Bakgrund och introduktion
Hemresa efter några dagar (första besöket) i Istanbul. Då det var en bokning via SAS och som dessutom (fråga inte varför eller varför bokningen gjordes via SAS – var inte undertecknad) var bokad som SAS Plus. Då TK inte kör Premium Economy till Stockholm var jag helt inställd på att jag hade en väldigt dyr Economy biljett i min ägo.
På flygplatsen
När jag ska checka in (var min första resa med *A Gold-status) så letade jag efter en Business disk men hittade inte det. Då jag hade sällskap med en kollega så jag letade inte utan gick till Economy-disken. Kvinnan påpekade då att jag var bokad i Business och därför kunde gå till priodisken som låg längre bort som en separat disk. En positiv överraskning då jag var inställd på coach. Jag orkade inte gå bort utan checkade in när jag ändå var på plats. Ett minus blev dock att mitt bagage inte blev prio-taggat då de inte hittade några sådana i den avdelning vi var i. Vänligt bemötande. Då jag påtalade att min bokning inte gjorts när jag var EBG och frågade om hon inte kunde lägga in det sade hon att det inte skulle gå (det gick på ditresa). Priokö i säkerhetskontroll – gick rätt smidigt. Tillbringade sedan någon dryg timme i Turkish fantastiska lounge.
Lounge: Turkish Airlines CIP Lounge, Istanbul Atatürk/Yesilköy International (IST), International Terminal
Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.
Läs mer om den besökta loungen »Ombordstigning och första intryck
Ombordstigning i tid och med Prio-boarding. Intrycket ok med välkomnande cabin crew. Färgsättning och allmänt standard i kabinen inget exceptionellt. Innan avfärd bjöds på (alkoholfria) drycker. Tog en (alltför) söt jordgubbsdryck. Tidningar (internationella) erbjöds också. C-kabinen var knappt halvfull. Jämte mig satt tydligen kaptenens fru och barn. Tror dottern (typ 5 år) fyllde år för till gaten kom en kartong levererad som innehöll en tårta till henne som attackerade efter take-off.
Stolen och underhållningssystemet
Stolen business stol av ”inter Asia” typ i konfiguration 2-2. Klart över vad man numer är van med på Europa flygningar. 3 rader i C. Underhållningssystem av standardsort med skärm i tak som visade sedvanliga korta underhållningsfilmer.
Internet ombord
Nej,
Måltider och Service
Menyer delades ut efter take-off med ett separat blad för drycker. Därefter dryckesservering där jag valde champagne (kommer inte i håg sort) som serverades tillsammans med lite nötter. Måltiden kom knappt en timme efter take-off. Servering på bricka där förätt, efterrätt, smör, ost och efterrätt fanns. Bröd serverades separat. Förrätt var lite blandade turkiska meze samt fylld aubergine i marinad. Till detta lite mer bubbel. Riktigt gott. Av varmrätterna som fanns att välja mellan, sauterade räkor, pasta med tomat och kycklingspett med marinerade och grillad paprika och zucchini samt stekt potatis hade jag valt det senare. Inte något i den högre kulinariska skolan men gott. Till detta ett rödvin som jag tror var ett vin från Rhone som var helt ok. När måltiden var klar så avrundade jag med en espresso. Omservering av vin såväl under måltiden som senare vilket jag utnyttjade då det ju var en lördagskvällsflygning. Har ju läst om rätt varierande standard i servicenivå för TK men jag tycker att de låg på en ok nivå på denna flight. Uppmärksamma men inte påträngande eller forcerade.
Sömn
Var inte aktuellt.
Ankomst
Ankomst några minuter efter schedule. Mitt bagage var inte priotaggat men kom relativt snabbt ändå.
Slutsats
Blev en trevlig flygning i business vilket jag inte förväntat (men kanske hoppats på). För en Europa flight en riktigt bra och prisvärd produkt (men då hade jag ju betalat SAS plus och inte Turkish business, vet inte vad det skulle ligga på.
Körde fyra sånna här Europaflygningar med Turkish i businessclass förra helgen (ARN-IST-MAD-IST-ARN) och produkten ombord är fantastisk! Full servering oavsätt tid på dygnet av kockklädd, särskilt avsatt CC för businessclass. 3 av 4 flygningar var med A321 och 1 med en ny 737-800. Alla med precis samma utrustning ombord bestående av deras breda säten, eluttag och TV-skärmar för i armstödet för varje säte.
Turkish dåliga sida är markservicen och flygplatsen Ataturk. Dom kan bara inte lyckas med en boarding och få iväg planet i tid, vilket gör mig till en nervös resenär när jag har tider att passa osv. Och i Turkish-loungen blev jag nekad ett rum att sova ut i några timmar på morgonen.
Kompletterar din recension med lite bilder istället för att skriva en egen:
Visa bifogad bild 37216
Visa bifogad bild 37217 Visa bifogad bild 37218 Visa bifogad bild 37219 Visa bifogad bild 37220 Visa bifogad bild 37221 Visa bifogad bild 37222 Visa bifogad bild 37223 Visa bifogad bild 37224 Visa bifogad bild 37225 Visa bifogad bild 37226 Visa bifogad bild 37227 Visa bifogad bild 37228 Visa bifogad bild 37229 Visa bifogad bild 37230 Visa bifogad bild 37231 Visa bifogad bild 37232
Jag tror @011430121 menar att du verkar ha laddat upp en stor mängd dubletter och tripletter (om inte mer) på dina bilder.
Det positiva med TK väl just (Guld-)Loungen i Istanbul (och Moskva VKO) samt
maten ombord. Service ombord varierar liksom även kvalitén på hårdvaran. Flög
Astana (TSE) – IST häromnatten med bredan fina stolar i Business men de går
inte att luta många grader bakåt vilket är trist på en skapligt lång "nattflygning".
Va 17, såg det nu. Måste blivit nått fel. Sorry!
Stämmer bra överens med mina erfarenheter. Fantastiskt bra, om än dysfunktionellt flygbolag.