Bakgrund och introduktion

Denna flight var den första av fyra långflygningar med Korean Air i business class via Seoul till Honolulu och tillbaka. Ett spännande alternativ att åka i östlig riktning från Europa via Asien till Hawaii. Biljetten köptes med 80,000 OkPlus poäng via Czech Airline då Hawaii fram till mars 2013 låg i samma kategori som USA. Numera har tabellen gjorts om och Hawaii är i samma kategori som Australien och Oceanien. Bokningen av biljetten tog runt 30 timmar, en helt oacceptabel process med mycket frustration, telefonköer och mer eller mindre ambitiösa call-center medarbetare.

På flygplatsen

Anlände med Aeroflot från Stockholm och hade inte fått mitt boardingkort till Seoul. Efter en något förvirrad upplevelse vid Aeroflots servicedisk fick jag mitt boardingkort och en obligatorisk inbjudan till Aeroflots Jazz lounge. Flygplatsen i Moskva är ny och fräsch och efter några minuters promenad genom en texfree-labyrint med standard utbudet av affärer hittade jag en ganska annonym hiss som ledde upp till loungen. Se separat recension om loungen som i sin helhet var mycket trevlig.

Ombordstigning och första intryck

Boardingen påbörjades i tid vid gate 25, längst ut på piren. Gaten gav en trevlig hörnutsikt över Koreans Airbus 330-200 som skulle ta mig till Seoul. Jag var bland de första ombord. Boardingen gick genom två gångar ut till planet med den vänstra för första- och business class passagerare. Kabinen i samtliga Korean flyg är ljusgrön nästan mintfärgad, vilket ger ett trevligt och avslappnat lugn i kabinen. Jag föredrar att sitta med ett tomt säte brevid mig och denna möjlighet fanns för dagen i sista redan i business kabinen. Jag hade sedan tidigare ett förstersäte och eftersom flighten är just under nio timmar, så planerade jag för lite sömn också.

Väl på min plats kom purser och hälsade mig välkommen. Jag blev erbjuden dricka och valet föll på Champagne, Laurent-Perrier, som är bolagets huschampagne. För dagen fanns det två rysktalande flygvärdinnor ombord med en utöver annars koreansk besättning.

Vid ombordstigning fanns det ett fodral med tofflor i stolsfickan. Fodralet var tänkt som en skopåse och det var ganska behagligt att använda toffor. Till min stora förvåning passade också dessa på ett par fötter av storlek 45, något som de flesta hotelltofflorna inte gör. Efter starten delades också necessärer ut.

Stolen och underhållningssystemet

Stolen var mycket bekväm. Med olika inställningsalternativ gick det att variera sittställning och det fanns även vilolägen. Stolen gick lätt att fälla ner i fullt liggande läge, 180 grader, vilket verkligen förbättrade förutsättningarna för en bra sömn. Det fanns flera uttag och se bilder på el-/usbuttag, fjärrkontroll och även instrumentpanelen för att justera stolen. Det fanns också en skärm för att avskilja. Skärmen kan verka lite löjlig, men den har en ganska trevlig effekt och fyller sitt syfte när det är sovdags.

Internet ombord

Nej.

Måltider och Service

Flyget var något försenat från gate i Moskva och därför blev det full rulle på servicen efter avgång. Business kabinen var halvfull och det gjorde att personalen ombord kunde ägna en hel del tid och vänlighet åt varje passagerare.

Det delades ut meny med vin-/drinklista direkt efter avgång vilket sedan följdes av beställningar. Det fanns att välja mellan fisk, kyckling och ett stående koreansk alternativ som alltid på Korean är Bibimbap. Det naturliga valet föll på Bibimbap, som jag kan tycka är ett trevligt och orginellt inslag. Kul att bolaget erbjuder ett lokalt alternativ. För detaljer se bilder av menyer.

Innan huvudrätten blev det fördrink med en paprikamousse som aptitretare följt av röktlax som förrätt. En annat mycket uppskattat inslag i servicen var den praktiska vinkorgen som innehöll två röda, ett rosé och ett vitt vin. Den finns också på bild. Maten smakade bra och det var intressant att få göra en insats i att blanda och smaksätta sin mat med olika kryddor, bland annat gochujang, en stark koreansk pepparpasta som kom i en liten tub med flygbolagets logotyp.

Efter en tämligen kort natt serverades en för tidig frukost som bestod av en trevlig svampomelette, stuvad spenat och en smaklös korv. Det var över en timme kvar till landning när frukosten var överstökad.

Då jag var ganska hungrig precis innan landning bad jag om en mellanrätt. Det blev en stadig ramensoppa som verkligen gav mycket energi och vätska efter en lång flygning och kort natt.

Servicen gick snabbt och smidigt utan väntan mellan rätterna. Man förblev heller inte sittandes med en tom bricka framför sig. Personalen var alert under hela flygningen samt tillgänglig, avslappnad och hjälpte vänligen till. Det blev en del småprat också.

Sömn

Jag lyckades sova kanske tre till fyra timmar på denna flight. Sätet var mycket bra. Täcket och kudden var av medelmåttlig kvalitet. En riktig dunkudde hade ökat intrycket och skapat bättre komfort.

Ankomst

Vi ankom till Seoul ca 45 minter sent. Seoul är verkligen en väl utvecklad transitflygplats. Korean har genom sin positionering och sina produkter för resenärer från USA, Australien och Asien lyckats med sin hub på Incheon. Flygplatsen har fått både ris och ros när det gäller effektivitet. Jag hade nog lite otur som landade samtidigt som en Air India 747, vilket ledde till långa köer. Ingen Sky Priority i tullen eller immigration.

Några tips! För resenärer finns det flera gratis guidade turer. Dels så finns det kortare sightseeing runt i hamnstaden Incheon, men också dagsturer till Seoul som ligger över en timmes resa bort. De kan vara lite svåra att hitta men följ skyltar och fråga i loungen eller i informationen. Jag åkte på en 4-timmars sightseeing i Incheon och fick verkligen upptäcka ett område som jag inte lagt något tid alls på i vanliga fall. Turerna startar och slutar vid flygplatsen och är helt kostnadsfria om du har ett flyg vidare samma dag.

Loungen som också kommer att recenceras vid senare tillfälle är mycket trevlig. Det finns förvaringsboxar i loungen. Verkligen ett tips är att packa en mycket lätt väska eller ryggsäck och lämna rullväskan eller det större handbagaget i loungens förvaringsbox.

Slutsats

Mycket trevlig produkt och skulle varmt rekommendera Korean Air och deras business class i framtiden.