Bakgrund och introduktion

Hade lite Finnairpoäng som höll på att gå ut och beslutade mig därför att åka och hälsa på i Chongqing, där jag bodde 2008-2012, under långhelgen kring påsk. Hade med mig en reskamrat med stort flygplansintresse och det blev många nerdiga diskussioner under resans gång. Bokningen gjordes i form av points upgrade på den billiga biljett jag köpte på Finnairs hemsida. Tycker att upgrade på Finnairs egen flotta är ett bra sätt att spendera sina Finnairpoäng. Dessutom går det att uppgradera även de billigaste bokningsklasser. Min medresenär hade upgrade vouchers som han nyttjade.

På flygplatsen

När vi landade i Helsingfors ankom vi till bussgate men var ganska snabbt inne i terminalen. Trots att vi, som vanligt, landade i motsatt ände av terminalen tog det inte speciellt lång tid att gå bort till passkontrollen som i Helsingfors kan ske helt automatiserat ifall man har biometriskt pass vilket vi har. Första stopp blev Almost@Home där vi fick ett mycket trevligt välkomnande och blev informerade om att eftersom en av oss hade guldkort hos Finnair kunde vi dricka från spritskåpet utan kostnad. Passagerare i Business Class verkar annars behöva betala för den lite bättre spriten. Det blev även en skål sötpotatissoppa. Därefter stegade vi bort till non-schengen Finnair Lounge mellan gate 36 och 37 där det serverades en Gin & Tonic och en kaffe innan avfärd.

Ombordstigning och första intryck

Flygningen gick med en A340-300 (OH-LQE) med 42 stolar i Business Class. Första fem raderna i främre kabin och två rader i en minikabin som på denna flygningen var tom. Totalt var vi fem personer i Business Class. Oturligt nog var inredningen inte av senaste snittet som det varit när jag valde plats vid biljettköp. Dock slapp vi de gamla AF-kärrorna som tydligen skall vara rätt så sunkiga. Ombordstigning gick smidigt med Business Class i separat kö. En av de, till synes, mest uttråkade kabinpersonal jag träffat, en man i övre medelåldern, välkomnade oss trött. Vi kom ombord som först i Business Class, våra jackor blev omhändertagna och vi bänkade oss genast på 2D och H. Inom kort serverades Joseph Perrier Cuvée Royale Brut och innan avfärd lyckades den ivrige kinesiska flygvärden fylla på våra glas tre gånger.

Måltider och Service

När vi kommit upp i luften serverades ytterligare förfriskningar och även denna gång valdes champagne. Till det lite snacks. Middag efter det. En fräsch sallad, medelhavets antipasto och en sammetslen batatsoppa (Finnairs benämningar). Här serverades även bröd och jag valde ett par skivor av deras varma vitlöksbröd. Efter en kort paus i ätandet serverades varmrätt i form av getostravioli med tomatsås och rostade pinjenötter. Därefter var jag riktigt mätt men kunde inte tacka nej till ost och kex samt en liten tranbärskaka till kaffet. Det slank även ner en 15-årig Glenfiddich eller tre. Under hela flygningen fanns det en självserveringsbar med vatten, juice, kaffe, godis, nötter och frukt i galley vid andra dörrparet. Frukost serverades en dryg timme innan landning. Den bestod av omelett med cheddarost, frukostkorv och paprikaragu samt färska frukter, frukostmüsli och yoghurt. Då vi endast var fem personer i Business Class fanns det möjlighet för personalen att vara riktigt på alerten. Mycket förvånande vände den trötta herren som välkomnade oss och blev väldigt trevlig, rolig och pratsam och var ofta framme och ville erbjuda påfyllning av våra respektive spritdrycker samt rekommendera andra delar av sortimentet.

Ankomst

Vi landade på Chongqing Jiangbei International Airport strax före utsatt tid. Då vi kunde lämna planet ibland de första var det ingen kö vid immigration. Internationella terminalen på CKG är dessutom väldigt liten och speciellt tidigt på morgonen är det sällan flera ankomster runt samma tid. Arrival card delades ut under flygningen så vi kunde komma förberedda och därför stod vi ganska snart vid bagagebandet. Våra priority-taggade väskor var inte först ut på bandet men iaf ibland de 10 första, synd att klaga på det.

Slutsats

  Finnair levererade en smidig transferupplevelse med helt ok lounger, en bra flygning med god mat och dryck samt helt ok business-stol. Servicen blev väldigt personlig vilket nog mest berodde på att det fanns tid nog att lägga då vi endast var fem pax i Business Class. Över lag mycket nöjd med denna flygning.