Bakgrund och introduktion

Efter min semester i Thailand med omnejd var det så dags att åka hem till kyliga Sverige igen. Precis som på nedresan företogs den av Turkish Airlines via Istanbul med en av deras inhyrda 777 från Jet Airways. Jag hade redan innan avresa från Sverige sett till att boka in min på plats 1D då jag vet att det är en av de gamla förstaklass-sätena som på den här flygningen säljs som business class. Grejen var bara att när jag bokade den platsen så stod det fortfarande att jag skulle få åka en A340. Därför var jag osäker på om min platsreservation fått hänga med över till 777 när de bytt flygplanstyp.

På flygplatsen

På flygplatsen stegade jag fram till incheckningen för Business class var en disk öppen och den var upptagen men gick lika bra med disken för självincheckade passagerare där det inte var någon kö alls. Mitt nätta bagage på sammanlagt 40 kg (tillåtet 30 kg i business utan status) taggades med prioritets-tag och checkades hela vägen in till Stockholm. Ingen reaktion över mitt överviktiga bagage trots att jag inte lagt in mitt guldkort i bokningen. På boardingkortet stod det fortfarande att jag skulle få sitta på säte 1D men ännu vågade jag inte ta ut något i förskott! Fick även en fast track-kupong för att kunna använda mig av den snabbare säkerhets- och passkontrollen. Hon glömde dock ge mig en inbjudan till någon lounge eller i alla fall någon förklaring till vart jag kunde gå.

Gick hur bra som helst att komma in i en av de otaliga Thai-loungerna på flygplatsen dock trots att jag inte lagt in mitt guldkort som sagt. De bara blippade boardingkortet och så var jag välkommen. Jag trodde Turkish anlitade Louis Tavern för sina icke-status-kunder? Nåja smidigare än vad jag trodde.

Lounge:

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

De var ivriga på att komma iväg från Bangkok verkade det som. Final call och påskyndande vinkningar till passagerare 40 minuter innan avgångstid. Inte heller vid gaten blev det någon ändring av mitt säte 1D! Nu börjar det brännas! Eftersom jag tydligen var bland de sista passagerarna att komma ombord (40 minuter innan avgångstid) hade de redan lossat en av gångbryggorna och jag fick använda den ensamma som var kvar. Blev en trevlig vänstersväng väl ombord på planet och ända fram i främre kabinen till 1D. Hurra!

Ingen som verkade bry sig om att försöka ta hand om mitt bagage eller så dock. Finns ju inga bagagehyllor ovanför huvudet i förstaklass-kabinen så jag stuvade in min lilla väska under det lilla sätet framför mig. Efter en stund kom en flygvärdinna och bjöd på några alkoholfria drycker.

Stolen och underhållningssystemet

Stolen var bred och bekväm. Fanns massage-funktion och massa inställningar att göra för att anpassa den till vilken ställning man behagade för tillfället med hjälp av en touch-skärm på sidan av stolen. Även en liten pall mitt emot där man kunde ta emot besökare och sitta och samtala under resan (med tillhörande säkerhetsbälte) vilket min stolsgranne utnyttjade (varvid jag tryckte upp avskärmningsskärmen medan de var borta). Fanns även dörrar att stänga  om sig ut mot mittgången.

Underhållningssystemet bestod av en stor skärm på väggen mitt emot med ett gediget utbud av filmer och musik. Jag brukar vilja följa planets resa genom den interaktiva kartfunktionen men den fungerade inte under första delen av resan. Även den här resan liksom nerresan verkade de ha problem med underhållningssystemet och de var tvungna att starta om det (vilket tar ungefär 15 minuter) en bit in i resan. Vet inte om det är Turkish Airlines underhållningssytem som inte riktigt vill vara med på Jet Airways utrustning eller om det är sådana problem även på de övriga 777:orna. Mitt underhållningssystem hängde sig också strax innan ankomst till Istanbul men då var vi så pass nära ändå så det spelade inte så stor roll.

Måltider och Service

Den här gången var måltidsserveringen mycket kvickare än på nerresan då det tog närmare 3 timmar från start innan matserveringen var avslutad. Tror att beläggningen var ungefär densamma så jag vet inte riktigt vad de höll på med på förra resan som gjorde att det tog sån tid. På under 2 timmar var allt serverat och klart. Dock var servicen lite ouppmärksam tycker jag. Ingen påfyllning av dryck om man inte bad om det. Till frukosten glömde de dessutom att servera mig min varmmat som jag hade kryssat i innan jag somnade.

Tycker att maten var helt ok men fortfarande inte riktigt den bästa flygplansmat jag ätit. Bättre än nerresan dock då de lyckats bättre med saftigheten i fisken och det även fanns såser till de rätter jag beställt. Soppan var väldigt god.

Sömn

Lyckades sova 6 timmar ungefär på denna resa. Coolt med stjärnhimmel av fiberoptik i taket i förstaklass-kabinen. Skönt också att kunna stänga in sig lite när man ska sova. Eftersom matserveringen var mycket snabbare denna resan hann jag också få mer sömn vilket var väldigt uppskattat.

Ankomst

Efter frukost tittade jag på en dokumentär om valhajar innan mitt underhållningssystem la av och helt plötsligt var det dags att spänna fast sig för ankomst. Jag trodde att det var minst en timme kvar av resan nästan men eftersom underhållningsystemet var paj kunde jag inte följa med. Piloten var väldigt tidig med att be ombordpersonalen att sätta sig ner också. De satt säkert i 30 minuter innan vi landade.

Jag var bland de första av planet i Istanbul och stegade med raska steg iväg mot säkerhetskontrollen då jag vis av erfarenheten från nerresan visste att det skulle kalabalik där. Även så denna gång. Ingen som kollade statuspassagerarnas boardingkort till prioritets-kön och även denna gång mynnade den ut i en kö som fick delas med ekonomiklass-passagerarna och allt tog som vanligt en evinnerlig tid.

Eftersom det forfarande var så pass tidigt på morgon var  det inte så mycket folk i loungen i Istanbul och jag hann hitta ett bra bord för att äta lite frukost igen innan det var dags att åka vidare.

Slutsats

Trevligare upplevelse än nerresan. Och det berodde inte bara på att jag fick en plats i förstaklass-kabinen utan även på att matserveringen var lite kvickare och jag därmed kunde få lite mer sömn. Jag skulle dock fortfarande säga att servicen är lite sådär ok, ingen som visar dig till din plats och tar hand om bagage eller eventuella kavajer. De försökte prata turkiska med mig ofta trots att de borde ha lärt sig efter en stund att jag inte pratade turkiska. Lite missar under matserveringen men generellt helt ok.

Ankomsten till Istanbul med säkerhetskontrollen är dock fortfarande lika rörig som alltid.