SAS har idag tio flygplan utrustade med trådlöst Internet eller Wi-Fi ombord. Vi frågade Eivind Roald, Koncerndirektör Sales & Marketing på SAS om vi kan vänta oss att fler flygplan i flottan kommer utrustas med detta och svaret är både ja och nej.
Eivind berättar att SAS idag har en flotta på över 150 flygplan varav tio Boeing 737-800 idag är utrustade med trådlöst Internet. Dessa flygplan flyger idag främst på sträckor till Sydeuropa där användningstiden blir längre och värdet större.
”Ta en flight mellan Stockholm och Oslo som exempel – vi behöver komma upp på marschhöjd för att ansluta mot satelliterna, då försvinner 10-12 minuter både vid start och landning. Kvar återstår 20-25 minuter aktiv tid. Våra kunder säger att vi bör fokusera våra investeringar på annat.”
Eivind fortsätter:
”Jag kommer från teknologivärlden (red anmärkning: Eivind var tidigare VD för HP i Norge) och när jag tittar på den utrustning som finns idag med endast 10 Mbit Internet anslutning till 180 resenärer tänker jag att vi inom ett par år kommer få se radikalt bättre teknologi. Kostnaden för att uppgradera alla våra flygplan och den tid det skulle ta är enorm. Jag tror vi skulle se tillbaka på ett sådant beslut och ångra oss”.
Situationen är en helt annat på långdistansflygningar. Alla nya Airbus A330 och A350 kommer vara utrustade med trådlöst Internet när dom börjar introduceras i flottan från 2015.
Vi frågar om inte SAS förlorar kunder när främsta konkurrenten marknadsför just Internet så hårt.
Eivind: ”Det har blivit en grej att erbjuda Wi-Fi ombord men jag tror inte vi tappar kunder på detta, det är så mycket annat som avgör helhetsintrycket”.
Svara & kommentera:
Nu undrar vi – hur viktigt är Internet på korta flygningar inom Europa för dig som resenär?
Det här är intressant – nästa generations Wi-Fi: http://blog.wandr.me/2013/11/fly-fi-provides-incredibly-fast-internet-in-the-sky-most-of-the-time/
Jag har använt SAS internet ibland på ARN-OSL då det ibland funnits tillgängligt. Jag tycker att anslutningen fungerar ganska bra (duger till email, BC, slösurfande etc.) och kanske disconnectar en gång i halvtimmen, vilket jag kan stå ut med. Håller dock med om att det inte är en viktig faktor på korta flygningar.
På längre flygningar ser jag det som ett mycket trevligt komplement som gör att jag kan arbeta mer effektivt under flygresan. Jag inbillar mig att det är en begränsad mängd passagerare som använder anslutningen (den marknadsförs ju inte så mycket), vilket gör att de 10Mbit räcker hyggligt till skillnad på t.ex. Norwegians flighter där uppkopplingen är obrukbar (Aftonbladets förstasida tog 7 min att ladda klart, sedan gav jag upp).
jag slipper gärna WiFi på kortflygen finns gott andra saker att lägga stålarna på tycker jag.
Tillägg, jag är snurrig, det är ingen som sagt något om ifall de behöver Wifi på arbetsdagen, vet inte vad jag kokade ihop i skallen 🙂
Det känns som de flesta här inte riktigt behöver vara uppkopplade på jobbet, för mig är det ett måste och helt avgörande för om jag ska behålla mina kunder eller de ska tröttna på mig.
Gränsen för mig går någonstans vid 3 timmar, längre än så vill de flesta inte vänta på svar. Nu flyger jag inte heller ofta mer än 2 timmar så det är sällan något problem. Riktigt problematiskt blir egentligen bara långsträckor dagtid, i synnerhet om de täcker hela arbetsdagen europeisk tid.
Kort sagt tycker jag SAS resonerar helt rätt, inte så viktigt på korta turer, men desto viktigare på långflygningar.