Den första av åtta Airbus A350 tas i trafik from och med den 28:e januari 2020. Maskinen, en av de mest moderna och bränslesnåla, har flera innovativa teknologier och ger möjlighet till ett mer hållbart resande till och från Skandinavien på långlinjer.

För resenärerna märks detta genom ännu mer bekväm ombordupplevelse som nya säten och några unika lösningar som SAS tagit fram.
Enligt Rickard Gustafson, VD och styrelseordförande för SAS, så markerar introduktionen av A350 en milstolpe med marknadens mest avancerade och bränsleeffektiva flygplan. Utsläppen av koldioxid minskas med 30 procent och bullernivåerna med 40 procent.
På varje flygning kan 300 passagerare och besättning se fram emot en komfortabel kabin, utformad efter återkoppling från passagerare, med en betydligt lägre ljudnivå och ett ombordklimat med bättre lufttryck och luftfuktighet.
Denna första maskin, ingegerd Viking, tas ui trafik den 28:e januari och är baserad i ett av SAS tre hubbar; Köpenhamn. Den kommer trafikera sju lnjer under första året; Chicago, Beijing, New York, Tokyo, Shanghai, Hong Kong och San Francisco.
I moderniseringen av flottan för kort- och långdistans kommer SAS totalt introducera 80 st Airbus A320neo, 5 Airbus A330 Enhanced, 8 Airbus A350 och 3 Airbus A321LR innan slutet på 2023.

SAS A350 unika egenskaper
Taket i kabinen i en A350 är det högsta i flygindustrin, med mer plats för bagagehyllorna, vilket är de största i branschen. En högupplöst kamera är monterad på stjärtfenan och vyn an ses på IFE-skärmarna monterade på stolsryggarna.

SAS Business: 40 säten med 18,5 tums skärmar med hög upplösning, eluttag och USB-uttag för laddning, bättre styrning av sätets position, separat kontroll av ryggstödet, nytt bordsbricka som fälls ihop med en hållare för telefon eller surfplatta. Som säng är sätet minst 196 cm, några även längre och SAS har installerat ett fotstöd som kan ge en lättare fotmassage.
SAS har utvecklat och inrett en välkomstyta vid entrédörren där resenärer hälsas välkomna ombord. Under själva flygningen omvandlas denna yta till en bar för SAS affärsresenärer.

SAS Plus: 32 säten av en helt ny typ. De har ett fotstöd med en förbättrad funktion, 13,3 tums högupplösta IFE-skärmar, eluttag och USB-uttag för laddnng och en avdelare som skiljer Plus-kabinen tydligt från resten av kabinen. Resenärer i SAS Plus och SAS Go har tillgång till en speciell butik med snacks utformad för att uppmuntra passagerare att ta en promenad, detta är ett hälsobefrämjande grepp under tiden man vistas ombord.

SAS Go: 228 säten med 11,6 tums IFE-skärmar med hög upplösning, USB-uttag för laddning en bodsbricka som fälls ihop och en hållare för vattenflaska. Flygplanet är även försett med en övergång mellan gångarna ungefär halvvägs genom Go-kabinen, en tillgång både för passagerare och besättning.

A350 innebär även en bättre arbetsmiljö för kabinbesättningen oh piloter. Förutom rymliga sängar och vilutrymmen ombord har även galley blivit omgjorda att vara mer funktionella med fler och större avställningsytor. Dessutom kommer det finnas iPads ombord för kabinpersonalen för att göra arbete ombord enkalre och smidagare med exempelvis kunna personlaisera service och rapportera fel och brister.
SAS AIRBUS A350
Antal flygplan: 8
Antal säten: 300 (40 SAS Business / 32 SAS Plus / 228 SAS Go)
Max. startvikt: 268 ton
Max. last: 50 ton
Längd: 66.9 m
Vingspann: 64.8 m
Marschfart: 910 km/h
Räckvidd: 13 800 km
Bränsleförbrukning: 0.028 liter/säte och km
Motorer: Rolls Royce Trent XWB