Ryanair gör under 2015 en storsatsning på Köpenhamn Kastrup och blir därmed en ny konkurrent till SAS och Norwegian i den danska hubben. Sju nya linjer öppnas under 2015, en följd av beslutet att flytta trafiken från Malmö Sturup över sundet till Köpenhamn, även detta en del i Ryanairs strategi att satsa mer på större och mer etablerade flygplatser.
Den 26 mars 2015 startas nya linjer från Köpenhamn till London Luton (2 avgångar/dag), Milano Bergamo (1 avgång/dag) och Warszawa Modlin (1 avgång/dag). London och Milano kommer senare utökas med ytterligare en daglig avgång.
I september tillkommer Madrid och Rom Ciampino (1 avgång/dag vardera) och i oktober Bryssel Charleroi (2 avgångar/dag) och faktiskt även Stockholm.
Flyglinjen mellan Köpenhamn och Stockholm (Skavsta) blir ett intressant alternativ för boende i södra Stockholm och Södermanland men med endast en avgång per dag (kl 11.05 från Köpenhamn och kl 12.40 från Skavsta) blir det svårt att locka dagspendlare och affärsresenärer.
Enough is enough!
Vad var det som var oklart i mitt tidigare inlägg? Man behöver inte alltid få sista ordet i en "konverastion."
För att det inte ska vara några missförstånd skriver jag samma kommentar en gång till.
Kan vi hålla oss til ämnet som är Ryanair och flygningar till/från Köpenhamn.
//Moderator
Oops vad kluven jag blir, får bita mig i tungan ordentligt. Tycker nog vi kan lämna politiken utanför BC för det är det detta handlar om och inget annat.
Nu synes jeg du er lidt "snål" – Plus koster kun 11.000 det er da et enkelt valg for den medvetna resenär 😉
Köpenhamn nobbar Ryanair | Nyheter | SvD
"Anställda i Köpenhamns kommun får inte längre flyga med flygbolaget Ryanair. Stadens överborgmästare Frank Jensen (S) anklagar det irländska flygbolaget för social dumpning med hänvisning till löne- och arbetsförhållanden."
Härliga nyheter så här på morgonen 🙂
Ska bli intressant att se om de kommer utöva utpressning genom att skära ner på Billund….
Jag tror ändå på att Ryanair i längden kommer kapa åt sig en stor andel av Skandinavisk luftfart.
Misstänker att det här beslutet skickade upp Sverige ett pinnhål när man prioriterar för expansion.
Det ska mycket till innan jag aktivt väljer att sätta mig på ett Ryanair-plan, men jag känner på intet sätt att de missköter sin verksamhet – de har bara en annan företagsprofil.