Med sommarprogrammet 2017 startar öppnar SAS nya helårsrutter från Stockholm till München och Krakow. Dessutom ökar SAS antalet avgångar, säten och rutter till populära semesterdestinationer i Europa. Totalt utökar SAS sitt utbud med över 330 000 säten från Skandinavien till Kroatien, Portugal och Spanien och öppnar fem nya rutter från Sverige av totalt 15 nya rutter från Skandinavien.
Idag, den 11 oktober, öppnar biljettförsäljningen till SAS sommartrafikprogram 2017, som gradvis träder i kraft från slutet av mars. I sommarprogrammet introducerar SAS två nya helårsrutter till europeiska destinationer som är populära bland både affärs- och semesterresenärer från Skandinavien. Det handlar om nya helårsrutter från Stockholm till München och Krakow.
– SAS har fler destinationer och avgångar än något annat skandinaviskt flygbolag och vi fortsätter hela tiden att förbättra utbudet till våra kunder. Det gör vi bland annat genom att öppna nya rutter, erbjuda helt nya kabiner, fast track, lounger och snart får vi vår första nya Airbus A320neo, säger Rickard Gustafson, koncernchef på SAS, i ett pressmeddelande.
I tillägg till de nya helårsrutterna ökar SAS antalet avgångar till centrala destinationer i Sydeuropa under högsäsongen. Det innebär att SAS i sitt sommarprogram sätter in 330 000 extra säten och 1800 fler avgångar till Kroatien, Spanien och Portugal från Skandinavien. Man ökar bland annat antalet avgångar på rutterna från Göteborg och Stockholm till Barcelona, Malaga och Palma.
Dessutom öppnar SAS tre nya rutter från Sverige till populära semesterdestinationer i Sydeuropa under sommarens högsäsong. SAS kunder kan se fram emot nya sommarrutter från Stockholm till Lissabon, Shannon och Pristina.
Samtidigt ökar SAS antalet avgångar på inrikesmarknaden från bland annat Stockholm till Göteborg och Malmö samt till en rad affärsdestinationer i Europa som Helsingfors, Milano och Amsterdam.
När du säger "enorma tillväxten" i Göteborg, vad syftar du på då? För det har inte bara gått helt förbi SAS, utan mig själv med..
Om du med inrikes menar destinationerna i Medelhavet, Köpenhamn och dylikt så visst 😉 SAS har tung sommartrafik ut i Europa från GOT, men vintern är verkligen reducerad till CPH och den där småtråkiga ickevänliga transferflygplatsen på östsidan…
Man ska dock inte jämföra äpplen och päron. SAS från Göteborg innebär point-to-point till Berlin. AirBerlin, Air France, KLM, BA, Lufthansa, Brussels Airlines innebär förstås betydligt mer än p2p. Frågan är därför om det finns utrymme tillräckligt underlag för p2p från Göteborg till de flesta av städerna? Sannolikt inte.
Reklamkampanj från någon turistbyrå som just nu syns i Stockholms lokaltrafik.
Som om ni behöver tala om det för oss. På betald reklamplats. 😉
Hej, du har missat att det är gamla siffror 🙂 Vi skall inte fördjupa oss i det ekonomiska läget. Tråden handlade om nya linjer, men faktum kvarstår att den ekonomiskt tillväxten, framförallt inom industrin, är extrem i Göteborg för tillfället. Det arbetar t.ex fler ingenjörer i Trollhättan nu och arbetslösheten är lägre än innan SAAB konkursen. Få Stockholmare känner till CEVT som gått från noll till 1600 anställda på tre år. Mer om det här: CEVT och BRG här: Ny rapport: Göteborg dammsuger landet på arbetskraft | Business Region Göteborg
Med andra ord så missar SAS en tillväxtmöjlighet och lämnar fritt spelrum till BA, Lufthansa och de andra som ökar starkt på GOT….
-Fredrik