Bakgrund och introduktion

Det blev lite av en spontanresa då jag och en kompis pratade lite löst om att fira nyår. Då han bor i Singapore och jag precis varit där kom vi överens om att vi kunde fira i Thailand. Så den 16:e December började jag leta hotell och flygbiljetter till en sådär 10-14 dagar i Phuket. Lyckades hitta ett av mina favorithotell i Phuket på hotels.com för 25k SEK jämfört med att boka det på deras egen sida för 40k SEK så jag slog till.

Att hitta flyg var inte det lättaste, Thai som jag brukar flyga med till Thailand (då har en bra lounge på HKT) hade en biljett över (ARN-BKK-HKT) men när jag kom till sista legget gick det inte att välja sittplats, så det planet var fullt, alla plan var fullbokade. Eftersom hotellet redan var bokat var jag inte så sugen på att vara ”flexibel” och hitta ett annat flyg. Det nästan omöjligt att hitta plats på Thai BKK<->HKT under julen.

Så jag letade vidare, Qatar som flyger till HKT, men var för dyrt, har dock 100k qMiles men planerar en lägre resa under 2020 så tänkte använda dessa då. Etihad som jag aldrig rest med hade rätt överkomligt pris men via ARN-LHR-AUH-HKT så det kännes inte så lockande.

Det slutade med Finnair via ARN-HEL-HKT med enbart 1h i HEL och således ett perfekt leg på 10h.

På flygplatsen

ARN-HKT

Jag är inget stort fan av Terminal 2, flyger en hel del till HEL i jobbet med Finnair och även BA till LHR.

Väl på flygplatsen glad över att få komma iväg så satt en man i rullstol framför mig vid priority incheckningen. Jag hade gott om tid och T2 är ju rätt liten så ingen ko på isen. Efter ett par minuter så visade det sig att mannen bara väntade är och inte planerade att checka in.. Härligt. Så jag rundade honom och gick mot incheckningen då jag blev flankad av en man från vänster som stod i banade drop kön, men kom på att han nog skulle checka in. Han blev tillsagt att det bara var business här och var tyst i 10 sekunder, och ”kom på” att han också flög business.. Jag hade redan slängt upp min väska på vågen så där var det samtalet slut.. 30 sek senare var jag incheckad.

T2 har bara en fast track, som egentligen inte är ett fast track alls, eftersom man oftast hamnar i samma kö mot säkerhetskontrollen, och här blev nästa stopp. En härlig rund dam som var bredare än hon var hög tjafsade med säkerhetskontrollen att hon allt skulle få ta med sig sitt vatten.. Dessutom hade hon något organiskt i en platspåse i 2 av tre (!) stora handbagage väskar/säckar eller vad det nu var. Jag hade inte bråttom (avsatte 2 timmar även på T2 för att kunna varva ner lite) så väntade tålmodigt. Tog en evighet. Nåja.

Väl ombord blev det lounge. Inga alternativ såklart på T2 utan Auora Lounge. (Den bakom O’lerys som är nästa omöjlig att hitta till) – Där serverade man ”julmat” – Dvs stenhårda köttbullar stora som ärtor som man fick plocka upp med tång, prinskorvar som såg ut som de där korvarna man hittar på macken 03.00 som rullat i 7 timmar. Som tur var fanns det lite lax och rödbetssallad. Det fanns bara öl på fat, där fatet antagligen nästan var slut eller luft var inne i systemet då det skummade härligt. 90% skum och 10% öl. Nåja. Öl som öl. 20 min före avgång rullade jag ut från Loungen mot gaten, inga avstånd på T2 🙂

På HEL var det inga som helst problem att ta sig till transfer då airside är lätt tillgängligt. Jag valde att inte använda den automatiska passkontrollen då den vanliga låg för och det inte var någon kö, tog ingen tid alls och passpolisen pratar såklart svenska. Då jag hade ont om tid blev det ingen lounge eller taxfree shopping, utan raska vägen till gaten.

Immigration kön på HKT var löjligt lång, lite som det kan vara i USA ibland. Tog runt 40 minuter. Väl ute så väntade en Blackline och jag var borta på några minuter.

HKT-ARN

På vägen hem via Phuket fick jag en positiv upplevelse. Har sett Phuket airport växa då jag varit i Thailand de senaste 10 åren, nu är flygplatsen en trevlig upplevelse. incheckningen gick utan som helst problem, och eftersom jag åkte Business fick jag  VIP escort genom Immigration och Security. Tror det är nytt då jag flög Thai förra året business (Via BKK) utan den servicen. Var extra trevlig på immigration då vi bara gick förbi kön 🙂 – Mycket synd att samma tjänst inte fanns när jag kom till Phuket..

Jag är ingen stor fan av Coral loungerna på Phuket, det finns två och nu testade jag den på 4:e våningen (Executive) – Har annars använt mig av antagligen Executive som ligger på våning 3 granne med Burger King. Den är ganska liten och utbudet begränsat. Min flight gick 12.15 och jag hade 2.30 min att ta död på. Utbudet av mat var begränsat då det var förmiddag, men frukost fanns det så det blev lite äggröra, skinka och lite tonfisksallad nersköljt med två tiger öl på fat (riktigt kalla och goda) Wi-Fi fungerade ok men långt ifrån vad vi är vana med här. Loungen har ingen toalett, men finns en precis utanför loungen.

I HEL så hade jag nästan 2 timmar (som visade sig bli lite över 2 timmar då planet till ARN såklart var.. försenat) så det blev Finnairs domestic lounge. Mitt boardingkort gick inte att läsa så det blev lite strul men löste sig. Har varit här många ggr så ingen konstigt, lite som SAS  Business på Arlanda, ganska stor lounge och normal utbud av mat. Landade 18.15 och trots ”middagstid” var det inte mycket alternativ på mat så det blev ett par kalla KOFF i väntan på det försenade planet. Lyckades även jobba lite då wifi är av nordisk standard. Gaten var precis nedanför loungen så jag väntade till 20 min igen (inkl.  förseningen) men det var inte boarding ännu (skit) så blev ytterligare 10 min vid gate innan vi fick knalla ombord.

Lounge: Menzies Aurora Lounge, Stockholm Arlanda (ARN), Terminal 2

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

ARN-HEL

Jag flög AY0814 i första legget, en trött Airbus med härliga ”European-Business” som Wolter skulle säga. Enda fördelen med Finnair är att det går utmärkt att ta en öl på det lilla skuttet över till HEL. Planet var fullsatt, men mittsätet är ju alltid ledigt så man slipper en granne. Vi var försenade (såklart) men det är nästan alltid planen till över pölen och vi flög in tiden, vilket var tur då jag bara hade en timme och måste ta mig förbi passkontrollen i FIN.

HEL-HKT

Gick med AY0151 och jag har aldrig åkt med Finnair i Business förut. Väl på plats (12L) så lutade jag mig tillbaka, fick ett glas champagne serverad i vad som såg ut som ett vattenglas, viket förvånade mig något. När jag äntligen satt mig ner kom nästa överraskning. En flygvärdinna började gå runt med en ung mamma och försökte få passagerare att byta plats.. Eftersom jag reste ensam gjorde det mig inte så mycket, under förutsättning det var A eller L (fönster) – Jag bytte plats 2 ggr, dvs totalt 3 olika säten. Sen tröttnade mitt tålamod, om man nu bokar business med sina småungar så borde man väl ha några hjärnceller över och kan se till att man försöker sitta någorlunda nära? Flygvärdinnorna var dock otroligt trevliga och förlåtande och serverade ett till glas champagne, som jag råkade spilla ut efter alla stolsbyten och flytt av böcker,  iPods, väskor, lurar m.m – Så fick ett tredje glas, skål!

Vi avgick på utsatt tid.

HKT-HEL

Nu slapp jag köra hela havet stormar med min flygstol som insats. 5D blev det, dvs mittgång. Jag försökte välja plats ett par gånger men det var den enda platsen som var ledig. Det var dock 5 lediga platser på den här flighten hem, inga av dessa gick att välja. intressant. Så det blev ingen fönsterplats. Ett glas champagne kom nästan direkt och det var åter dags och varva ner.

OT: Som Apple Watch användare verkar jag alltid få hög puls (120+) när jag sätter mig på ett plan, trots att jag inte själv känner något och faktiskt älskar att flyga. På samtliga dessa flygningar fick jag en varning från min kära klocka 🙂

Stolen och underhållningssystemet

HEL-HKT<->HKT-HEL

Jag är inget fan av Reverse Herringbone kan jag säga direkt då jag är lite obekväm med att sitta med ryggen mot gången (aisle). I mitten blir det extra konstigt då man lättare ser grannens skärm än sin egen (om man inte viker ut den) – Det finns mänger med reviews av Finnairs stolar så tänker inte gå in i detalj på dessa. Det som dock stör mig mest, med denna konfigurationen är att man alltid kommer ha en fot som är vinklad mot vägen när man har lutat stulen. Jag är 1.86 och finner det onaturligt och lite obekvämt.

Bordet är dock bra och Finnairs mekanisk för hur man lagrar bordet är genial, det tar lite plats och bordet är väldigt stadigt, dock inte jättestort. Jag testade inte att arbeta (laptop) på den här flygningen men bordet kommer inte allt för nära utan lämnar lite utrymme för händerna. Det går att ta sig ur även när bordet är utfällt, även för nån som är 1.86 även om man får vara lite vig 🙂

Jag tittar väldigt sällan på film på flyg, det är mest min musik från min ipod som gäller. menystemet finns på Svenska vilket är bra och jag utgår från att alla filmer har svensk text om man nu skulle gilla det (en verifierat dock) – Fjärrkontrollen var en standard Airbus, inget konstigt.

Internet ombord

Det ingår 1h surf i Business, vilket fungerade bra. Det hade såklart varit bättre om det var ett antal MB så man kunde ”slösurfar” under hela resan, nu räckte det till att ladda hem lite mail, kolla lite aktier (bra år) sen fick det vara nog. Jag fick ett mail om en ”okänd enhet” har loggat in på mitt finnair konto, vilket kändes lite ironiskt med tanke på att jag befann mig på ett av deras plan. Jag fick 2000 poäng för att logga in i luften, vilket var en trevlig bonus. Vet inte om det bara gäller en gång eller på alla flygningar. Jag hade kunnat köpa extra tid såklart med mina poäng (36.000 för hela resan) men avstod, så beroende av internet var jag inte, och det semester, inte arbetsresa 🙂

Måltider och Service

Finnairs meny är kanske inte den mest upphetsande och jag vet inte om jag kan säga något exceptionellt bra om servicen. Det är såklart inte i närheten av vad du får på Qatar, Emirates etc. Tror tom man får bättre service på Qatar Economy.. 🙂

Finnair erbjuder två förrätter, två huvudrätter + ett ”season” alternativ, samt lite lättare alternativ som sallad. Ett par val av viner, dessertvin, öl och drinks. Första flighten tog det över en timme innan man tog beställningar. Flygvärdinnan frågade inte ens om man ville ha någon drink innan maten, utan var tvungen att fråga det själv. Blev en Bluberry Gin&Tonic (Finnairs egen) och en Blueberry öl. Om man som jag är van att flyga Qatar och deras nästan alkoholfria policy där deras drinkar smakar vatten så kan man inte direkt säga detsamma om Finnair, tror jag fick 50% Gin i min drink 🙂

Tappat lite tidsuppfattning om när maten kom, men det var nog en 30-45 min. Jag valde en lax som förrätt. Gjorde misstaget att tror att saltkaret inte var bordssalt och att det var ett litet hål, det var det inte och jag förstörde halva min förrätt. Härligt. Även till varmrätt valde jag lax och den smakade helt ok även om det var dåligt med tillbehör så det blev fisk och fisk helt enkelt.

Avstod efterrätt och tog en kaffe + konjak istället, serverades i nästan samma glas som vatten, vin och champagne. Effektivt. Jag upplevde personalen som trevlig, dock inte speciellt sugna på att prata svenska, vilket är ganska vanligt. Jag roade mig själv med att fråga på svenska och få svar på engelska ett par tillfällen, eller tackade på Finska.

Resan hem behövde jag som sagt va inte leka hela havet stormar, och allt flöt på ganska bra. När man serverade lite blodsockerhöjande sötsaker sket man i att fråga mig om jag ville ha något trots att jag varken sov eller vilade. Trevligt. Att kalla på service fungerade dock väldigt bra alla gånger och det tog aldrig mer än 1 minut innan jag fick hjälp.

Finnair hade, iaf på vägen hem en bricka längst fram med lite chips och sötsaker som man kunde plock av. Dock ingen egen self-service som exempelvis jag uppskattar på SAS.

Även ARN<->HEL var helt ok med macka och starköl.

Sömn

Trots 20 år av flygningar sover jag väldigt sällan, även på längre flygningar. Inte ens till Australien har jag lyckats speciellt bra med min nattsömn. Den här gången hade jag dock med mig ett par Bose noice-cancelling hörlurar som var grymma, bäst in class och jag lyckades sova lite på resan till HKT. Som jag skrev om stolen så passar den inte riktigt någon som är 1.86 då benutrymmet är väldigt trångt tack vare den idiotiska konfigurationen.

Ankomst

I HKT var det som sagt va enorm kö till passkontrollen, trots att dom har 3 separata köer. Jag hittade ingen priority men det verkar som jag valde den sämsta kön (mitten) och när jag var 10 min från att ta mig fram var det nästan ingen kö alls i den första kön, doh! – Inga övriga problem, bagaget var redan avlastat på bandet tack vare den 45 minuter långa kön i immigration. Det här året krävdes fingeravtryck, för de med biometric pass, inget man gjort tidigare, vilket slöar upp processen en del för de som är ovana.

Sedan var det raka vägen ut till ankomsthallen och leta upp taxin, tog mindre än 5 minuter och jag var iväg.

Slutsats

Det var alltså första gången jag flög med Finnair i Business på en långdistansflygning, inte att jämföra med mitt skuttande mellan Sverige och Finland. Med tanke på priset,  servicen och konfigurationen skulle jag nog inte kalla det prisvärt, hade jag fått tag i en stol mellan BKK-HKT så hade jag nog åkt Thai istället, och sparat 6.000.

Finnair lyckades inte heller att lägga mina poäng deras one world partner Qatar (som jag skrivit ett foruminlägg om) trots att jag valde det vid bokningen – istället hamnade dom på Finnair Plus där dom eventuellt kommer ruttna om jag inte lyckats flytta över dessa.

Kommer uppdatera (om det går) med lite bilder så fort jag tankat över från min iphöne.

Edit: Flygplanstyp som man kan välja är inte rätt för Finnair utan trafikeras av Airbus A350-900 – båda alternativen (ner den med utökad business)