Bakgrund och introduktion

Efter övernattning i Hong Kong var det dags för sista etappen på resan till Manila.

På flygplatsen

Incheckning för Philippine Airlines sker i terminal 2 och då vi var tidigt ute så var det ingen kö till businessclass-disken utan allt gick smidigt och vi var snart på väg till säkerhetskontrollen och det förarlösa tåget mot terminal 1. Då vi fått en inbjudan till CNAC-loungen tog vi oss raskt dit och upptäckte att den låg  på en hylla med utmärkt utsikt över del av plattan och exakt ovanför Philippine Airlines avgångsgate. Därifrån hade vi full koll på när planet kom och när det var dags att boarda. Under tiden kunde man ta lite förfriskningar och studera aktiviteterna på plattan.

Lounge:

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Vid gaten fanns en separat kö för businessclass och en egen rampanslutning vilket gjorde att man kom in i kabinen alldeles bakom cockpit och hälsades välkommen av cabin crew. Planet var gammalt, faktiskt tillverkat 1997, och inredningen ganska sliten men vi häpnade över pitchen, stolsavståndet, på rad 2, som var enormt.  Tidningar och välkomstdryck erbjöds förstås.

Stolen och underhållningssystemet

Stolen var som sagt sliten men bred och bekväm och benutrymmet enormt.

Måltider och Service

Genast efter start började man förbereda för lunchservering och lade vita dukar på borden. Samtidigt delade man ut ankomstpapper för Manila som skulle fyllas i och därmed hade man dilemmat med att böka med pass och penna samtidigt som maten serverades.  Så här i efterhand kan jag inte minnas att det var någon gourmetmat utan en anständig filippinsk lunch. Valfria drycker förstås och kaffe och kaka efter desserten. Då vi bara var 10 passagerare i businessclass var servicen väldigt snabb och hela tiden fanns det någon som höll koll på om vi önskade något mer.

Ankomst

Philippine Airlines har, tack och lov, en egen terminal i Manila som är modernare och kanske något effektivare än terminalen för övriga flygbolag och denna gång gick passkontrollen förhållandevis smidigt och bagaget för businessclass kom faktiskt först.

Slutsats

PAL:s businessclass överraskade och i och med att man nu beställer nya långdistansplan kan man nog räkna med ändå bekvämare resor i framtiden. För den korta resan från Hong Kong var detta ett prisvärt alternativ till Cathay Pacific.