Bakgrund och introduktion

Jag nappade på Finnairs erbjudande om att besöka Chongqing för ca 3300 kronor under en av deras kampanjer och passade på att uppgradera ditresan med mina Finnair-poäng. Jag fick även ett erbjudande om att uppgradera hemresan för pengar några dagar innan men avstod då jag ville prova ekonomi-klassen också. Gissar att planen sällan går helt fulla på den här sträckan eftersom det ofta brukar vara väldigt bra priser hit. Kina är ju ett land som är lite svårt att locka sista minuten-resenärer till också i och med visumregler och liknande. Framför allt kanske Chongqing inte lockar så många svenska eftersom det är få som ens hört talas om staden.

På flygplatsen

Då planet från Stockholm blev en timme sent pga något trilskande instrument i cockpit hann jag aldrig iväg till loungen i Helsingfors. Jag fick istället gå direkt till min gate efter att ha passerat passkontrollen, som för övrigt var väldigt snabb och smidig. 

Ombordstigning och första intryck

Boardingen hade redan börjat när jag dök upp och det var hyfsat lång kö till ombordstigningen. Dock fanns det en separat kö för business-resenärer så jag kunde gå direkt fram till disken och skanna boardingkortet och kliva ombord. Bara en brygga som användes så det blev en trevlig vänstersväng när jag klev ombord. En äldre finsk flygvärdinna var ganska snart framme och erbjöd något att dricka från en bricka. Det fanns juice, vatten och champagne. Även ett litet brunt kuvert med öronproppar, sockor och en ögonbindel delades ut.

Stolen och underhållningssystemet

Stolen på den här A330:n var av den äldre modellen alltså en stol som inte blir helt plan när man fäller ner den i sova-läge. Det kändes dock bekväm att sitta i och benutrymmet var generöst. Underhållningssystemet ombord bestod av en relativt stor skärm i stolsryggen framför med ett antal olika filmer och tv-program att välja mellan. Utbudet är dock långt ifrån enormt. Är ungefär 4-5 filmer i varje kategori och vissa finns med två gånger under flera kategorier (exempelvis utländska filmer som fanns med under action-kategorin osv). Det fanns även möjlighet att göra sin egen spellista med musik utifrån de album som fanns. Lite tidskrävande kanske men det fanns även färdiga radio-program att lyssna på i olika kategorier. 

Måltider och Service

Väl uppe i luften var det dags för matservering. Samma flygvärdinna som serverat välkomstdrinken tidigare delade även ut menyer där det framgick att det fanns tre olika sorters varmrätter att välja på tillsammans med antingen sallad eller soppa till förrätt och ostbricka samt ostkaka till efterrätt. Jag valde ankbröstsalladen till förrätt och den smakade bra. Efter en stund kom flygvärdinnan tillbaka och dukade av förrätten och frågade vad jag vill ha för varmrätt. Det fanns ”Stekt kummeltorsk med varm tomatssallad och saffransris”, ”Oxfilé med bönsås på kinesiskt vis” eller ”Risotto med svampragu, manchego-ost och pinjenötter” att välja på. Vilket från flygvärdinnas sida helt enkelt blev ”Vill du ha kött, fisk eller pasta?” vilket jag tycker sammanfattar servicenivån på den här flygningen ganska bra. Inte dålig men lite väl oexklusiv kanske? Valet föll i alla fall på oxfilén och även den smakade bra men kanske inte såg så värst rolig ut. Efter varmrätten kom samma flygvärdinna tillbaka och frågade om jag ville ha ost eller dessert. Jag frågade om man kunde få både och och det skulle gå bra. Fram med ostbrickan först då och när jag var färdig med den kom en annan flygvärdinna och plockade bort allting ovetandes om att jag även bett om desserten. När jag suttit ett tag insåg jag att senaste avdukningen var permanent och det inte skulle bli någon efterrätt. Orkade inte engagera mig i att få bordet uppdukat igen utan bestämde mig för att prova sängen lite istället.

Sömn

Eftersom jag varit vaken sen kl 4 på morgonen pga jobb så var det skönt att få gå och lägga sig ganska snart efter matserveringen. Det passade ju även bra med tidsomställningen att jag var trött redan vid denna tid då planet lyfter redan kl 17:45 finsk tid, vilket blir redan kl 16:45 svensk tid. Vanligen kan jag tänka mig att det blir svårt att få någon sömn då det väl sällan är så att man är speciellt trött vid den tidpunkten. När planet sedan landar i Chongqing är klockan 7 på morgonen kinesisk tid så det är nog bra att försöka få ut så mycket sömn som möjligt på planet. Planet jag reste med denna gång hade som sagt stolar av den lite äldre modellen som inte blir helt plana i nedfällt läge. Trots detta lyckades jag dock sova några timmar hyfsat skönt i den innan det var dags för frukost.

Ankomst

Dryga timmen innan ankomst hade frukostserveringen precis påbörjats när jag vaknade upp och tittade ut bakom ögonbindeln. Äggröra med potatiskakor samt spenatröra serverades till frukost. Det smakade ok. Potatisen var väl torr. När frukosten samlats in var det snart dags för landning och vi påbörjade inflygningen i det kuperade landskapet och över de blå taken på fabriksbyggnaderna nedanför (varför alltid denna färg?). Alla passagerare fick sedan gå igenom samma gångbrygga in till ankomsthallen men vi i business fick kliva av först och ekonomiklasspassagerarna fick vänta tills vi klivit av. Väl i ankomsthallen gick passkontrollen fort och sen var det bara att vänta på väskorna. Min väska med priority-tag kom väl någonstans i mitten så det var nog slumpen som avgjorde i vilken ordning bagaget kom. Det gick dock hyfsat fort att få tag på sin väska. I den internationella ankomsthallen finns enbart en bankomat och den var givetvis ur funktion när jag anlände. Utan en enda Yuan på fickan kändes det dock inte särskilt smart att sätta sig i någon taxi så jag bestämde mig för att promenera bort till inrikesterminalen som är mycket större och nyare än utrikesterminalen. Där fanns det ett flertal bankomater varav den första inte verkade acceptera mitt kort, den andra avstängd och en tredje höll på att svälja mitt kort och fastnade i uppräkning av pengarna-läget. Blev lite svettigt där ett tag men efter en stund spottade den så ut mitt kort och jag kunde tillslut hitta en fjärde bankomat som fungerade. Från flygplatsen valde jag att prova monorailen in till stan som tar ungefär 40 minuter och som har en station utanför inrikesterminalen.

Slutsats

Sammanfattningsvis kan man säga att Finnair levererade en ok produkt. Men den är lite väl basic med bekvämlighetsutrusningen i papperskuvert och en servicenivå som känns mer ekonomi-klass än business. Även underhållningssystemet ligger på en ganska grundläggande nivå med relativt få filmer exempelvis men det som finns fungerar bra. Den stora fördelen för oss i Sverige är väl att Helsingfors ligger bra på vägen mot Asien och att det är en smidig flygplats att byta på med korta avstånd.