Bakgrund och introduktion

Utbildning i Kapstaden följdes av tre dagars safari utanför Johannesburg. Nerresan provade jag på A380 för första gången men nu var det en 340 – dock första gången C med SWISS på longhaul.

På flygplatsen

Efter mer än tre timmars transfer till flygplatsen i en minibuss var jag rätt mör. Mer än 35 grader ute gjorde sitt till också. SWISS incheckningsdesk låg naturligtvis längst bort i hallen men när jag väl hittade den så gick allt smidigt utan att för den skull sticka ut. Fick voucher till en tredjeparts lounge (kommer inte ihåg namnet men den opererades av Menzies). Ingen priority lane i security men inte så mycket kö ändå. Väl inne airside så blev det lite rusa runt och införskaffa sista-minuten-presenter till familjen. Hann sedan med ca 1 tim i loungen innan det var dags att bege sig mot gaten. Loungen var lite instängd men utbudet var ok med lite varm mat. Var dock mer interesserad av en riktigt kall öl vid det laget.

Ombordstigning och första intryck

Boarding hade börjat när jag kom till gaten. Två kontroller innan man kom till bryggan – lite omständigt. C och F boardade i främre ingången. Svängde höger mot plats 10K. Konfigurationen är 1-2-1, 2-2-1. Jag satt på den sida där alla platser var singelplatser. Kabinen rätt ljus och gav ett bra intryck. C delen 38 säten i min kabindel. Det finns också en mindre C kabin med 9 platser bakom F kabinen – den känns säkert intimare. När jag hittat platsen blev jag erbjuden champagne, juice och vatten. Valde Champagnen naturligvis. Det hade börjat regna och även åska vet inte om det var därför men vi lättade först en halvtimme försenade.

Stolen och underhållningssystemet

Stolarna är full-flat av den typen som är saxande (dvs i nedfällt läge är fotdelen i ”armstödet” på framförvarande stol). Minus för att förvaringsutrymmena vid sätet är små pga detta. I övrigt gott om utrymme och rätt bekväm stol även om massagesystemet gick igång ibland utan att jag tryckt på detta. Underhållningen rätt standard på denna typ av flight. Funkade utan problem redan innan take-off.

Internet ombord

Nej

Måltider och Service

När vi nått machhöjd så erbjöds en drink, rätt begränsat utbud så det blev ett glas champagne igen. Sedan togs beställning på mat upp. Valde bort ankbröst och en grönsallad till förmån för gravlax med en fänkålssallad som förrätt. Till det ett glas vitt. Sedan en köttbit (alternativen var en fisk av något slag samt Älper Macaroni. Till det ett glas rött (Merlot). Jag är ingen efterrättsmänniska så nöjde mig med ost efter detta. Man kom inte och erbjöd påfyllning av vinet så jag fick be om detta för att ha något gott att smutta på till osten. Överlag var maten ok. Servicen var också ok men inte mer, ingen som någon gång frågade om det var något mer man ville ha eller om man ville ha påfyllning etc. Innan landning frukost som även den var ok men med extremt torrt bröd.

Sömn

Efter middag så såg jag klart på den film jag slötittat på till maten. Sedan bäddade jag ner mig. Skönt med ett säte som blev full-flat till skillnad från A380 sätet när jag flög ner till Sydafrika. Brukar ha svårt att sova på plan generellt sett men trots att det var för varmt i kabinen så fick jag några timmar och vaknade inte förrän frukostserveringen redan passerat mig.

Ankomst

Landade fem minuter efter utsatt tid på terminal E. Den ligger separat. Då jag hade short Connection så blev det stessigt för att uttrycka det milt. Kom i alla fall av planet rätt smidigt.  Även om man i högtalarna meddelat att alla ”borde” hinna med anslutningar så hade det uppskattats om FA hade kommit och berättat gate och så…Nu blev det en rejäl språngmarsch med uppehåll för att ta tåg till A terminalen, kö i security och pass. Hann i alla fall.

Slutsats

Bra hårdvara men hade nog förväntat mig lite mer spets i bemötande och service, utan att det för den delen var dåligt.