Bakgrund och introduktion

Semesterresa till Florida med familjen. Vi kommer att besöka flera olika städer och hotell.

På flygplatsen

Efter som resan började i Köpenhamn beskriver jag markverksamheten därifrån. På Kastrup ca. 2 timmar innan min flight till Frankfurt/Main, jag har redan checkat in vi internet CPH-FRA, och vi försöker skriva ut taggar och Boarding Pass FRA-MIA via Self Service Check-in, något som i vanliga fall brukar gå mycket smidigt. Idag gick det dock mycket osmidigt. När jag knappar in Bokningsreferens går det att skriva ut och manövrera CPH-FRA men inte FRA-MIA. Ganska så ovan ”bytare” i Frankfurt/Main så jag beger mig till Self-Service Assistance. När vi kommer dit är det en lång kö och… …inga diskar öppna. Efter ca. 5 minuter börjar tiden ticka och fortfarande ingen öppen disk. Efter ytterligare 5 minuter öppnas en disk och där efter ytterligare 2 diskar. Efter ytterligare 10 minuter är det vår tur. Vi möts av en professionell, lugnande och trevlig ung svensk SAS-anställd kvinna. Vi lägger fram papperna och efter att hon har knappat på datorn så förklarar hon att Lufthansa har lagt en spärr på oss. Hon förklarar att USA är lite så, och lägger spärrar ibland. Får ytterligare 4 CPH-FRA Boarding Pass och en order att gå till Lufthansa Transfer Center i Frankfurt, dock får vi bagaget in-checkat hela vägen. Efter det säkerhetskontroll. Väl i Frankfurt går vi till Lufthansa Service Center där vi möts av en mycket korrekt medelålders tysk kvinna. Hon knappar på datorn och slutligen får vi våra Boarding Pass. Efter detta en mycket lång procedur med Dokumentcheck och passkontroll. Dokumentcheck var kontroll av Boarding Pass som utfördes av Lufthansa-anställda. Detta tog en mycket lång tid p.g.a. att personalen skulle leka sig viktiga och kolla tusen andra saker än de skulle. Efter det en mycket snabb och korrekt passkontroll som utfördes av Bundespolizei.

Ombordstigning och första intryck

Lufthansas A380-boarding är väldigt strukturerad, man delas in i olika grupper beroende på klass och rad. Som resande på rad 64 är vi den sista gruppen som går ombord. Lufthansa har väldigt smidiga automatiska spärrar där du lägger ditt Boarding Pass mot en läsare och sedan öppnas spärren. På bryggan fanns tyska och internationella tidningar. Vi välkomnades av två mycket artiga och vänliga flygvärdinnor, som var stolta över att jobba på en A380. Första intrycket av kabinen var positivt, snygga stolar och en luftig kabin. Innan avgång fick vi kort information och en tysk och engelsk säkerhetsvideo, med flygvärdinnor som säger välkommen på olika språk i början, något som brukar vara uppskattat.

Stolen och underhållningssystemet

Lufthansas Economy-stol är bekväm att sitta i och matchar Lufthansas färger med justerbart nackstöd. Benutrymmet var det bästa jag har haft på en Atlantenflygning  i Economy och som sagt en luftig kabin tack vare stolar som inte är allt för hoppressade och ganska högt i tak. Ett plus var att man kunde ansluta smartphone eller surfplatta genom ett USB-uttag på armstödet. Personliga videoskärmar med ganska bra filmer. Det finns även radiokanaler, Nicewiew (kartor och info om flygningen), KidsFun (filmer, spel och radio för de yngre passagerarna), Games (spel) och StudyPlay.

Måltider och Service

Maten ombord var god och kom i lagom portioner. Flera olika alternativ fanns tillgängliga, jag valde kyckling med ris. Något som Lufthansa har gjort bra är att man serveras varm mat innan landning även i economy, det erbjöds en pasta i någon god röra och dessert som också det var gott. Många flygbolag serverar endast smörgåsar innan landning. Flygvärdinnorna ombord var fantastiska och supertrevliga, artiga och pratsamma. Man kunde prata med de om andra saker än vad man ville ha och dricka. Något som jag upplever som trevligt och ovanligt. En annan sak angående flygvärdinnorna var att de inte var strömlinjeformade, på t.ex. Virgin Atlantic ser alla nästan likadana ut, något som de inte gör på Lufthansa. Som sagt väldigt trevliga flygvärdinnor.

Ankomst

Trots att vi lyfte sent landade vi tidiga i ett 29° varmt Miami. Immigration tog endast en kvart och sedan var vi i USA!

Slutsats

Denna toppenflygningen med Lufthansa får SAS ekonomi att sjunka till en väldigt låg nivå. Supertrevliga, vänliga och artiga flygvärdinnor gör flygningen ännu trevligare. Det blir nog en del Lufthansa framöver och det har jag ju direkt inget emot.