Bakgrund och introduktion

SAS, tidigare känt under namnet Scandinavian Airlines, är ett skandinaviskt flygbolag som delas av Danmark, Sverige och Norge. Den största ägaren är den svenska staten som äger 14,8 % av företaget, följt av Danmark med 14,2 %. Resterande ägs av andra aktörer, däribland den norska staten. Mellan november 2015 och oktober 2016 flög bolaget 29,4 passagerare. SAS är en del av Star Alliance och anses idag vara det största flygbolaget i Skandinavien. Per dygn utfördes cirka 1 000 flygningar, men den siffran har dalat i takt med den pågående coronapandemin. Bolaget har fem baser – i Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Trondheim och Stavanger. I den här utstuderade recensionen av SAS Ekonomiklass i Boeing 737 riktar vi blickarna mot vad du som resenär kan förvänta dig under resan.

Ombordstigning och första intryck

Det som kännetecknar SAS är framförallt rena flygplan och ett gott leende när du stiger på ombord. I Boeing 737-planen kan du välja mellan första klass, ekonomi plus och vanlig ekonomiklass, som i skrivande stund är den allra populäraste och mest bokade klassen. Interiören är semi-modern och sätena är sydda i läder. Kapaciteten är hög och det finns tre säten på varje sida.

Stolen och underhållningssystemet

Precis som hos andra Being 737-plan är stolarna hos SAS de samma. Den lilla skillnaden är att du har mer benutrymme och att du kan fälla ned stolen om du vill koppla av eller vila under din flygresa. Den här möjligheten finns inte hos lågprisbolag som Ryanair, Wizzair eller EasyJet – som också använder Boeing 737 på sina sträckor.

Internet ombord

En nackdel med SAS är att det inte finns något gratis Wifi. Däremot kan du köpa tillgång till nätet ombord genom ditt kreditkort, alternativt växla in poäng till en uppkoppling från ditt EuroBonus-medlemskap. Det kostar ingenting att gå med i bonussystemet, och fördelen är att du kan använda det på andra flygbolag som är anslutna till Star Alliance.

Eftersom det inbyggda underhållningssystemet i ekonomiklassen inte erbjuder mycket kan det vara värt att köpa tillgång till internet för att fördriva tiden. Är man uppkopplad så går det bra att använda både datorn, mobilen eller surfplattan som underhållning. Till exempel genom att använda appar för att fördriva tiden, till exempel genom att spela casinospel eller uppdatera sig på sociala medier. Det är ett utmärkt sätt att fördriva tiden på.

Måltider och Service

På inrikesflyg och lokala flyg inom EU serveras inga måltider, däremot finns det möjlighet att köpa sig en måltid till en fast kostnad. Dagens meny presenteras alltid i högtalarna innan kabinpersonalen kommer ut för att ta din order. Tidigare har SAS stuckit ut med sin mat, men har på senare år börjat likna det som lågprisbolagen erbjuder.

Det kommersiella flygets historia sträcker sig ungefär 100 år bakåt i tiden. De första flygningarna ansågs som mycket riskabla. Service och mat ombord var ingenting som ingick utan det var äventyrliga pionjärer som var hugade nog att våga sig på en resa med flyg. Idag är flyg ett av våra vanligaste sätt att transportera oss på. Den som köper en flygresa idag förväntar sig inte bara att bli förflyttad från punkt A till B utan det ställs även krav på att få en viss service ombord. Denna service brukar till stor del bestå av mat och dryck. Flygplansmaten har haft lite av sin egen historia. Sen det kommersiella flyget startades upp på allvar i mitten av 1900-talet har maten som serveras ombord förvandlats från lyxmat till enkla mackor och snacks. 

1961 lanserade SAS sitt eget bolag SAS Catering som hade som uppgift att ladda upp planen med läckra måltider som delades ut till passagerarna. Det var under denna era som servicen ombord på flygplan verkligen förfinades. Det var inte ovanligt att flygplanet hade en egen kock ombord som förberedde och serverade maten. Maten kunde ofta bestå av riktigt lyxiga rätter som hummer, lax och kaviar. Maten i ekonomiklass var inte dålig den heller. Där gick det att avnjuta en fräsch sallad ackompanjerad av en generös räkmacka med en bakelse till dessert. Det är inte svårt att förstå varför denna tid, 1960-1980-talet, kallas för flygets guldålder. Det var en tid när flygresor kantades av lyx och flärd. Även de som jobbade ombord förde en glamourös tillvaro med långa överliggare på exotiska destinationer.

Slutsats

SAS lever fortfarande upp till sin plikt och är ett flygbolag som de flesta Skandinavien känner förtroende för. Tyvärr har det skett många besparingar på kort tid, vilket kan ses i både avgångar men också i detaljer som exempelvis måltiderna och interiören på planen. Nedgången har pågått sedan 90-talet och tyvärr har samma trend präglat andra väletablerade flygbolag som Lufthansa, Swiss Air, Austrian, British Airways och många andra. 

På senare tid tävlar flygbolagen med varandra om att kunna erbjuda den mest lyxiga upplevelsen ombord. Eftersom utrymmet ombord ständigt är begränsat, även för den som reser första klass, gäller det att plocka poäng genom att servera gästerna första klassens måltider. När det gäller att erbjuda mest lyx för pengarna ligger de asiatiska flygbolagen ofta i topp. Singapore Airlines hamnar ofta överst på listor över världens lyxigaste flygbolag. På deras menyer för första klass går att läsa om att det erbjuds bland annat flertalet rätter som passagerarna kan välja bland. Att SAS skulle göra liknande satsningar är inte troligt.

SAS är fortfarande det största flygbolaget i Skandinavien och tros behålla sin position på marknaden, men kan på sikt börja domineras av lågprisbolagen som på senare tid haft en aggressivare expansion i Europa. Om svensken fortfarande kommer vara lojal mot SAS återstår att se.