Bakgrund och introduktion

  Schweiz, ett land som jag har lite förkärlek till. Kanske är det chokladen, de väldiga alperna och dess vyer, den imponerande flygplatsen i Zürich eller kanske helt enkelt Schweizarnas mentalitet? Hur står sig Swiss Businessclass mot att åka längst bak i kabinen? Ett bra erbjudande i kombination med Svenskt midsommarfirande gav mig chansen att undersöka närmare.

På flygplatsen

  Incheckning i Terminal 2 på Kastrup en bit efter klockan 12. Det är ingen kö till någon av diskarna, incheckningen går snabbt och jag får instruktioner att bege mig till SAS Business Lounge. Priotaggen på väskan klistras även på. Vid security ser jag Fasttrack kön, men jag ingen logotype för Swiss i monitorn som sitter på väggen så jag orkar inte försöka slinka igenom, kön till den vanliga kontrollen var kort nog. Mitt plan avgår 14:45 och boarding börjar en halvtimma innan. Min gate är A14 idag, vilket betyder en hyfsat lång vandring från loungen längst ut i A-piren. När jag kommer fram har boardingen precis börjat med de bakre raderna. Jag slinker snabbt förbi kön och visar upp mitt boardingpass och blir hälsad välkommen.

Lounge:

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Beläggningen i Business är 7 pers, alltså enbart två rader framför skynket. Jag lyckades välja rad 1 på båda legen, skönt med lite extra benutrymme. Direkt efter jag satt mig ner så kommer en flygvärdinna fram till mig och ger mig en flaska vatten och en våtservett. Jag får också en förfrågan om jag vill ha någon internationell dagstidning att läsa. Till vänster om mig sitter en solbränd äldre Schweizisk herre som ser ut att ha koll på läget. Avgång sker i tid och så fort säkerhetsbältesskylten släcks så kommer en värdinna fram och drar för skynket.

Stolen och underhållningssystemet

  Swiss Business klass använder samma stolar som i övriga kabinen, men med ett blockerat mittsäte. Konfigurationen är såldes 2-2. Stolarna är av bra kvalitet och av klädda i mörkt skinn, jag märker inget obehag av att sitta still i drygt en och en halv timma, vilket normalt brukar visa sig rätt så tidigt in i flighten då jag är lång. Kabinen är snygg och stilren – man känner direkt Schweiziska perfektionistvibbar. Inget personligt underhållningssystem finns, men ett flertal delade monitorer finns att tillgå som visar vår position på en karta i realtid vilket blandas med information om destinationer som vi passerar i luften samt avslutningsvis ett avsnitt av Mr. Bean.

Måltider och Service

Maten serveras direkt efter start vilken består av kycklingfilé, blandade grönsaker, crêpe med mjukost och till detta någon slags aprikosformagé. Säkerligen en typisk Schweizisk efterrätt.  Till detta så väljer jag rött vin, jag får valet mellan franskt och Schweiziskt och väljer att prova det sistnämnda. Allt var mycket gott, speciellt vinet som överraskade mig stort. Efter lunchen blir det en kopp kaffe med Baileys. Själva kaffet var i svagaste laget (kanske för jag är van att dricka Spanska espressos?) men bra mycket bättre än det som brukar serveras i monkeyclass. Till detta serveras Swiss inhouse choklad.   Under hela flighten så är servicen mycket bra, värdinnan är alert och lyhörd och frågar flera gånger om det är något hon kan erbjuda.

Ankomst

  Normalt sett dockar Swiss Euro flygningar vid A- eller B piren på Kloten, idag blev det dock en bussgate vilket inte gjorde mig något. Jag har ju en fyra timmars layover i Zürich. Jag tackar för mig och kliver av. Här blir jag dock förvånad, nedanför trappan står en chaufför med en Businessclass skylt och hälsar oss välkomna i en mindre Mercedes buss avsedd enbart för Business passagerare. Vi hoppar in och är iväg innan resten av passagerarna hittat övriga bussar. Smidigt.

Slutsats

För att sammanfatta min första Business Class upplevelse hos Swiss så är jag otroligt nöjd och tycker jag fick mycket bra värde för pengarna. Jag har sedan jag flög med Swiss första gången flaggat för hur bra de är inom Europa i monkeyclass och Business är absolut inget undantag. Den hårda produkten sticker inte ut särskilt mycket ombord (men vem gör det intra Europa?), det är den mjuka produkten som är vinnaren. Allt från mat, punktlighet och service är perfekt och görs med ett leende.   Dags att fixa M&M status måntro?