Bakgrund och introduktion

Skulle på kurs i Kapstaden. Pga politiska beslut (man vill öka turismen i Jo-burg) så går de flesta internationella linjer nu till J-burg, trots att Kapstaden egentligen har en mer anpassad flygplats. Förutom resmålet i sig så såg jag fram emot att till slut få åka 380.

På flygplatsen

Kom med anslutande flyg från ARN…skulle haft ca 1 tim i connection men på Arlanda blev det mer än en halvtimmes försening så det blev en rask promenad mot gaten så fort jag landade. Incheckningen ända till Kapstaden gjordes på Arlanda.

Lounge:

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Som sagt var så gjorde försenat inkommande flyg att jag var en av de sista att boarda så någon trängsel var det inte fråga om utan det var bara direkt på.  Kom ombord via övre ingången och tog mig in i ”huvudkabinen” för Business där jag skulle sitta på 23K. Lufthansa har hela övre däck på 380 för C förutom en mindre kabin längst fram för F. Det gör att det kanske inte känns så exklusivt och intimt. Dock är det övergripande visuella intrycket helt ok. Konfigurationen är klassisk 2-2-2. När jag hittat min plats och satt mig erbjöds Champagne (Jaquart). Pushback lite sen och sedan tog taxi rätt lång tid (ca 30 min) innan vi lyfte.

Stolen och underhållningssystemet

Här kommer min största anmärkning – stolen är inte bekväm. För ett såpass nytt plan som en A380 så känns det inte ok med stolar som inte är full-flat. Dessutom tyckte jag inte man satt bekvämt även i upprätt läge. Svårt sätta fingret på var problemet var men sammanfattningsvis satt jag inte jättebra. Dock bra benutrymme och väl tilltagna förvaringsutrymmen, bl a fack vid fönster. Som alltid vid 2-2-2 konfiguration så är det lite trixigt att ta sig ut från fönsterplats när grannen har fällt sätet för att sova. Underhållningssystem ok utbud. Såg en film som dock låste sig en gång och jag fick starta om från början – lite jobbigt. Styrs via fjärrkontroll i armstödet. När vi taxade ut så tände jag min läslampa i bulkhead via fjärren. När jag sedan släckte så tändes den igen efter ett tag…testade ett antal gånger med samma resultat – kändes som det kunde bli ett irritationsmoment. Efter många försök så såg jag att det även fanns en knapp på ”vanlig” plats, bredvid lampan och när jag släckte med den så förblev lampan släckt.

Internet ombord

Nej

Måltider och Service

När vi nått vår flyghöjd så kom man och erbjöd en drink innan maten. Jag fortsatte med ett glas champagne till. Matbeställning togs sedan upp. Tre förrättsval och tre varmrättsval. Jag valde confiterad hälleflundra till förrätt och gås med rödkål och potatisdumpling till varmrätt. Till det drack jag champagne och sedan rödvin, ett Medoc från Frankrike. Avslutade med ost (är ingen efterrättsmänniska) och sedan en konjak. Alla rätter var goda och väl tilltagna. Servicen var bra, FA kom ihåg vad man drack och tilltalade mig åtminstone några gånger med namn. Möjligen tyckte jag att FA var rätt osynliga mellan serveringarna men det är klart att det är ju bara att kalla på dem men ändå. Innan landning serverades frukost där man valde mellan en mer kontinental frukost och en mer kraftig med ägg och korv. Lite snålt med påfyllning av kaffe men annars helt ok.

Sömn

Som sagt var så var stolen inte full-flat och därmed var det lite svårt att få någon längre sömn. En sak som är riktigt skönt är att 380 är mycket tyst.

Ankomst

Landade innan utsatt tid. Blev ju inte någon prioriterad avstigning då alla på mitt deck flög C eller F. Passkontroll gick rätt fort. I Jo-burg måste man hämta sitt bagage och ta det genom tullen. Mitt bagage kom bland de första. Jo-burgs flygplats blev inte någon favorit – rätt rörigt och trist.

Slutsats

En helt ok produkt vad gäller mjukvaran. Dock ett stort minus för stolen den gör att jag skulle tveka att flyga LH A380 i business igen, åtminstone om man vill försöka sova. Ett tips är också att försöka få plats i den mindre C-kabinen direkt bakom First. Den borde vara mer intim. Den stora huvudkabinen blir rätt stor och opersonlig och det tar en stund för FA att serva alla.