Bakgrund och introduktion
I och med att det var en lång nattflygning från Buenos Aires upp till Houston kändes det rätt suktande att uppgradera denna sträcka till Business class när det dök upp ett erbjudande vid onlineincheckning. Frågan var bara om det skulle vara värt ca 5000 kronor som det ändå skulle kosta?
På flygplatsen
Incheckningen gick smidigt och jag fick mitt bagage prioritets-taggat hela vägen till Stockholm (även om jag var tvungen att hämta ut det och checka in det igen i Houston). Den vanliga promenaden genom tax-free-butiken efter passage av säkerhetskontroll. Jag tyckte att det såg ut att vara lite väl förmånliga priser här innan jag insåg att de hade prissatt allt i amerikanska dollar. Var även oklart med växlingskursen vilket gjorde att det blev lite knepigt att utnyttja de sista argentinska pesosen. Tog mig istället vidare till den gemensamma Star Alliance-loungen för ett kort besök innan det var dags att gå till planet.
Lounge:
Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.
Läs mer om den besökta loungen »Ombordstigning och första intryck
Boardingen började nästan en timme innan avgång i sedvanlig amerikansk anda med många olika prioritetsklasser. När jag kom till gaten hade de redan hunnit stänga business-ombordstigningen men det var inga problem att få komma in den vägen när jag visade mitt boardingkort.
Stolen och underhållningssystemet
Stolen var av typen som går att fälla ner och få helt horisontell vilket är bekvämt på dessa långa flygningar. En liten nessesär, en filt och kudde låg och väntade i stolen också.
Underhållningssystemet bestod av en hyfsat modern anläggning med många olika filmer och flera spel. Dock ingen musik men flera ljudböcker istället. Jag antar att de utgår ifrån att folk lyssnar på sin egen medhavda musik istället. Men det är lite märkligt att det fortfarande finns en massa musikval kvar som när man tryckt sig vidare bara visar sig vara tomma.
Måltider och Service
På denna flygning bjöds det på en middag och strax innan ankomst till Houston även frukost. Middagsserveringen tog ganska lång tid då business-kabinen var helt fullsatt. Detta gjorde att jag tillsammans med många andra beslutade mig för att skippa efterrätten som bestod av glass med valfri topping, till flygvärdens stora förvåning.
I övrigt var det här nog den sämsta business-måltid jag ätit på ett flyg såhär långt. Väldigt tråkig mat. Jag tyckte nog rent av att ekonomi-klass-lasagnen jag åt på vägen ner från USA var godare. Det jag fick var en aptitretare i form av en jätteräka med dressing därefter en grönsallad med vinegrett. Jag valde kycklingbröst med ratatouille och polenta (majsgröt). Den smakade i princip ingenting och kycklingen var rätt torr. Efter detta fanns det möjlighet till en liten ostbricka med en hårdost och någon sorts brie. Även denna hoppade jag över.
Till frukost fick man välja på cornflakes eller omelett med svamp. Jag valde cornflakes av någon anledning men borde väl ha tagit omeletten såhär i efterhand. Jag trodde man skulle få båda men det var visst antingen eller.
Sömn
Stolen var som sagt helt horisontell och fungerade bra att sova i. Dessvärre fick jag väldigt tandvärk uppe i luften så jag fick ta en värktablett för att det skulle gå över och det tog en stund innan den verkade och jag kunde somna.
Ankomst
Ankomsten var odramatisk med den sedvanliga utmätningen av bagage och inckeckning på nytt. Fanns även någon sorts fast track för den nya säkerhetskontrollen i Houston men jag vet inte jag tyckte den verkade gå så mycket snabbare än någon annan kö. Dock fick man privilegierna att slippa ta av sig skorna i denna.
Slutsats
Jag vet inte om jag skulle säga att det var värt 5000 kronor extra för denna business-resa. Maten var tråkig, servicen var väldigt amerikansk och tjenis och gör mig inget egentligen men blir kanske inte så exklusivt. Stolen däremot var skön och bra men hade jag vetat att jag skulle få så ont i tanden att jag knappt kunde sova ändå hade jag ju lika gärna kunnat sitta i ekonomiklass och våndas.
Det var inget av flygen med den konfigurationen jag flög så jag kan inte riktigt svara på hur upplevelsen var. Även på British Airways finns det väl vissa säten som är bakåtvända men jag vet inte heller där hur det upplevs eftersom jag inte åkt med dessa heller.
Hur var konfigurationen i kabinen, @Jonas Forslin? På SeatGuru verkar det som om vissa säten är vända bakåt (http://www.seatguru.com/airlines/United_Airlines/United_Airlines_Boeing_767-300_B.php) vilket jag ogillar. Om så var fallet, hur upplevde du detta?
Jacob: Ja det stämmer att de körde servering utan bricka. I alla fall till middagen. Det är ju helt klart plus i kanten.
Sven: Jag fick poäng enbart som för en ekonomi-flygning.
De amerikanska flygbolagen brukar väl inte vara kända för sin flygmat, även om jag har en känsla av att det blivit något bättre numera.
Är det för övrigt korrekt som det ser ut på bilderna att ingen bricka användes för middagen? I så fall är det ett stort plus i kanten.
Fick Du poäng( EB?) motsv economy eller business?