Bakgrund och introduktion

Kortsemester i Zanzibar

På flygplatsen

I väntan på avfart tillbringade vi några timmar i ET’s Cloud Nine lounge med ett bra utbud av mat och dryck. I god tid iväg till gaten på denna lätt kaotiska flygplats. Säkerhetskontroll och sedan väntan. Lite ostrukturerat köande innan bordning.

Ombordstigning och första intryck

Det finns 30 platser i business – fylldes upp till ca 90 %. Direkt serverades champagne/vatten/juice. Menyerna delades ut och jag upptäckte att på denna 7-8 timmars interkontinentala flygresa tänkte Lufthansa i business class servera … lite snacks (samt frukost innan landning). Nu är det ett antal år sedan jag flög Lufthansa utanför Europa – men inte trodde jag att besparingskampanjerna nått så här långt. F ö så gav kabinen ett ok intryck.

Stolen och underhållningssystemet

Stolen var bra med de ”vanliga” inställningarna. IFE systemet kändes också ok – bl a med de ”vanliga” filmerna.

Internet ombord

Ja – men till en kostnad

Måltider och Service

Som sagt – maten var inte mycket att skryta med. I menyn stod att champagnen som serverades var Castelnau. Men när champagnen serverades var det Piper Heidesack (inte min favorit). När jag frågade varför sade flygvärdinnan ”ohhhhhh det har jag inte tänkt på” – när hon konsulterade sina kollegor visste ingen varför eller hade uppmärksammat detta. Men dom försäkrade mig om att det var PH som gällde på denna flygning och inget annat. Ibland känner man sig bara gammal och trött…

Efter ett tag serverades snacks – sannerligen ingen speciell upplevelse.

Varma servetter delades ute efter snacksen och sen släcktes kabinen ner.

Ca 90 minuter före landning var det frukost – det fanns väl en 3-4 valmöjligheter. Jag tog omelett, ingen höjdare direkt.

Jag upptäckte också att på menyn längst ner stod med liten stil: ”In our effort to cater to the needs of our passengers, we do not serve Pork on this flight.” Ja, ja, Europa håller på att förändras…

Servicen i allmänhet var väl sisådär – ok, men absolut inget speciellt.

Sömn

Stolen gick att konfigurera helt horisontellt – men utrymmet för fötterna, när man låg ner, var utomordentligt litet, inklämt mellan framförvarande stolar. Men jag fick några timmars sömn.

 

 

 

 

Ankomst

Ankomst på tid till FRA. Sedan vidtog, som vanligt en lång, lång promenad till anslutande flyg och lounge i närheten av detta.

Slutsats

När jag arbetade flög jag en del med Lufthansa både inom Europa och interkontinentalt. Det är nu några år sedan men kan inte minnas att jag någonsin blev besviken. Nu, däremot, måste jag erkänna att jag kände viss besvikelse. Hela upplevelsen kändes lite ”beige” (inte minst i jämförelse med de 3 långflygningar som jag under samma resa gjorde med Etiopian Airlines).