Bakgrund och introduktion
Första delen i min rundresa i Asien påskveckan 2015. Jag hade sett till att boka in mig på en flygning med Lufthansas A380 då jag länge velat testa detta. Därav hade jag väl höga förväntningar men man kan vl ändå begära att servicen ombord är anständig?
På flygplatsen
Kom med anslutande SAS-flyg från Stockholm någon timme innan och bagaget var incheckat hela vägen. Jag hade betalat extra för att kunna boka en comfort-plats på över däck. Vid incheckningen visade sig att Lufthansa hade bytt plan och jag var flyttad till ett standardsäte på nedre däck. Hade försökt få Lufthansa att kompensera detta redan innan avfärd, men blev hänvisad till att ta det vid gaten vilket jag gjorde. Ingen som helst förståelse för att jag var missnöjd. Enligt mig är det oftast väldigt korrekt i Tyskland och allt går i tid osv men dom verkar inte ha någon känsla för service när de gör fel. Då ska man bara rätta sig i ledet. Inte positivt.
Ombordstigning och första intryck
A380 med 500 passagerare tar tid att gå ombord på. På min plats satt redan en person som satt sig fel. Personalen var inte beghjälplig och jag talar ingen tyska. Jag fick henne att förstå och flytta på sig.
Stolen och underhållningssystemet
Väldigt trångt eftersom att jag hamnade bakom en underhållningsbox. Planet var nästan 5 år gammalt och en av de första A380 i Lufthansas flotta, men ännu ej uppgraderad inredning. Små och tröga skärmar med litet utbud. Det nästa som jag ville titta på fanns inte med engelsk text.
Internet ombord
Nej
Måltider och Service
Det är här som jag undrar vad Lufthansa höll på med egentligen. Var det något slags nyutexaminerat crew? Normalt så är LH väldigt korrekta och gör allt i rätt ordning. På den här flygningen fick vi inga varma handdukar, inga menykort delades ut. Drink- och snacksserveringen hoppades över. Maten kom före drycken. När jag bad om något att dricka fick jag ett anklagande svar tillbaka. Maten var överkokt och inte alls god. När jag sedan mitt i natten försökte få ett glas vatten till min plats var det ingen som uppmärksammade det och jag fick väcka dom som satt ytterst om mig för att gå själv till galleryt. Där satt personalen och pillade på sina mobiler.
Sömn
Sov ändå helt okej, men väcktes två gånger av långa utrop på tre olika språk om turbulens. Vilka andra flygbolag väcker alla ombord mitt i natten för att påminna om säkerhetsbältet? Ologiskt.
Ankomst
Vi fick cirkulera i ca 40 min innan vi fick landa och det tog 40 min innan mitt bagage kom, inte likt Changi.
Slutsats
Mycket dålig service, långt under mina förväntningar. Hade det inte varit för en helt annorlunda flygning med LH på hemvägen, med helt underbar service, så hade jag tappat förtroendet för LH helt.
Jag har bara åkt i ekonomi, men jag måste säga att min upplevelse endast var positiv, visst anammade de i tysk stil "Ordnung muß sein", men det tycker jag bara är bra. Trevlig personal, så komfortabel kabin som man kan förvänta sig i ekonomi etc. Jag kanske hade tur, jag har bara åkt 4 legs med dem så jag har inte det bästa underlaget för en analys.
Denna beskrivning på LH stämmer helt in på det jag upplevt på deras flygningar och tyvärr även i business. Detta gjorde att jag för 10 år sedan helt bojkottat LH.
Men efter att ha läst många positiva recensioner av deras F klass skall jag ge LH en ny chans. Håller därför på att leta efter en USA resa i F i sommar.