Bakgrund och introduktion

Min, i skrivande stund, mest flugna rutt är Chongqing Jiangbei Intl Airport-Shanghai Pudong Intl Airport, jag försöker i detta test ge en bild av vad man generellt kan förvänta sig på denna sträcka – och i många fall vilken inrikesflygning som helst med Air China. Jag har de senaste åren varit Phoenix Miles Gold och denna resa speglar även en del fördelar jag har iom detta.

På flygplatsen

Incheckningen sker vid förstklassdisken där det väldigt sällan är någon kö. Som guldmedlem hos Air China Phoenix Miles finns möjlighet att välja första raden i ekonomiklass (rad 11) vilken har under de många resor jag gjort blivit en favorit. För resenärer i första klass finns även fast track security vilket även det ”VIP service card” man får som *G ger tillgång till. Det är sällan mer än 1-2 personer i kö när man anländer. Loungen som erbjuds har på sistone blivit vesäntligt bättre sedan Air China själva har byggt om delar av den gamla flygplatsloungen.

Ombordstigning och första intryck

Vid boarding finns det i princip alltid möjlighet att nyttja priority lane så att man kommer på ibland de första. Det brukar visa sig att planet ofta blir överfyllt av bagage och mycket trängsel. Att sitta ner, även om det är långt fram i planet och alla skall passera är skönt tycker jag. Under boarding kommer oftast en flygvärdinna förbi och hälsar en välkommen med namn och överlämnar en, i mitt fall, engelsk dagstidning. I de fall jag sitter på nödutgångsplats och inte fram i planet tar de även matbeställning för att försäkra sig om att inte mitt val av maträtt skall ta slut innan vagnen nåt min rad.

Stolen och underhållningssystemet

På Air Chinas inrikesflygningar i narrow body finns det endast skärmar i taket och inte några individuella skärmar. Där spelas reklam, då och då en film och vid inflygning information om nya flygrutter inom bolagets linjenät.

Måltider och Service

En varm måltid erbjuds på denna rutt och vanligtvis finns det ett par olika val av kött/kyckling med ris/nudlar. Till detta erbjuds en kall förrätt i form av en bönsallad eller ett par skivor anka och en efterrätt bestående av cocktailtomater eller melon. En ganska tråkig vit brödbulle brukar också finnas med.

Vanligtvis börjar serveringen ganska omgående när vi nått cruising altitude. Det brukar bli tre omgångar med vagnen. En med endast dryck, en med matservering och efteråt ytterligare en runda där man kan få kaffe på maten. Därefter samlas brickorna in.

Ankomst

Vid ankomst med incheckat bagage kommer detta i de allra flesta fall ut först på bandet. Priority baggage funkar över lag väldigt bra i Kina.

Slutsats

Air China levererar konsekvent en ganska hyffsad nivå på sina inrikesflygningar. Servicen är inte speciellt personlig men den är effektiv och man får de fördelar med sitt guldkort som man bör. Det serveras även helt ok mat, åtminstone för den som är van vid kinesisk mat, och inte är så petig.