av dom 61 kommer vara A350-900ULR-flyg (ultra long range) som gör det möjligt för Singapore Airlines att åter börja flyga på rutten mellan Singapore och New York, men nu utan mellanlandning.
Stämmer, du har rätt, det var A340-500. När jag åkte hade den economy extra stolar, men verkar som de tog bort dem 2008 och gjorde den all business class:
Singapore Airlines to Launch First All-Business Class Flights From USA to Asia
Huvaligen. 17 timmar i – kan ju få vem som helst att fundera på att ta båten istället.
Lanserat… "den nya rutt"…
Var det inte A340-500 som användes?
Världens längsta non-stop-flygning | Allt om Resor
Ska bli intressant att se hur Singapore Airlines väljer att inreda dessa A350 ultra long haul plan. Om jag inte missminner mig så använde de väl A346 för dessa non-stop US flights förra gången, och endast "economy extra" säten (detta var innan de hade economy extra) i economy.