Bakgrund och introduktion

I maj åkte jag tur och retur FRA-SHE-FRA med Lufthansas A340-300 inredda med nya Business Class stolarna. Vid bokningen valde jag mellan LH och SAS men då SAS medförde ytterligare en flygning Beijing – Shenyang och kostade 4000 SEK mera valde jag LH för att kunna testa de nya stolarna.Här kommer en rapport från hemresan den 25 maj.

På flygplatsen

Då flyget skulle avgå 00:15 på söndagsmorgonen valde jag att lämna staden så sent som möjligt. På em besökte vi IKEA och avslutade besöket med köttbullar och en svensk starköl. Hotellet lät mig ha rummet till 18:00 så efter avslutad packning körde firmabilen ut mig till flygplatsen, vilket tog ca 1 h.

Flygplatsen var nästan helt tom. Såg på Departure/Arrivals att sista flyget var en avgång till Beijing sen stängde inrikes delen. Alla affärer och restauranger på hela flygplatsen stängde 20:00. Hann dock beställa 2 flaskor Heineken, bad om ”bing-da” = kylda. Fick tre flaskor och två glas, ett med is i. Tre flaskor… jo köp 2 och få den tredje gratis.

Klockan 21:30 började folk anlända till min flight. Gick och ställde mig först i business check-in kön. Exakt 22:00 öppnade check-in och ett par minuter senare var jag på väg emot passkontrollen. Framme vid luckan så saknades det personal. Efter 15 minuter kom det en passtullare gäspande ut från ett rum. Han kollade passet och stämplade det.

Gick 50 meter bort till Tax-free – stängt! Så det var bara att gå en våning upp till KING Lounge. En minimal lounge och med dåligt utbud av saker. Denna afton bjöds nudlar och köttfärssås, kakor, frukt, inhemsk öl, vin och whiskey. Samt läskedryck te och kaffe. Blev lite nudlar med en stor whisky som konstigt nog var drickbar.

Passade på att byta till träningsoverall strax innan boarding.

Lounge:

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Kom ned till gaten 20 min innan  avfart. Som vanligt brydde sig inte kineserna om vilken kö de stod i. Men väl framme vid planet var det en tysk stewart som delade på oss. Vi i business fick gå in genom främre dörren. Kabinen såg ren och fin ut. Stolarnas grå-bruna färg gav kabinen ett lugnt och välkomnande intryck.

Satte mig på min plats längst ned i A kabinen på plats 5C och ställde in stolen samtidigt som en flygvärdinna hällde upp ett glas champagne åt mig.

Stolen och underhållningssystemet

Planet hade 42 st. full flat stolar, pitch 57-60 width 20. Man kände direkt att den var bekväm att sitta i. Armstödet utåt gången var ställbar, helt nedfälld eller stegvis uppåt. Tyckte stolen var lite hård men en knapp som visade Hard-Softness fixade detta. Benutrymmet var jättebra. När stolen välldes ned i full flat så stack fötterna in i en hålighet i stolen framför – total längd 2.00 m. TV skärmen satt i ryggstödet på stolen framför. Skärmen kunde sidoförflyttas 0 – 10 cm för bästa inställning. Det fanns ett 3-4 förprogrammerade knappar för sittinställning – take-off/Landing, reading, eating och sleep. Gick dock att leka själv som på SAS stol.

TV/Film/Ljud var av senaste modell och man hade hur mycket som helst att välja på, eller titta på flygrutten eller en bild av planet flygande över landskapet utanför.

Internet ombord

Saknades.

Måltider och Service

Efter start fick man frågan om snabb service eller normal. De flesta valde snabb.

Drickavagnen kom först med ett mycket bra urval, Valde ett glas champagne till plus en GT och fick även en påse mixade nötter.

Efter 15 min började man servera maten valde King Shrimps med majonäsdip och fräsch sallad. Till detta Sauvignon Blanche från Marlborough NZ. Sen blev det ugnsbakad hälleflundra med pressad potatis och jättegod sås – drack samma vita som tidigare plus en snaps ihop med grannen. Till efterrätt blev det både glass och ostbitar nedsköljt med gott portvin.

Sömn

Bad en flygvärdinna ta bort brickan innan kaffet kom som jag avstod. Tog en Underberg rätt upp och ned och lade mig sen till ro genom tryck på Sleep-knappen. Låg väldigt bra och hade 20 cm tillgodo på längden. Är ganska kraftig men utrymmet var väl till taget. Kudden och filt+lakan var sköna… somnade direkt.

Ankomst

Väcktes 04:15 med bacon och äggfrukost amt ett fat med frukter.

Klockan 05:10 landade vi 20 minuter tidigt. Fick lämna planet genom främre dörren och letade mig snabbt till passkontrollen. Där var det kö då ett plan från Afrika landat före oss och de antog att EU var gjort för dem.

Gick sen från B till A terminalen och checkade in på nya Senator Loungen. Fick en duschkabin, duschade och bytte till nya kläder. Därefter en snabb fika innan  det var dags att söka upp Stockholms planet och flight LH800. Den avgick i tid 07:00. Fick god frukost ombord i business. Somnade och vaknade när vi landade på Arlanda.

Slutsats

Då både flygplanet och kabinerna totalrenoverats var det en jättefin upplevelse att flyga i nya business klassen. Allt var nytt och fräscht som vanligt var servicen i topp och serverade i sedvanlig tysk anda. Har slutat flyga internationellt med SAS då deras A340/330 är helt nedslitna smutsiga och servisen har försämrats hela tiden. Hoppas planen och servicen blir bättre 2015 då de skall renoveras och få nya kabiner.