30 maj 2017 introducerar Singapore Airlines en ny flyglinje från Stockholm Arlanda Airport till Singapore. Linjen kommer att flygas med Airbus A350-900 – det senaste tillskottet till Singapore Airlines flygplansflotta. Den nya flyglinjen kompletterar Singapore Airlines befintliga flyglinje från Köpenhamn och ökar tillgängligheten mellan Skandinavien och Sydostasien.
Flyglinjen kommer att trafikeras fem gånger per vecka med avgångar från Arlanda till Singapore, Changi Airport, via Moskva.
Star Alliance-partnern SAS kommer att samarbeta med Singapore Airlines gällande denna flyglinje. Den nya linjen kommer att ingå i det joint venture-avtal mellan de två flygbolagen som trädde i kraft 2013. Detta innefattar flygningar mellan Skandinavien och Singapore.
Singapore Airlines inkluderar Stockholm i sitt linjenät i samarbete mellan SAS, Swedavia och Singapore Airlines. Flyglinjen lanserades idag av Anders Wahlström, SAS, head of sales Sweden and Finland, Subhas Menon Vice President Europe, Singapore Airlines och Kjell-Åke Westin Airport Director, Stockholm Arlanda Airport.
- – Vi har diskuterat möjligheterna till förbindelser till Stockholm i flera år och är glada över att vi nu kan presentera en förbindelse med den senaste flygplansmodellen i vår flotta, Airbus A350-900. Det är glädjande att vårt samarbete med SAS blir allt starkare”, säger Singapore Airlines vd Mr Goh Choon Phong.
- Detta är ytterligare ett exempel på hur vi tillsammans med partners kan erbjuda fler resealternativ för våra kunder. Vi kan nu föra Sydostasien och Skandinavien närmare varandra genom att möta den ökande efterfrågan på resor mellan destinationerna.
- – Vi ser fram emot att utveckla vårt samarbete ytterligare med Singapore Airlines och därmed kunna erbjuda våra kunder en ny linje från Stockholm till Singapore och även därifrån vidare i Asien, samt till Australien och Nya Zeeland”, säger Rickard Gustafson, vd för SAS.
Omkring 600 svenska företag i olika branscher är etablerade i Sydostasien, som har ett invånarantal på 650 miljoner människor. Regionen beräknas växa med i genomsnitt 5–6 procent per år under det kommande årtiondet, vilket gör den till världens största tillväxtmotor.
Resenärerna kommer att få uppleva Singapore Airlines service i den senaste kabinen ombord på det nya A350-900. Detta inkluderar helt nya säten i Business, Premium Economy och Economy Class. Flygplanet är utrustat med 253 säten, varav 42 i Business Class, 24 i Premium Economy Class och 187 i Economy Class.
Tidtabell Flight | Dagar | Avgångstid | Ankomsttid |
SQ361
Stockholm–Moskva |
Måndag, tisdag, torsdag,
fredag, lördag |
10.25 | 13.30 |
SQ361 Moskva–Singapore |
Måndag, tisdag, torsdag, fredag, lördag |
15.00 |
06.15 (+1) |
SQ362 Singapore–Moskva |
Måndag, tisdag, torsdag, fredag, lördag |
00.20 |
06.00 |
SQ362 Moskva–Stockholm |
Måndag, tisdag, torsdag, fredag, lördag |
07.15 |
08.25 |
Har flugit ARN – DME ett par turer i Business och har lyckats sova någon timme i
de stora stolarna. Tycker dock att deras mat borde vara något mer än en liten sallad
alt. chiabatta. Förstår att de lägger allt krut på långsträckan när alla passagerare är
med och det finns tid men just nu känns Aeroflot som ett alternativ med god mat
och dryck.
Flög via SIN till SYD för ett par veckor sedan i Premium Economy – inte nöjd.. Mellan ARN-SIN i A350 – sämre stolar, sämre service, betydligt bättre SIN-SYD med A380 i bägge riktningarna, betydligt bättre service och mkt bekvämare stolar, dessutom bättre handkontroll till utbudet film mm. Mellanlandningen i Moskva är en pest! Sura ryssar – känns onödigt men när man på hemvägen såg hur många som klev av i Moskva så inser man att den mellanlandningen aldrig kommer att försvinna. Aldrig mer SQ (åtminstone på denna rutt) – det blir BA som tidigare eller Emirates när det är dags att besöka dottern i Sydney igen.
Det verkar som att det finns delade åsikter om Business class stolar på Singapore Airlines A350.
Du kan läsa de två korta recensionerna om produkten.
Skrivet av @Helge Haugen
Min første flygning på Airbus 350-900. | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Skrivet av @matado
Singapore Airlines har fått första Airbus A350 och sätter det in på Singapore-Kuala Lumpur | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
@jerixon Jag har testat lite av varje med SQ i business. Jag är väldigt förtjust i deras breda läderklädda stol. Från CDG och LHR är det 380 och det är ju alltid bra. Den främre kabinen är lite mindre om man föredrar det. Det som skall undvikas är deras regionala business som finns i A330. Trångt och inte lie flat. Du ser på Seat Guru om du har dubbla säten i fönsterraden. 350 har jag bara flugit med Qatar men jag antar att SQ 350 inredning håller hög klass. Det ser ut som du valt de rätta maskinerna i din föreslagna rutt. Flyger själv ut den 5 januari med SQ 380 från LHR plus tyvärr den gamla 330 från Singapore till Brisbane.
Ja, det är den som är en våning upp. Airport Business lounge eller vad den nu hette. Exakt samma som för business. Går att gästa en person. Tror inte det går att komma in någon annanstans. Men är inte hundra på det, kanske är någon annan här som vet bättre [emoji4]