AV: Mikeswe

Gjorde en överraskningsbokning åt min mor för ett tag sedan och tänkte därför rapportera (blir dessutom min första reseberättelse). Flygen var enligt följande:
3/6 GOT-FRA Lufthansa Business
3/6 FRA-LHR Lufthansa Business

(övernattning LHR)

4/6 LHR-SIN SQ First
5/6 SIN-MNL SQ Business

Var riktigt nöjd att få till dessa som en födelsedagspresent till min mor. Att tilläggas kan, att hennes ombordupplevelser är mestadels charter i stil med Thomson, Apollo osv.

Resan började på Landvetter där jag snabbt skyndade mig fram med passen till incheckningspersonalen innan min mor tog sig fram för att bevara överraskningen.

Trodde dom bara skulle skriva ut boardingkorten till Heathrow, men ganska snabbt sade dom: – Ja, vi ser ju här att ni kommer att ansluta med flyg till…Sin…

Snabbt avbröt jag diskussionen med “Just det, vi skall till London ja”).

Tjejen i incheckningen insåg direkt vad det var frågan om och hängde med på tåget ;).. .. lite viskande gav hon mig separata samtliga boardingkort till Manila uppåtnedvända och spelade med:

– Ja, du hämtar ut väskorna i London då, (blink blink)? Sedan får ni ha en bra vistelse i London (blink, blink)!

En inget ont anande mor lös upp.. – Ja London! Vad trevligt! :)..

Absolut !.. vi var i god tid, så passade på att sätta oss i SAS loungen, där man snabbt verkar kunna konstatera att man verkat avskeda diskpersonalen eftersom allt numera serveras på papptallrikar och pappmuggar? (dock fanns glas och bestick). Däremot liknade loungen ett varmkorvsskalas där pappen som låg utströdd i loungen (verkar som även städpersonal kortats ner).

IMG_2448.jpg

GOT-FRA

Första flygningen, och ett av de mest spännande momenten på början av resan. Har ju flugit en del Lufthansa business senaste åren men har faktiskt inte tidigare tänkt så mycket på den beryktade gardinen förrän jag upptäckte tråden här på forumet. Därför satt jag ivrigt och väntade.

“Fasten seatbelt” skylten hade bara hunnit släckas, och ett par sekunder efter kommer ett mindre korståg på 4 personer rusande ifrån ekonomi och tar över Businesskabinen. Gardinen då öppen.

Det gick några minuter och de fyra personerna ifrån bakre delen hann att utföra sina behov, tills en av flygvärdinnorna drog igen ena gardinen. Den andra delen blev hängande kvar på sniskan.

IMG_2454.jpg

Dock så verkade flödet avmattas p.g.a. detta.

Maten bestod av “tre små kalla rätter” i tapasform. Serveringen genomfördes av en trött tysk flygvärdinna som verkade ha en förkärlek till att slå ner brickorna hårt och i en lite hård ton fråga, “-behöver ni dricka?”

IMG_2455.jpg

Maten var ätbar, och det som smakade bäst var efterrätten i form av Tiramisu.

Eftersom serveringen sedan påbörjades i bakre kabinen, såg man inte av någon personal i Business tills landning förrutom vid 2:a brödserveringen. Efter att ha väntat I c:a 20min på kaffe, så fick jag använda knappen för att påkalla lite uppmärksamhet och även om en flygvärdinna då kom springande relativt snabbt så fick hon återigen gå bak i kabinen och hämta kaffe ifrån en av Ekonomi-serveringsvagnarna.

Överlag en ok flygning. Kan hålla med om (som tidigare rapporterat i forumet) att nuförtiden är seatblock det största plusset i LHs Businessprodukt.

FRA-LHR

Planet landade 15min sent i Frankurt långt ner vid A-gates. Planet till London avgick ifrån B24, dvs en rejäl promenad. 30minuter till avgång för FRA-LHR flyget när vi landade och såg både “go to gate” och sedan ”boarding” ungefär halvvägs till gaten.

Efter en manuell passkontroll p.g.a. trasiga självscanningsmaskiner vid ca 13.55 var jag ganska säker på att vi skulle förlora vår connection…. men inte.. trots boarding blinkande i c:a 20min så hade man inte ens påbörjat prio boarding när vi kom fram. Fullt med folk vid gate, och en smärre kalabalik.

Meningar som “preparations not ready yet” och “boarding will be delayed” hördes i bakgrunden av ett mullrande folkhav..

Vid 14.00 (ordinarie avgångstid) började man boarda.. boarding klar vid 14.20. Fullt i C med 6 rader

IMG_2458.jpg

Tyvärr blir det nu ett antal händelser som följer:

· Man hade tappad slottiden p.g.a. förberedelser (tydligen sent inkommande flyg).
· Vilotid. Efter ca 30min meddelar piloten att nu var det dags att byta besättning på Lufthansa (p.g.a vilotid).
· Piloter byts vilket tar lite tid.

Efter en lång väntan kom därefter meddelande

· Vädret har försämrats och “lightning danger” i Frankfurt, varför ingen pushback kan ske.

Efter 1h 45min i väntan på marken börjar CC servera mat och dryck i Business. Som överraskning ser jag att det är samma tapas som på GOT-FRA flyget (dock minus Tiramisu, plus rabarberkräm och någon gräddsås). Sen dryckservering.

Precis när glaset fyllts på med ”husets röda” börjar pushback.. snabbt börjar man åtminstone dricka upp vin/vatten. Maten hämtas omgående in och vinglaset bokstavligt dras ifrån handen. Ingen förlust för vår del, men man hörde några ”verdammt” i sätena framför

Nu snabbt iväg c:a 2h försenade.

Väl i luften beställde jag återigen ett glas vin+vatten, som båda nu serveras i plastmugg. Dessutom gjordes inga försök till att stänga gardinen och full kö till toalett ifrån Ekonomi till C ;)..

IMG_2461.jpg

Skall väl säga att här började jag också bli lite orolig för baggaget, med tanke på den kalabalik som hade uppstått innan, så jag var mycket glad att se väskorna på bandet vid ankomst.

LHR-SIN

Efter en natt på Hilton Garden Inn vid Hatton Cross och ett kvällsbesök på närliggande The Green Man, så var man ganska utvilad för dagens flight.

Som en avstickare kan sägas att jag ofta har en natt i London mellan flyg, och kan verkligen rekommendera Green Man om man bor på flygplatsen och vill ha hederlig engelsk pubmat. Härlig pubkänsla.. känns country-side..

Vi tog en taxi till flygplatsen, och var där i bra tid 06.30 (c:a 3h innan avresa). Incheckningen gick smidigt. Redan där känner man det lilla extra av Singapore Airlines (lite slingrande växter vid First Class incheckningsdisk, blommor). Mycket fint.

Efter incheckningen så blev vi tillfrågade om vi ville ha buggy till First Class loungen, vilket vi tackade ja till. Efter en smidig Fasttrack, en våning ner, så stod vår Buggy redo med First Class / Suites skyltar.

IMG_2479.jpg

Efter en snabb färd till loungen, så blir vi mötta av en mycket trevlig värd, som frågar om färden och allt gått bra.Absolut, blir svaret! Vi visas därefter in i Singapore Airlines First class lounge. När vi sätter oss ner så sträcker värden fram två gyllene kuvert och säger ”detta är er inbjudan till The Private Room i Singapore”.

IMG_2493.jpg

Loungen på LHR tyckte jag var verkligen gemytlig, och var vid hela vårt besök helt tom! Tyvärr pågick lite arbete utanför, vilket var lite tråkigt, men inredningen gottgjorde för detta.

IMG_2484.jpg
IMG_2486.jpgIMG_2487.jpg
IMG_2489.jpg

Vi satte oss ner vid ett matbord, och direkt kom menyn fram. Bådas ögon föll på Eggs benedict. Lite orolig för att orka, det som komma skall i matväg, bad vi om en liten portition. Dom garanterade att denna verkligen var i bra storlek. Skulle säga att det var perfekt storlek och det var otroligt gott!

IMG_2492.jpg
IMG_2495.jpg
Eftersom vi ville spara oss lite till flyget så uteblev det flytande guldet. Dock var det ”endast” Laurent Perrier La Cuvee som serverades.

Sen kom uppropet i loungen. Även om vi hade sagt att vi mer än gärna kunde gå själva till gaten, stod Buggyn återigen parkerad framför ingången. En snabb färd till gaten och boarding påbörjades. Vid främre ingången där Business / First boardade möttes vi av CC. Här börjar den nästintill obeskrivliga servicen.

Vi hann knappt att sätta oss i sätet, förrän vår steward Stanley och stewardess Hoon kom och hälsade oss välkomna med efternamn, därefter frågade om det var ok att addressera oss med Mr./Mrs.+ efternamn.

Därefter direct frågan” Would you like some Champagne”? Well, of course, blev svaret! Vi började med Dom Perignon 2009, som lätt slank ner och gjorde kullerbyttor ända ner till magsäcken. Vi hann knappt dricka upp förrän nästa glas var serverat. I varje kabinsvep togs vi omhand, direkt med frågan ”Would you mind if I top off the champagne”. -Don’t mind if you do !

IMG_2499.jpg
IMG_2517.jpg

Stanley/Hoon var två av de mest serviceinriktade personer jag träffat (utanför flyindustrin inräknat). Med ständiga leenden, var dom där varje minut, varje sekund (utan att vara för närgångna).

Innan start kom kabinchefen ut och hälsade på oss. Med lite sorgsna ögon sade hon:

– Oj, det blir en lång flight till Singapore, hela 13.5h. Jag hoppas verkligen ni kommer finna er tillrätta.

Jag sade att vi nog kommer att överleva detta, medans man sträckte ut sig i det extremt stora sätet på denna 777 och återigen sippade på ett glas Dom.
IMG_2580.jpg
IMG_2581.jpg

Sen bar det iväg. Väl uppe i luften, så dröjde det inte länge förrän det stod en skål jordnötter på plats med cashew, honungsrostade valnötter, champagnen fylldes på. Stanley frågade snällt om vi inte ville testa Krug 2004 också, eller om vi föredrog att dricka Dom hela resan. Väldigt svåra val, men här bytte vi över till Krug.

Den s.k. brunchen serverades.

Förrätten föll på citrusmarinerade räkor, som var otroligt god.

IMG_2514.jpg

Till huvdrätt hade jag bokat Book-The-Cook och lobster thermidor. Efter att ha läst ett antal omdömen om att denna inte skulle vara bra ifrån Singapore, så tvekade jag lite innan avresa. Dock var det för sent att avboka (Hoon ställde även frågan om vi ville ha det vi beställt från BTC, men var inte på tal om att byta). Ångrar inte en sekund att jag gjorde BTC. Hummern var härligt gratinerad, mycket smakrik och det var dessutom en rejäl bit hummer som kom ut. Eftersom man kommer ifrån kusten är man uppväxt med att äta hummer, och kan säga att jag definitvt har ätit bättre, men skulle vilja säga att detta var så bra det går ”up in the air”.

IMG_2528.jpg

Stanley fastställde att ifrån just London så brukar passagerare vara nöjda med hummern, vilket är helt förståeligt!

Ytterliggare ett ”pop!” hördes ifrån galley, och därefter fylldes ett nytt glas Krug 2004 på, och tillsammans med Lobster Thermidor var detta en utmärkt kombination.

IMG_2533.jpg

Till efterrätt serverades Gotham black, som bestod i en mycket trevlig chokladsorbet, chokladcreme och körsbärskompott. Tydligen passade Krug även till detta

IMG_2583.jpg

Efter matserveringen, och ett antal glas Krug senare, så satte sig Stanley ner på knä och pratade med oss, och frågade var vi skulle osv. Jag berättade om överraskningsresan, att min mor fyllde år för ett par dagar sedan och att endast vetat idag att hon skulle flyga Singapore Airlines och första klass.

Han lös upp, och med en hjärtlig sprucken röst säger han ”Wow, you are a definitely a very good son”.

Får säga att jag blev berörd över den otroliga hjärtliga stämning som utstrålades både ifrån Hoon och Stanley. Kanske var det champagnen som gjorde sig påmind, men allt kändes otroligt .. just det ”hjärtligt”. Även om man flugit en del First Class innan, var detta första gången på Singapore Airlines, och servicekonceptet är definitivt utöver det som kan räknas som ordinärt. Att kunna vara så nära utan att vara påflugen är en konst.

Efter brunchen så frågade man om vi ville ha lite dimmad belysning. Detta tyckte vi båda var en god idé, och valde vi att titta på lite film.

C:a 30 minuter in i filmen avdimmas belysningen något, och 4 personer ifrån CC (Kabinchefen, Hoon, Stanley och en tjej till) kommer ut och börjar sjunga ”happy birthday to you”. Dom sträcker ut ett kort dom skapat under de dryga 30 minuter de fått till hands att veta att de har ett ”födelsedagsbarn” i kabinen. En bricka bestående av någon typ av choklad/vaniljtårta kommer ut, Singapore Airlines nallar och kabinchefen hade även tillverkat/vikt en blomma med det material dom haft att tillgå ..

IMG_2550.jpg
IMG_2557.jpg
IMG_2558.jpg

Stanley meddelade att det var hans chefs idé och han hoppades vi uppskattade det, då som han sade ”var gjort med hjärtat”. Otroligt fint och uppskattat, och bara tyder på vilken nivå man lägger sig på när det gäller service med hela hjärtat.

Efter en 5-stjärnig brunch, födelsedagskalas ombord och den goda servicen valde vi att sova på saken.

Eftersom vi var de enda passagerarna i First, så bäddades fönsterplatserna medans vi satt i mitten och pratade med varandra.

Hoon frågade om hon fick lov att väcka oss till middagen (som lite konstigt sker innan landning kl. 05.40 i Singapore). Men både jätteräkor och och pork belly gick definitivt ner.

IMG_2567.jpg
IMG_2575.jpg

Sängen var mycket bekväm (har sett kommentarer på internet att den skulle vara hård, men absolut inget jag märkte något av.

För att avsluta.

Vad skall man säga? Singapore Airlines tar definitivt servicekonceptet på en nivå utanför standard.

Med en sådan resa, kan jag definitivt glömma en liten detalj såson att man släppte på Business / Ekonomipassagerare i samma sekvens som First Class i London, men kommer aldrig glömma den otroliga service som vi fick på SQ305! Definitivt en upplevelse både i mjuka värden och hård produkt där endast fantasin sätter gränserna.