Bakgrund och introduktion

Tog omvägen över Helsingfors efter stor vånda med Americans deal till Curacao med förhoppningen att jag ska få ett efterlängtat guldkort hos British Airways. Resan gick sedan vidare till Boston, Miami och slutligen Curacao.

På flygplatsen

Incheckning vid disk och fast track fungerade strålande, kanske hade jag tur?

Ombordstigning och första intryck

Finnair har ett tydligt system för prio boarding av samma typ som British Airways men olyckligtvis så fick vi en bussgate och då blev det alla på en gång, vilket var en liten besvikelse men glad i hågen i början av semestern så höll vi mungiporna uppe.

Planet framstod som i princip nytt och gav ett mycket gott intryck, gillade designen väldigt mycket faktiskt. Däremot blir man som vanligt besviken när skillnaden mellan coach och biz hårdvarumässigt endast är ett blockerat säte men så är det väl snart överallt.

Stolen och underhållningssystemet

Stolen var helt ok av den nya moderna sorten som iaf ger känslan av lite mera plats för mina 186cm.

Internet ombord

Nej.

Måltider och Service

Ingen drink före avgång men väl i luften så valde jag champagne, Joseph Perrier Cuvee Royal, helt ok. Servicen var korrekt och uppmärksam, precis som jag vill ha det och jag måste ge näst intill 10 stjärnor på den.

Menyn(utan val):

Jätteräkor med sesamvinägrett

Bibimbap – oxfilé på koreanskt vis, ångat ris

Chockladinuskimousse?? Chocolate caramel mousse.

Förrätt och efterrätt mycket bra, den koreanska oxfilen var ok men såg inte inbjudande ut.

 

 

Ankomst

Aldrig roligt att komma till fel terminal men med 2 timmar på oss så gick det fint, inget besök i T5:s  lounger hans med dock.

Slutsats

Över förväntan och en riktig business produkt om man bortser från stolen, av de skandinaviska bolagen så står Finnair starkt.

Non schengen loungen i Helsingfors riktigt bra den med och är nog den bästa i Norden skulle jag tro, tyvärr var den inte upplagd för recension.

Slänger med ett par bilder av tveksam kvalité…