Bakgrund och introduktion

Funderar ofta var nästa resa för poäng ska gå och hade flera anledningar till att boka denna. Jag hade hört mycket gott om Eva Air så var sugen att testa dem och så ville jag även utöka antalet länder på min lista över besökta länder (se här) så därav att resan till Taipei bokades. Min resa till Taiwan började med att hoppa på flygbussen vid Fridhemsplan (åkte direkt från jobbet).

Detta är en recension av vårt andra segement i en resa som började från Stockholm men en resa med SAS Plus till Paris är kanske av mindre intresse. Kan dock nämna att vi hade en lång layover (med övernattning) i Paris (för de som är intresserade av turerna kring det se här) så vi hade t o m checkat vi in bagage så vi slipper släpa på det i Paris. Ingen kö till prio check-in hos SAS och snabb service, det enda minus var att en annan resenär vid den andra öppna incheckningsdisken för business vägrade acceptera att hennes LH silverkort ej gav henne rätt till prio incheckningen och inte heller gav henne gratis väskor att checka in när hon flög SAS Go Light.

På flygplatsen

Vi hade alltså redan checkat in i Stockholm men vi hade en övernattning i Paris innan flyget till Taipei skulle avgå. Vi ankom tidigt till flygplatsen då både jag och resesällskapet hade en del jobb och telefonmöten att avklara innan avgång så föredrog vi att göra det från flygplatsen. Inga köer alls utan från ankomst till till dess vi var i loungen tog det ca 5 min.

Den lounge som vi hade access till var Star Alliance loungen. En mer utförlig recension av den kommer seperat men tycker i stort loungen är ganska fräsch. Det var ganska mycket folk i loungen men efter att ha läst på lite innan så valde vi att gå upp en våning och medan det knappt fanns några lediga platser alls där nere så var vi i princip själva på övervåningen. Vi mötte upp med en god vän på väg till Singapore (på bonusresa i C-klass med Singapore Airlines) och hade så trevligt att vi höll på att missa vår flighbt. Insåg att vi hade 10 min på oss så fick jogga till gaten, vara superstressad i säkerhetskontrollen och kom precis i tid för att boarda.

Lounge: Star Alliance Business Class Lounge, Paris Charles De Gaulle (CDG), Terminal 1

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Kan inte kommentera om de skötte priority boarding på ett snyggt sätt då vi var sena men var nöjd att jag direkt när jag satt mig blev tillfrågad om jag ville ha något att dricka. Svarade självklart ja till champagne, och satt inom 1 minut med ett glas Krug 2004 i handen och kunde känna pulsen gå ner.

Kollade runt lite i kabinen och första intrycket var väl att designen var ganska trist men allt var rent och fräscht och även om kabinen nog inte var ny så höll de den i bra skick.

När pulsen hade gått ned så satt jag där med ett väldigt trevligt glas champagne. Eva Airways är kända för bra vinutbud och att köra Krug 2004 är riktigt bra, bättre än många andra kör i First Class. Så fort vi lämnat gate fick vi besked att vi kommer att bli en timme sena men personalen såg till att hålla glasen fyllda hela tiden och man fick en liten chokladbit också. De kom även och lämnade pyjamas, litet kit med tandborste, fuktkräm etc (bra kvalitet, från Salvatore Ferragamo) och hörlurar av ok kvalitet.

Stolen och underhållningssystemet

Stolen kändes initialt ganska bekväm men insåg ganska snart att jag tyckte att den var lite hård. Den funkar bra att sitta i men kände viss oro för hur bra jag skulle sova i den men mer om det sen. I övrigt så satt jag bekvämt och det fanns gott om möjlighet att ställa in den.

Stolen saknar dock vettigt förvaringsutrymme som för användas vid start och landning, inget av facken fick användas då så man fick hålla i hörlurar, amenity kit, pyjamas vilket är lite underligt.  De ska dock ha stort plus för att ha bra amenity kit och pyjamas som är bekväm som får behållas. Hörlurarna är dock bara av ok kvalitet, valde att primärt använda mina egna Bose hörlurar istället.

Skärmen hade bra skärpa och storleksmässigt var den ok, även lätt att få i en bra position för att kolla. Jag var dock till viss del besviken på utbudet av tv-serier  och filmer. Det fanns visserligen en del sevärda saker men tyckte det var snäppet sämre än vad jag är van vid för västerländska filmer och serier.  Jag hade dock med mig eget material så kollade mer på iPad och använde mina egna Bose-hörlurar som jag tyckte var bättre än de som delades ut.

Internet ombord

Stor svaghet, inget internet som ingick för c-klass och det som kunde köpas var inte prisvärt. Största paketet kostade 30 USD och gav bara 300 mb så inte alls prisvärt. Hade väntat mig att något skulle ingå utan kostnad om man reser i premiumkabinerna.

Måltider och Service

Väldigt imponerad av servicen på resan, de frågade om vi ville ha maten serverad direkt när vi är i luften och när vi sagt ja så var de sen mycket snabba med det. Maten kom i bra tempo och det var generellt bra kvalitet på det (för att vara flygplansmat). Det fanns alternativ att förbeställa fler rätter än de som fanns i menyn men för utresan hade vi inte hittat något som lät bättre än det som skulle serveras enligt vanliga menyn ombord. Menyer hade delats ut redan innan vi lyfte och vi hade gjort våra val.

Det inleddes med påfyllning av Krug och liten blini och en pepparkaka med foie gras. Både väldigt bra även om jag som inte gillar lax petade bort den från Blinin. Det följdes av en förvånansvärt god pilgrimsmussla och räka med en lite udda men välsmakande sallad. Det följdes av en väldigt god soppa och därefter en fräsch sallad. När sen varmrätterna kom in så beställde vi in en kött och en kyckling. Köttbiten kunde varit något mer rosa men smakade väldigt gott och var enormt mör. Kyckligen var god och också väldigt mör med sås som passade väldigt bra. Bra utbud av ost och även goda glass och gryma macarons.

Jag har ju redan nämnt Krug och det dracks mest Krug men då jag är vinintresserad så testade jag mig igenom allt. Riselingen var riktigt bra, om man gillar Kabinett-stilen. Även det franska vita höll god klass men kände inte riktig att det gick med den mat som serverades. Bordeaux är inte min favoritregion när det gäller rött så även om jag tyckte det var ett välgjort vin så är det inte min stil och den röda Riojan var helt ok men inte heller riktigt vad jag gillar. Sherryn höll dock väldigt bra klass, testade inte port men känner till den sen tidigare och den är inte alls dålig. Personalen var väldigt tillmötesgående när jag ville testa mig igenom små smuttar av allt (förutom champagnen som jag drack många glass av). De hade även en väldigt annorlunda och god lokal öl, en jasmin ale. Väldigt fräsch och kul med något från lokal mikrobryggeri.

Till frukost körde jag den västerländska varianten och det höll också väldigt god klass. De hade kollat om det var ok att väcka mig om jag sov och hade även stämt av om man ville ha kaffe eller te. Servicen höll genomgående god klass och nivån på engelska var bra. Vid ett tillfälle när jag var uppe under natten (efter första 4-5h av sömn) så kollade de även direkt om jag ville ha något att äta eller dricka så det var hela tiden på tå.

Så mat och dryck höll klass som jag aldrig fått i C-klass (och även ofta inte fått i F-klass heller). Servicen var också riktigt bra men det ska sägas att det inte var en full kabin i business så de hade kanske lite mer tid än om det hade varit helt fullt.

Sömn

Stolen är som tidigare nämnts något hård och även om jag inte hade problem att sitta i den och inte heller att somna i den så vaknade jag efter 4-5h av att det var för hårt. Madrassen, som de kallar det, är mer en tunn filt så gör inte mycket för att göra det skönare. Jag har dock ganska enkelt för att sova oavsett var och när så fick i alla fall nästan 7h sömn men de sista timmarna inte så bra. Det ska dock sägas att detta var en dagflygning så att kunna somna tidig eftermiddag och sen nästan sova en hel natt kanske inte är så dåligt ändå.

En ytterligare sak jag noterade var ljudnivån. Det var ett tag sedan jag flög med 777-300ER så vet inte om detta är generellt för flygplanstypen eller inte men jag tyckte det lät väldigt mycket och jag brukar inte vara så känslig för det

Ankomst

Ankomsten var sen, både beroende på sen avgångstid och att det var en längre rutt att flyga pga konflikten Indien-Pakistan. Vi hade fått landing cards att fylla i redan på planet och fick information om att vi skulle få fast track (det kallades något annat) kort när vi kom av. Vi fick det och gick mot passkontrollen, när vi väl kom dit så var det inte någon kö alls (oavsett om man hade fast track eller inte). Vi var igenom immigration ca 5 min efter att vi gått av planet och när vi kom ner i baggage-hallen så kom våra väskor som första väskor på bandet inom 5 minuter.

Slutsats

Gillade verkligen denna resa så även om det finns vissa brister i den hårda produkten så tycker jag att detta är en av de bättre business class-produkterna. Det är dock högst subjektivt och hänger till stor del ihop med att jag uppskattar mat och inte minst vin (Krug!!!) men gillade även den bra servicen. Nu har jag prickat av både Taiwan som destination (se här för nuvarande status på besökta länder) och Eva Air som flygbolag. Tror inte Taiwan kommer besökas i närtid igen men kunna mycket väl tänka mig att flyga Eva Air igen.