Oljeindustrin har det tufft just nu och den så-kallade ”oljelinjen” mellan Stavanger och Houston, dedikerad för olje- och energisektorn i de båda regionerna, har kämpat med lönsamheten. I en intervju med BusinessClass.se i mitten av augusti meddelade SAS VD Rickard Gustafsson att ”oljelinjen” var under diskussion och idag kom beskedet – linjen läggs ner. Istället sätts flygplanet in på linjen mellan Köpenhamn och New York, som förstärkning till de existerande avgångarna.
Den 23 oktober går den sista avgången från både Stavanger och Houston med sista ankomst i Stavanger den 24 oktober. Passagerare som har bokningar efter detta datum kommer få hjälp med ombokning till andra flyg.
Flyget kommer istället sättas in mellan Köpenhamn och New York med avgångar alla dagar utom tisdagar. Flyget går från Köpenhamn kl 18.25 och från New York kl 22.55 och går som komplement till de existerande New York-linjerna.
Precis som tidigare blir det enbart business class på dessa flygningar. Det är ett specialbyggt Boeing 737-400 med endast 44 säten ombord som praktiskt flygs av Privatair.
– Oljelinjen var ett resultat av en kreativ och konstruktiv produktutveckling mellan SAS och våra nyckelkunder inom oljeindustrin och vi har gett linjen en ordentlig chans att utvecklas det senaste året. Dessvärre måste vi konstatera att nedgången i branschen även påverkar oss och därför flyttar vi flyget till Köpenhamn – New York där marknadspotentialen är väsentligt bättre just nu, säger Eivind Roald, Kommersiell chef på SAS, som också var initiativtagare till linjen en gång i tiden.
Biljetterna på den nya flygningen mellan Köpenhamn-New York finns till försäljning från 16 september.
Hej Sas,
Jag skriver från Airbus och måste meddela att vi tyvärr inte kommer att leverera de A330E som ni beställt. Vi har däremot sett till att ni får A330 istället. Tyvärr ingår inte motorerna i detta fall. Ni kan givetvis välja att avbryta er beställning om ni så önskar.
Haha, priceless.
Hur gick det med alla som hade problem/ombokningar etc?
Som tidigare nämnt i tråden fixade jag Lufthansa (efter alla diskussioner med kuntjänst och Tallin) hem från IAH, A380 till FRA, måste säga att jag var sjukt nöjd med den flighten. Toppservice av en mkt trevlig flygvärdinna, mkt bra mat och rikligt med fika 🙂 Även ungarna var glada men sov större delen av resan.
Iaf så enligt inlägg #159 som jag skrev tidigare så skulle jag återkomma till SAS efter genomförd resa med mina extra utlägg (fuelcharge) så skulle de titta på det.
Jag skickade in ett långt mail rörande EU261 och hur dåligt SAS "hjälpt" mig med ombokning etc.
Fick igår (efter 4 dar) följande svar:
"Hej igen!
Jag har nu överfört 6480 SEK till ditt bankkonto, det kan ta upp till 5 bankdagar innan du har pengarna synliga på ditt konto.
Det är min förhoppning att kommande resor ska bli enbart smidiga och positiva upplevelser.
Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag! "
Bra och snabbt jobbat SAS!
Er en 737 noe verre enn en 757?
Screenshot på telefonsamtal? :eek::)