Den 1 januari 2015 gör SAS ett antal större förändring i bonusprogrammet EuroBonus. De huvudsakliga förändringarna innebär färre intjänade poäng på billiga biljetter, att kontinentala Europa börjar räknas som en region vid poängintjäning, samt lägre kvalificeringsnivåer för EuroBonus Gold och Diamond. Vi har mött EuroBonuschefen Nils Lindhe för att få en förklaring på de förändringar som görs och varför de görs.
Minskad yield – det eviga bekymret
Det är yielden som är SAS stora problem, även om antal passagerare ökar och beläggningen ombord blir bättre är yielden för låg, vilket enkelt förklarat innebär de pengar som SAS tjänar per såld biljett. Detta är en generell trend i industrin men som slagit hårt mot SAS i den prispress som råder. Förändringen i intjäningen görs alltså med syfte att bättre matcha biljettpriset, betalar man mer för sin biljett ska man tjäna mer poäng.
Vi frågar Nils Lindhe varför förändringen kommer så plötsligt, det är inte mer än två år sedan nuvarande struktur infördes då man istället pratade mycket om enkelhet. Kunde man inte förutsett och planerat för detta redan då?
– När vår nuvarande struktur infördes år 2012 var det ingen som hade räknat med den utveckling som skulle ske. Prispressen har verkligen varit tuffare än någon kunde förutspå. Vi blev helt enkelt tvungna att göra denna förändring.
Han ser att en stor del av utvecklingen följer den som varit i USA och är inte främmande för att man i framtiden kommer gå över till ett helt revenue-baserat system med som exempel en intjänad poäng per spenderad krona och sedan bonus för exempelvis guldkortsresenärer. Detta ligger dock långt bort, inte minst då det kräver mycket jobb och stora ändringar i systemen. Ytterligare en svårighet med detta är bokningar som görs via resebyråer.
I den nya strukturen som börjar gälla 1 januari nästa år kommer intjäningen delas upp i fyra olika nivåer. Som exempel på flygningar i Norden tjänar man i SAS Go (ekonomiklass) 250 poäng på de billigaste biljetterna och 500 poäng på lite dyrare biljetter. I SAS Plus (premium economy) tjänar man 750 poäng för rabatterade biljetter och 1000 poäng för de dyraste biljetterna.
På långflygningar görs en liknande uppdelning där även SAS Plus (premium economy) och SAS Business (business class) delas upp och ger olika mycket poäng beroende på hur mycket man betalat för sin biljett. En flygning till New York kan ge mellan 3000 poäng och 8000 poäng beroende på biljett och kabinklass.
Det finns idag inga konkreta planer på att förändra intjäningen i EuroBonus hos andra flygbolag, i de flesta fall ligger de redan idag på vettiga nivåer enligt Nils, men naturligtvis går det inte att utesluta framtida justeringar.
Europa – en gemensam zon för intjäning
Tidigare har Europa delats upp i en rad olika zoner men högre intjäning desto längre man åkt. Från 1 januari blir det enbart två zoner – en zon för Norden och Baltikum och en zon för resten av Europa. Man kommer följaktligen tjäna lika många poäng om man flyger från Skandinavien till Hamburg eller Amsterdam som till Aten eller Malaga.
Nils Lindhe förklarar att basuträkningen ligger i businessdestinationerna i norra Europa, destinationer som London, Amsterdam, Bryssel och Frankfurt. Det är dit de flesta åker, och så klart inte minst affärsresenärerna. De destinationer som ligger i södra Europa är i första hand semesterländer som Grekland, Spanien och Malta. Biljettpriserna dit är oftast lägre men ger idag generöst med poäng. Igen handlar det enligt SAS om att skapa en bättre relation mellan biljettpris och poängintjäning.
Europa kommer dock fortsatt vara uppdelat i zoner när det gäller poänguttag för bonusresor, fortsatt kommer fler antal poäng krävas för en resa från Skandinavien till södra Europa än till norra Europa. Detta kan tyckas ologiskt och vi undrar varför man inte har en Europazon även för poänguttag. Nils förklaring är att det idag finns så många andra sätt att tjäna poäng och pekar på allt från kreditkort till matinköp och tidningsprenumerationer. EuroBonus går allt mer från att vara ett frequent flyer-program till att bli ett lojalitetsprogram med partners inom andra områden.
Sänkta kvalificeringsnivåer för guld och diamant
För att kompensera förändringen i intjäning kommer SAS sänka kvalificeringsnivåerna för guld och diamant. För att få EuroBonus Gold kommer det krävas 45.000 poäng eller 45 enkelresor (mot 50.000 poäng/50 enkelresor idag) och för EuroBonus Diamond 90.000 poäng eller 90 enkelresor (mot 100.000 poäng/100 enkelresor idag). Nivån för silver kommer förbli oförändrad och just silvernivån ser Nils Lindhe som mycket konkurrenskraftig jämfört med konkurrenterna.
För EuroBonus Diamond är högsta prioritet enligt Nils att få ett bättre personligt bemötande (recognition), både på marken och i luften, något som idag inte fungerar särskilt bra. Under andra kvartalet 2015 kommer man tillsammans med Amadeus göra uppdateringen i systemen så alla Diamondkort får EBD-prefix, då kommer exempelvis kabinpersonalen kunna se vilka ombord som är diamantmedlemmar. Från början fanns en tanke att skapa en temporär workaround under senhösten 2014 (som BusinessClass tidigare berättat om) och som skulle fungera enbart inom SAS fram till den stora uppdateringen gjordes, men denna blev för komplex och man valde till slut att inte genomföra denna.
Under tiden kommer en del fokus ligga på events, exempelvis anordnas en antal events under julhelgerna som en julkonsert i Stockholms stadshus.
Framtiden för bokning av bonusbiljetter
Vi passar också på att fråga om det är något annat som är på gång inom EuroBonus. Enligt Nils är den främsta prioriteringen är att få på plats en funktion som gör att man själv kan boka Star Alliance-bonusresor på SAS webbsida. Idag är det enda alternativet att ringa SAS för att be deras telefonsupport kontrollera tillgänglighet. Detta är mycket resurskrävande och det finns en vinning både för SAS och för kunderna med att få igång en onlinebokning.
Fler flygbolag är på gång att införa denna funktion med en handfull flygbolag under 2015, ett implementeringsarbete som görs i samarbete med Star Alliance i Frankfurt. Exakt när det blir SAS tur på väntelistan vet inte Nils och han vill inte spekulera. Men desto snabbare desto bättre.
Redan vid årsskiftet är dock planen att införa möjligheten att boka Amex 2-4-1-resor online, dock än så länge endast på SAS egna flygningar. Det finns för övrigt inga planer på att ändra struktur, intjäning eller förmåner för de nya Amexkorten.
De som har biljetter som hamnar i kläm
De nya intjäningsreglerna släpptes den 27 november 2014 och börjar gälla den 1 januari 2015. Vi frågar vad som gäller för de som bokat innan den 27 november för resa under 2015. Kommer de få poäng enligt gamla eller nya systemet?
– För de som hamnat i denna situation går det bra att kontakta EuroBonus via kontaktformuläret på SAS webbsida så försöker vi lösa detta. Detsamma gäller för de som har ett kvalificeringsår som hamnat i någon gråzon, då går det också bra att fylla i kontaktformuläret så gör vi en bedömning av varje enskilt fall, avslutar Nils.
Jag ska vara lite fräck också nu. Denna artikel lät som en artikel som kunde varit i EB Travel Mag eller vad den heter. Nu är väl inte BC journalistik, men några tuffa frågor hade ju varit på plats.
Ser man en risk med att folk överger sin lojalitet?
Ser man en risk att folk inte kommer köpa Plus i samma utsträckning?
Hur resonerade man att detta skulle tas emot när man släpper sådana här försämringar med så kort framförhållning?
Dessa är ju bara några exempel.
Tack för artikeln dock. Var ju några intressanta saker även om mina frågor kvarstår. Deras svar var ju inte direkt oväntade. "Vi gjorde det för vi var tvungna" är ju sammanfattningen.
Vi har aldrig skrivit någon review på SAS nya Plus longhaul-stolar. Vi har överhuvudtaget aldrig sett dessa i verkligheten och då blir det väldigt svårt att ge ett omdöme. Det enda som finns är en nyhetsartikel som skrevs i samband med att bilderna släpptes. Är det möjligtvis den du tyckte saknade kritik? Det är väldigt svårt att kritisera en ny stol enbart baserat på dataanimerade bilder och ett kort informationsblad, utan uppfattning om komfort och upplevelse.
Jag tror att det till viss del handlar om felaktiga förväntningar. Vi är i högsta grad opartiska och går inte någons ärenden. I de tester som publiceras finns alltid såväl positiva som negativa åsikter. I testet som nyligen publicerades av Lufthansas nya premium economy kan du som exempel läsa kommentarer om att stolen gick att fälla för långt (vilket gjorde det väl trångt för de bakom) och att det var för lite mat.
Däremot rent praktiskt är vi fortfarande bara två personer som jobbar med BusinessClass på heltid. Vi har varken tid, resurser eller alltid kunskap att ta ställning i alla frågor och då gör vi inte det. Då fokuserar vi istället på nyhetsartiklar där vi är sakliga och försöker reda ut vad som gäller och nyttja de kontakter vi har för att få svar på praktiska frågor som är svåra för våra medlemmar att få svar på via de normala kanalerna, något som brukar vara mycket uppskattat. Ett mycket aktivt forum innebär också att det ibland finns en poäng att låta våra egna åsikter vara för att istället låta våra medlemmar bilda sin egen uppfattning och skapa opinionsbildning.
BusinessClass är ett unikt koncept som inte liknade något annat när vi startade för fyra år sedan. Några personer kommer hit enbart för att läsa redaktionellt material, några för att diskutera i forumet, några för att leta deals eller information och några för att se om vi kan hjälpa till med kontaktvägar in i reseindustrin. Av erfarenhet har alla sin egen syn på vad BusinessClass är medan vi som driver sidan måste försöka finna en balans.
Det jag främst läser av i dina kommentarer är att det tydligare skulle behöva definieras vad som är vad – vad som är tester med egna åsikter, vad som är nyheter med ren fakta och vad som i grund är förklaringar på frågor/diskussionsämnen i forumet som vi tagit vidare, som vi ofta av praktiska skäl skriver som artiklar för att det ska vara enklare att hitta. Själv skulle jag för övrigt tycka det var kul med någon krönika/ledare per vecka med lite åsikter, men det finns ingen tid till som det ser ut just nu.
Nej då, kritik är sånt man får ta. Det jag däremot noterar rent allmänt är att det ibland finns en övertro på att om något har skrivits och diskuterats i forumet ska vi automatiskt ha läst och fångat upp det, framförallt när det kommer till intervjuer, och det är verkligen inte realistiskt med tanke på allt som diskuteras och i sådan detalj. Inte minst om man ska gå kritiskt fram krävs det att man är ordentligt insatt och förberedd, annars är det nästan bättre att låta bli.
Vad jag förstår så är Spanien ett av områderna som SAS siktat på att ändra med den nya poängstrukturen. Som trogen resenär till Alicante så tycker jag mig ha ganska bra koll på priserna till Alicante. I intervjun säger Nils Lindhe att yielden rasar. Utan att ha tillgång till SAS siffror, så är jag 100% säker att yielden idag är bättre än för ett år sedan. Priserna till Alicante har gått upp kraftigt. Planen går fullsatta. Om SAS inte tjänar stora pengar på Spanien så ska SAS lägga ner sin verksamhet för att man gör nått radikalt fel nånstans och inte skylla på bonusprogrammet.
Jag kan till viss del förstå att SAS tycker att man har tjänat för mycket poäng till Spanien och att en korrigering behövs. En korrigering är enligt mig nånstans mellan 20% och kanske max 40%. Men vad SAS nu gjort är att man sedan i sommras höjt priserna kraftigt, kanske uppåt 60-150%, samtidigt som man nu reducerar intjäningen kraftigt, ca 60%. Det är ingen korrigering eller förändring. Det är en ren slakt.
Ett exempel, 1 miljon rean som kom för ca 1 månad sedan, så här såg det ut Stockholm – Alicante i April 2015 bara timmar efter att rean släpptes
SAS vill under en rea ha 1500-2200 kr för en enkel biljett i Go, under lågsäsong, som bokas 6-7 månader i förväg. April var för övrigt ingen speciell månad utan det ser i stort sett likadant ut alla månader, mars och maj hade ett antal biljetter för 3600 kr enkel. Och anledningen till att SAS kan hålla denna prisnivå är att planen har gått fullsatta. Så jag köper inte snacket om att yilden har rasat. Sorry Nils, det är rent skitsnack!
Alicante är en destination där flygtiden är ca 4 timmar. Det är ganska lång tid. För mig är WiFi en väldigt viktigt produkt i sammanhanget. Poängen har varit detta ENDA som har lockat mer och varit anledningen till att jag valt SAS. Men att betala 4-5000 kr t/r i GO utan WiFi, utan mat för att få 3000 poäng finns inte på min radar. Jag och många andra kommer att välja Norwegian eller kanske Ryanair från och med nu. Det är först nu yielden kommer vända ner för SAS.
Hade gärna gjort det både längre och mer ingående men tyvärr kom detta ganska oväntat med usel timing, vi har haft minst sagt fullt upp med annat denna vecka (ny design, stort event i onsdags, lanseringar av nya domäner m.m). Ligger dessutom hemma med en kraftig förkylning men valde att göra det ändå för att minska trycket i forumet en aning. Intervju med rinnande näsa är inget skoj.