Bakgrund och introduktion

Jag och min man hade några Flying Blue-miles att använda och när vi såg Stockholm-Réunion PromoAward i premium economy för två personer för 120000 miles och €632.90 (kontantpris över 15000kr/person) bokade vi omedelbart. Redan på Arlanda fick vi veta att avgången från Orly skulle vara två timmar försenad.

På flygplatsen

Då vi flog från Arlanda så var vi tvungna att byta från Roissy Charles De Gaulle till Orly flygplats. Det gick helt utan besvär med Cars Air France-bussen. Bussen är gratis om man är Flying Blue-guldmedlem eller om man flyger till/från vissa bestämda destinationer. Orly har tydligen sett bättre dagar men tack vare Sky Priority passerade vi snabbt genom bag drop, immigration och säkerhetskontrollen och upp till loungen.

Ute vid gaten var allt kaotiskt, hundratals passagerare utan någon form av kö. Flera ur personalen gick omkring men tiden för ombordstigning passerade utan utrop. Ungefär en halv timme efter tiden fick Sky Priority passagerare gå ombord.

Lounge:

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Air France har en speciell konfiguration av 777-300ER för flyg till Frankrikes utomeuropeiska områden, den så kallade ”carribean”-varianten. Den har bara två rader business class, fyra rader premium economy i en egen kabin och 422 stackare i economy. Business och premium economy passagerare går ombord genom första dörren och det gick lugnt och skönt. Det fanns gott om plats för handbagage och kabinen var ljus och rymlig.

Stolen och underhållningssystemet

Sätena själva såg lite gamla och slitna ut, men Air France har börjat renovera premium economy-sätena i juli. Sätet är bara lite bredare än economy men man får breda armstöd och ungefär 10 cm mer benutrymme. Sätet lutar sig tillbaka i sitt eget skal så det inkräktar ej på bakomvarande passagerares utrymme. Det finns ett benstöd som fälls ut från sätet och ett fotstod under sätet framför. Varje säte har sitt eget eluttag. Jag fann sätet mycket bekvämare än det normala långflyg-economy-sätet och mycket mindre klaustrofobiskt.

Underhållningssystemet var också något gammalt med dålig bildkvalitet, liten skärm och dåliga synvinklar. Det ska också bytas ut snart. På vägen tillbaka från Réunion var det ett något modernare system med en större och bättre skärm och USB. Utbudet var däremot ganska bra med nya och gamla filmer och tv-serier.

Måltider och Service

Inför starten fick vi ett glas champagne (Jacquart Brut) eller juice. När vi var uppe började middagsservicen med en aperitif och varma handdukar. Premium economy-kabinen hade en egen flygvärd och servicen var hyfsat snabb. Besättningen var trevligare än jag förväntade (baserat på Air Frances rykte), på vägen tillbaka var flygvärden mycket vänlig och mindes vilka passagerare som pratade engelska.

Menyn bestod av:

Rökt lax med grönsaksstavar
Tilapia med rödbönssås och jamspuré eller ångkokt kyckling med honung- och sojasås och strimlade grönsaker
Ost
Persikokaka

Allt var gott och jag gillade speciellt ostarna.

Två timmar inför landning fick vi en typisk fransk frukost med överraskande goda croissanter.

Mellan måltiderna fanns självbetjäning i pentryt bakom premium economy-kabinen. Om man inte sov under natten kunde man få glasspinnar från besättningen. Vatten fanns redan vid sätet när vi gick ombord, i form av flaskor.

Sömn

Jag sover nästan aldrig på flygplan men med öronproppar och ögonmasken från den utdelade necessären lyckades jag sova några timmar.

Ankomst

Bagagehämtningen tog en stund, och prioritetstaggarna ignorerades totalt. Ankomsthallen var full med folk som väntade på passagerare och blockerade vägen ut.

Slutsats

En bekväm långflygning. Mat och dryck var höjdpunkten och båda flygplatserna var lågpunkterna. La Réunion skulle jag rekommendera som semestermål, ön är vacker och varierad, men ta gärna med någon som pratar franska.