Beskrivning och intryck
En liten men rymlig lounge i typisk Lufthansa stil med bruna läderfåtöljer och soffor. Ett lugn infinner sig när man kommer in i loungen och det är väldigt tyst med bara 2-3 personer i loungen. Jag personligen gillar Lufthansas design på sina lounger då dom kör på samma koncept rakt igenom överallt och har verkligen lyckats med det. Det känns lyxigt om man jämför med den bokstavligen fallerande SAS loungen mitt emot denna lounge.
Mat och dryck
Det finns en buffé därifrån man kan välja på varma och kalla maträtter i form av smörgåsar till buffalo wings. Ett brett utbud av så väl alkohol och alkoholfritt finns tillgängligt så man blir inte besviken då de finns något för alla. Det ända som inte stod framme var champagnen men den gick att beställa av personalen och serverades till dig där du satt.
Faciliteter
Tidningar fanns att tillgå vid receptionen. Toaletterna var belägna i business class delen av Lufthansa loungen och var väldigt fräscha. Utöver detta fanns det många eluttag vid alla sittplatserna för att koppla in sin laptop.
Internetuppkoppling
En snabb uppkoppling WiFi finns tillgängligt. Nackdelen här är att den är utan lösenord så vem som helst kan ansluta till den. Dock är räckvidden på det trådlösa inte så långt så det är ändå svårt för personer utanför loungen att ansluta sig.
Slutsats
En trevlig och stilren lounge som är väl värt ett besök. Lufthansa slår SAS egna lounge med hästlängder och det märks att Lufthansa vet vart man skall lägga krutet för att göra sina kunder nöjda.
Bytte precis från en överfull SAS lounge till LH´s senator lounge. Det är helt otroligt hur otrevliga vi svenskar kan vara bara för att man bokat en bättre biljett och fått lounge access är folk runt omkring helt plötsligt inte vatten värda 🙂 skillnaden i stämning mellan dom två loungerna var enorm plus riktigt sköna fåtöljer och ett större utbud av mat och dryck gör ju Lufthansa loungen hästlängder bättre enligt mig.
btw är det här mitt första inlägg, tack för ett bra forum fullt med användbar information.
/stefan
Så vem ska avgöra om det är fullt då? Det måste ju rimligen vara de som sköter loungen som avgör. Har man ett problem med det så får man klaga hos de som gett en tillträde till loungen. (FFP-program man har status hos eller de man köpt biljetten av om man söker access på en businessbiljett)
Min poäng är att det kan finnas massor av skäl till varför de faktiskt inte får ta in fler personer vid ett visst tillfälle i loungen och det är inte så mycket att argumentera om utan bara att acceptera. Gillar man inte läget får man klaga till rätt instans.
Ett exempel jag kunde tänka mig är full F-kabin på Lufthansas avgång samt ett stort antal HON och SEN bokade. De vill därför kunna ge dessa gäster en möjlighet till en något lugnare atmosfär än om den varit full av övriga *G.
Eftersom du ignorerar min poäng är det inte intressant att argumentera med dig. Du får ju börja med att försöka förstå vad jag säger.
Står dig fritt att klaga där och då också, men det lär inte komma någonvart.
Nu är du ute och cyklar. Jag brukar inte uppgradera utan bokar den klass jag vill resa i.
Det kan finnas massor med anledningar till varför det är restriktioner på hur många som får vistas i loungen. I ett flygplan är det begränsat av antalet stolar (bortsett från ev några infants in lap då), iaf om vi tittar på normalstora trafikflygplan.
Om vi vänder på det, om det hade stått 100000 personer inne i loungen, hade det varit OK att neka tillträde då? Min poäng är att det finns kapacitetsrestriktioner på sådana här ytor och det i princip alltid finns det klausuler om att tillträde får ske under förutsättning att dessa inte överskrids.
Oavsett, om man vill få till stånd en förändring, så är det via den som tillhandahåller förmånen att komma in i loungen man ska klaga. Du som individ har noll inflytande i den faktiska situationen men om det uppmärksammas via, tex, EuroBonus kundtjänst att många vill gå in i en viss lounge men nekas pga kapacitetsproblem trots att loungen förefaller tom så finns det iaf en chans att EB agerar.