Bakgrund och introduktion

Denna resa gjordes med anledning av mina studier på IEP Paris med studier av postkommunistiska samhällen. Därför blev Prag ett resmål att omsätta mina kunskaper om det tjeckiska samhället i verkliga upplevelser. Just den tjeckiska flygbranschen är intressant eftersom det var en av de första branscher att konfronteras med chockterapin och marknadsekonomin i början av Nittiotalet.

På flygplatsen

Charles de Gaulle har flera gånger blivit utnämnd till världens mest kaotiska flygplats. På sätt och vis förtjänar den det namnet även om min resa hit gick förhållandevis smidigt. Skyltningen har blivit mycket tydligare och informationsdiskarna är tillgängliga för allmänheten. In-checkningen gjorde jag över disk utan att behöva stå i milslånga köer. Det värsta med CDG är att avstånden och resan mellan terminalerna kan ta både lång tid och vara komplicerad, inkluderande både interntåg och långa promenader via utomhusgångar.

Ombordstigning och första intryck

I början av Nittiotalet, när västerländska investerare för första gången kom in i den tjeckiska ekonomin, förfärades de över intrycket av den tjeckiska kabinpersonalen. Liksom i många branscher i dåvarande östblocket var det praxis att byta om till tofflor under arbetstid, vilket också gällde flygbranschen. Tofflorna har dock åkt av sedan dess och ersatts med ett vårdat helhetsintryck liknande vilket västerländskt flygbolag som helst. Inga tidningar erbjöds under flygningen vilket jag ser som ett minus. Dock gavs information både på engelska, tjeckiska och franska manuellt vilket jag tycker ar ett gott intryck för alla resenärer.

Stolen och underhållningssystemet

Någon vidare förströelse ar det inte tal om under flygningen. Dock ar både stolen och benutrymmet nog för att kunna koppla av och njuta av flygningen. Det nedfällbara bordet hängde dock löst, reda att ramla av när som helst vilket fick mig att bli irriterad över kvalitén på inredningen. Detta var helt klart ett onödigt minus för helhetsintrycket.

Måltider och Service

Maten var en besvikelse i jämförelse med de franska flygbolagen som trafikerar samma rutt. Det enda som erbjöds utan extra kostnad var några industrikex med en sockrig chockladfyllning och flaskvatten i platskoppar. Detta intryck fick det att kännas som jag fortfarande var på väg till öst och inte till ett annat land i den europeiska unionen. Att bara servera gratis kaffe och te till kexen hade gjort det till en helt annan upplevelse i likhet med SAS standard för ekonomibiljetter.

Ankomst

Flyget landade strax efter utsatt tid men intaxningen och väntetiden på landningsbanan var lång vilket fördröjde restiden med 20 extra minuter innan jag hade lämnat flygplanet. Någon passkontroll fanns inte, som inom EU, och resten av vägen ut ur flygplatsen gick smidigt.

Slutsats

Slutligen kan jag kommentera att czech airlines är idag som de flesta europeiska flygbolag men att maten och vissa funktioner i flygplanet, såsom kvalitén på bordet, fortfarande får det att kännas som ett flyg i postkommunistisk anda. Dock är mitt helhetsintryck att det ar en helt Okej flygning som jag skulle kunna rekommendera för andra.